Ska jag vara orolig?

LaMaya

Trådstartare
Är så att vi i dagarna börjat ge små mängder hösilage till min häst då höet vi har är väldigt dammigt och orsakat hosta hos flera. Saken är den att det från första början var meningen att vi skulle börja ge detta efter betes tiden och därav är inte min vaccinerad ännu. Har pratat med min veterinär om detta och att vaccinera nu innebär att han blir klar lagom till utsläppet på bete vilket min veterinär tycker är onödigt och därav tycker han vi ska vänta tills senare så han har bättre skydd till hösten då nya skördar kommer in. Han sa att sannorlikheten är väldigt liten att de skulle drabbas om man har koll på det man fodrar med, att bli träffad av blixten är vanligare enligt honom.

Tycker ni man ska undvika det fram tills betessläpp när man inte har botulismvaccin? Och framförallt vad ska man vara vaksam mot?

Han har sedan tidigare ätit hösilage utan vaccin och det har fungerat bra. Är egentligen mer orolig när höt är så dåligt och det är därav jag hellre fodrar med hösilaget, men andra runt omkring är så hysteriska när det gäller botulismen så jag bli själv helt knäpp av det. Vi har småbal nu och det är väldigt blött jämfört med det normala.

Har som sagt ingen erfarenhet om detta så berätta gärna vad man ska tänka på.
 
Sv: Ska jag vara orolig?

Jag tycker inte att du ska oroa dig. Ge hösilage fram till betet och waccinera under sommaren. Jag tycker att din wet resonerar riktigt.

Hög ts (hösilage) gör det mindre sannolikt att det finns botulinum i fodret.
Man ska wara uppmärksam på döda djur (sorkar, möss, rådjurskid) och omedelbart kassera hela balen om man skulle hitta ett ensilerat lik aw något slag. Jordinblandning är också en risk och det bästa är om man wet att lewerantören kan sin sak - man bör lämna hög stubb när man ska ensilera grödan mm.
 
Sv: Ska jag vara orolig?

Botulism vaccinet ger bara skydd mot ett botulismtoxin så att hästen kan få en annan typ av botulism, och det är få hästar som får botulism och de som oftast får det är unghästar som har en bal stånde ute i lera som ingen kontrollerar eller har någon koll på. Det är som sagt ovanligt att hästar som ges ett torrt hösilage som man kontrollerar innan fodring.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 649
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 998
Senast: Pinus
·
Foder & Strö Hej, sitter och försöker göra en ny foderstat till hästen då han bara tappar mer och mer i vikt. Veterinär har undersökt, tandläkare och...
Svar
13
· Visningar
848
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 802
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp