Ska män få jobba med barn? utbruten från P1 dokumentär hästgården

jag tycker ju egentligen inte att frågan eller diskussionen behöver vara polariserad om man låter bli att dra "inte alla män"- kortet dvs.
Sant. Mitt intryck är att när det kontraproduktiva inteallamän dyker upp så har det nästan genomgående föregåtts av det lika kontraproduktiva allamän. Det borde gå att avstå från båda de ingångarna, för det är ju tragikomiskt med vilken sannolikhet det här ämnet varje gång landar i diskussion om diskussionen...
 
Senast ändrad:
Jo. Mitt intryck är att när det kontraproduktiva inteallamän dyker upp så har det nästan genomgående föregåtts av det lika kontraproduktiva allamän. Det borde gå att avstå från båda de ingångarna, för det är ju tragikomiskt med vilken sannolikhet det här ämnet varje gång landar i diskussion om diskussionen...
Fast oftast säger man ju inte "alla män" utan män.
 
De förstår att det finns en regel men kan inte sätta sig in i varför regeln finns där.
I trafiken är det ju enkelt att bryta mot regler utan att det får några större konsekvenser också... ex, att köra över hastighetsgränsen.
Jag antar att det är samma för pedofiler som ger sig på barn om det är enkelt för dom att komma undan med det utan att bli påkomna / straffade så försöker dom.
 
I trafiken är det ju enkelt att bryta mot regler utan att det får några större konsekvenser också... ex, att köra över hastighetsgränsen.
Jag antar att det är samma för pedofiler som ger sig på barn om det är enkelt för dom att komma undan med det utan att bli påkomna / straffade så försöker dom.

Det är inte straff och konsekvens som ska få folk att inte göra saker utan det är empati för effekterna på andra vilket är det som saknas när man väljer att göra sådana saker oavsett om det är pga faktiskt brist på empati eller helt enkelt okunskap om möjliga effekter. Det är inte risken att åka fast som ska få folk att inte tafsa, våldta och utnyttja utan det faktum att någon annan inte vill det. När det gäller utnyttjande så finns det inte heller möjligheten för ett "victimless crime" utan det är alltid någon som får lida.
 
Det är inte straff och konsekvens som ska få folk att inte göra saker utan det är empati för effekterna på andra vilket är det som saknas när man väljer att göra sådana saker oavsett om det är pga faktiskt brist på empati eller helt enkelt okunskap om möjliga effekter. Det är inte risken att åka fast som ska få folk att inte tafsa, våldta och utnyttja utan det faktum att någon annan inte vill det. När det gäller utnyttjande så finns det inte heller möjligheten för ett "victimless crime" utan det är alltid någon som får lida.

Om empati saknas så fattas ju bara straff och konsekvenser. Känns ändå som att kunskap om möjliga effekter borde de flesta vuxna förstå. Jag tror alla fattar att rökning är skadligt men man gör det iaf, man skiter i konsekvensen.
 
Om empati saknas så fattas ju bara straff och konsekvenser. Känns ändå som att kunskap om möjliga effekter borde de flesta vuxna förstå. Jag tror alla fattar att rökning är skadligt men man gör det iaf, man skiter i konsekvensen.
Straff och konsekvenser hjälper inte då heller mer än att det då blir en förvaring. Förstår man inte att man inte ska förgripa sig på en person så förstår man nog inte heller koppling mellan handling och straff speciellt inte eftersom det inte är någon sorts garanti att man faktiskt åker fast. Vissa personer saknar helt enkelt empati och konsekvenstänkande.
 
Straff och konsekvenser hjälper inte då heller mer än att det då blir en förvaring. Förstår man inte att man inte ska förgripa sig på en person så förstår man nog inte heller koppling mellan handling och straff speciellt inte eftersom det inte är någon sorts garanti att man faktiskt åker fast. Vissa personer saknar helt enkelt empati och konsekvenstänkande.

Jo, det är ju sant. Fast man undrar ju hur dessa personer kan fungera i ett samhälle överhuvudtaget i så fall. Hagamannen hade väl barn och familj om jag inte minns fel ??
 
Det är inte straff och konsekvens som ska få folk att inte göra saker utan det är empati för effekterna på andra vilket är det som saknas när man väljer att göra sådana saker oavsett om det är pga faktiskt brist på empati eller helt enkelt okunskap om möjliga effekter. Det är inte risken att åka fast som ska få folk att inte tafsa, våldta och utnyttja utan det faktum att någon annan inte vill det. När det gäller utnyttjande så finns det inte heller möjligheten för ett "victimless crime" utan det är alltid någon som får lida.
Håller med dig där. Det man borde göra är att skjuta bort alla förövare vilket får till följd att dom inte kan föra sitt arv vidare. Med tiden skulle förövare genen dö ut och inga förövare skulle då existera. Tex i Afganistan så skjuter man våldtäktsmän i huvudet efter 4dagar i fängelset. I Iran skjuter man våldtäktsmän på öppen gata eller så hänger man dom. Våldtäktsmannen i Iran kan dock slippa döden om offret går med på detta. Då omvandlas straffet till 100 piskrapp + livstids fängelse. I Nederländerna så räknas en oönskad puss som våldtäkt och för det kan man få upp till 15års fängelse. I USA har våldtäktsmännen tur om fallen hamnar under federal lag. Då behöver han bara sitta i fängelse i 30år. Däremot om det hamnar i en delstat kan det bli fängelse i typ 250-470år...
 
Jo, det är ju sant. Fast man undrar ju hur dessa personer kan fungera i ett samhälle överhuvudtaget i så fall.
Vissa fungerar inte särskilt bra och andra lever liv där det inte är problematiskt nog för att det ska uppdagas omedelbart sen så blir inte det problematiskt innan personen vill göra något som den inte borde göra och det är såklart även glidande skalor av empati och konsekvenstänkande.
 
Håller med dig där. Det man borde göra är att skjuta bort alla förövare vilket får till följd att dom inte kan föra sitt arv vidare. Med tiden skulle förövare genen dö ut och inga förövare skulle då existera. Tex i Afganistan så skjuter man våldtäktsmän i huvudet efter 4dagar i fängelset. I Iran skjuter man våldtäktsmän på öppen gata eller så hänger man dom. Våldtäktsmannen i Iran kan dock slippa döden om offret går med på detta. Då omvandlas straffet till 100 piskrapp + livstids fängelse. I Nederländerna så räknas en oönskad puss som våldtäkt och för det kan man få upp till 15års fängelse. I USA har våldtäktsmännen tur om fallen hamnar under federal lag. Då behöver han bara sitta i fängelse i 30år. Däremot om det hamnar i en delstat kan det bli fängelse i typ 250-470år...

Sån idiotisk medeltida skit får man från konservativa dinosaurier, utan förmåga att anpassa sig till ett modernt samhälle.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 351
Senast: hastflicka
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 972
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 897
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp