Att skaffa häst

doris321123

Trådstartare
Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin första häst. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. De hästtjejer jag känner till verkar hitta jättefina hästar som inte finns på, typ, Hästnet. Jag förstår inte heller hur de har råd med sprillans nya Samshield ridhjälmar och sadlar för över 40.000 kronor. Jag förstår att nästan alla ens pengar kommer gå till hästen och uttrustning och lektioner. Men även om jag lägger alla mina pengar skulle jag inte haft råd med det. Jag ser också hur dessa tjejer kan festa (innan corona) trots att dem har fyra hästar. Jag behöver lite hjälp av någon med egna hästar på sin egna gård som kan förklara hur en hästtjejs dag faktiskt ser ut.
  • Hur mycket tid i stallet lägger man ungefär per dag om man har två hästar (som står inne under natten)? Hur mycket fritid får man egentligen? Hur mycket pengar lägger ni på (onödiga) hästgrejor som t.ex. nya ridbyxor, schabrak, sporrar osv. varje månad för att hålla er moderna? Jag vill inte känna mig utanför i hästsamhället hehe... Är det bäst att köpa märkesutrustning begagnat eller köpa billiga, nya varianter?
  • Hur mycket pengar lägger ni på lektioner? Hur hittar ni lärare som ni kan träna för? Kan vem som helst träna för lärare eller måste man vara på olika nivåer? Jag är duktig, men aldrig tränat för "välkända" tränare och aldrig tävlat.
  • Hur mycket pengar lägger ni på era hästar (de nödvändiga grejorna, som t.ex. ensilage, foder, strö, underhållning av stall och häst)?
  • Hur hittar ni hästar? Är det via Hästnet, folk ni känner?
  • Måste man känna många och ha bra kontakter för att komma långt och få bra erbjudanden inom hästvärlden?
  • Vart är en bra utgångspunkt för en ny hästägare? Vart ska jag leta? Finns det några sådana där hemliga tips som är bra eller käckt att kunna för att komma ner i pris eller bara få mer möjligheter?
Tack för era råd och tips! Vill förbereda mig så mycket jag kan innan jag skaffar häst, för att försäkra mig av att det verkligen är det här jag vill.
 
Jag tror att en fråga du måste ställa till dig själv för att få svar på dessa frågor är varför du vill skaffa häst. Vad är viktigt för dig? Om det bara var du och dina hästar, och inga andra människor, hur hade du velat hålla dem då? Vad söker du att uppleva tillsammans med din häst? Det är det som måste diktera din eventuella framtid med häst, inte andras hästhållning och sätt att vara.

Tid och kostnad ligger i dina händer, efter det. Visst finns det en viss minimigräns för god hästhållning, men det finns ingen universell formula för hur mycket tid eller pengar en ska lägga på det.
 
Folk har ju väldigt olika ekonomiska förutsättningar. Både utifrån egen inkomst, övriga utgifter och ekonomiskt stöd från andra. En del har föräldrar som betalar för delar av hästarnas kostnader, en del har hög inkomst från jobb och en del har väldigt låga utgifter i övrigt.

Själv lägger jag inte pengar på saker ja tycker är onödigt, inte heller lägger jag pengar på saker för att "känna mig modern". Jag gillar dock att ha fina kläder i stallet och tycker det är roligt med utrustning till hästen, när jag har ekonomisk möjlighet så köper jag helt enkelt det jag vill köpa. Jag tycker personligen att många billiga saker i hästvärlden håller dålig kvalitet på olika sätt, köper inte det allra dyraste men håller mig ofta borta från budgetsaker eftersom jag ändå inte skulle bli nöjd i slutändan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 116
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp