Ska män få jobba med barn? utbruten från P1 dokumentär hästgården

Håller med dig där. Det man borde göra är att skjuta bort alla förövare vilket får till följd att dom inte kan föra sitt arv vidare. Med tiden skulle förövare genen dö ut och inga förövare skulle då existera. Tex i Afganistan så skjuter man våldtäktsmän i huvudet efter 4dagar i fängelset. I Iran skjuter man våldtäktsmän på öppen gata eller så hänger man dom. Våldtäktsmannen i Iran kan dock slippa döden om offret går med på detta. Då omvandlas straffet till 100 piskrapp + livstids fängelse. I Nederländerna så räknas en oönskad puss som våldtäkt och för det kan man få upp till 15års fängelse. I USA har våldtäktsmännen tur om fallen hamnar under federal lag. Då behöver han bara sitta i fängelse i 30år. Däremot om det hamnar i en delstat kan det bli fängelse i typ 250-470år...

Fast arv fungerar väl inte så ? Det är inte säkert att barnen till en våldtäcktsman blir våldtäcktsmän eller att föräldrarna till en våldtäcksman var våldtäcksmän.

Jag tror i så fall att enda sättet är att identifiera den gen som orsakar att förövare begår dessa våldsbrott och sen genom medicinsk väg motarbeta dessa.
 
Sån idiotisk medeltida skit får man från konservativa dinosaurier, utan förmåga att anpassa sig till ett modernt samhälle.
Sen var det en man i Alabama som fick 624års fängelse för kidnappning och våldtäkt. Som sagt vi ligger efter i Sverige långt efter när det gäller synen på våldtäkt
 
Fast arv fungerar väl inte så ? Det är inte säkert att barnen till en våldtäcktsman blir våldtäcktsmän eller att föräldrarna till en våldtäcksman var våldtäcksmän.

Jag tror i så fall att enda sättet är att identifiera den gen som orsakar att förövare begår dessa våldsbrott och sen genom medicinsk väg motarbeta dessa.

Det är klart att våldtäktsgenen ärvs inom vissa kulturer. Men kalla oss inte rasister!
 
Fast arv fungerar väl inte så ? Det är inte säkert att barnen till en våldtäcktsman blir våldtäcktsmän eller att föräldrarna till en våldtäcksman var våldtäcksmän.

Jag tror i så fall att enda sättet är att identifiera den gen som orsakar att förövare begår dessa våldsbrott och sen genom medicinsk väg motarbeta dessa.
Det är nog inte så att man ärver våldtäkt som gen men det finns säkerligen vissa genetiska/biologiska faktorer som bidrar till att öka risken. Kombinerar man sedan det med uppväxtsmiljö, social feedback på handlingar och tillfällen så skapar man ett monster eller en bra person.
 
Sen var det en man i Alabama som fick 624års fängelse för kidnappning och våldtäkt. Som sagt vi ligger efter i Sverige långt efter när det gäller synen på våldtäkt

Kastrering då ? För dom som faller tillbaka och fortsätter våldta trots tidigare dom ?
"- Eftersom majoriteten av dem som döms för grova våldtäkter är tidigare straffade för samma brott tycker jag att det vore bra att kunna döma dem till tvångsmedicinering, säger hon. "
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10647483.ab
 
Fast arv fungerar väl inte så ? Det är inte säkert att barnen till en våldtäcktsman blir våldtäcktsmän eller att föräldrarna till en våldtäcksman var våldtäcksmän.

Jag tror i så fall att enda sättet är att identifiera den gen som orsakar att förövare begår dessa våldsbrott och sen genom medicinsk väg motarbeta dessa.
Jo faktisk så gör det så....nästan. För vill man avla bort ett anlag så kan man göra det generation efter generation MEN efter några generationer så poppar detta anlag upp igen när det slår igenom. Ja du vet väl när ni fick göra korsningsscheman på biologilektionen i skolan
 
Jo faktisk så gör det så....nästan. För vill man avla bort ett anlag så kan man göra det generation efter generation MEN efter några generationer så poppar detta anlag upp igen när det slår igenom. Ja du vet väl när ni fick göra korsningsscheman på biologilektionen i skolan
Näe, precis. Jag tror inte vissa anlag går att utrota helt. Åtminstonde lär det ta väldigt lång tid. Korsningsscheman fick jag aldrig på mina biologilektioner :p
 
Näe, precis. Jag tror inte vissa anlag går att utrota helt. Åtminstonde lär det ta väldigt lång tid. Korsningsscheman fick jag aldrig på mina biologilektioner :p
Va.....det är ju grundskolenivå. Man skulle korsa en röd ros med en vit ros. Eller en svart kanin som är korthårig med en brun kanin som är långhårig. Så fick man då räkna ut hur många svarta kaniner det blev som vår korthårig resp långhåriga osv. Jo det gjorde ni väl
 
Va.....det är ju grundskolenivå. Man skulle korsa en röd ros med en vit ros. Eller en svart kanin som är korthårig med en brun kanin som är långhårig. Så fick man då räkna ut hur många svarta kaniner det blev som vår korthårig resp långhåriga osv. Jo det gjorde ni väl
Inga svarta kaniner, tyvärr ;):rofl: . Känns lite off-topic nu.
 
Jag tycker snarare tvärtom - att det är först på senare år när vi nu faktiskt börjar lyfta de saker män gör mot kvinnor och barn som inte okej beteende som vi har börjat se små förändringar. Alltså när det gäller mäns våld mot kvinnor och övergrepp så ÄR ju män potentiella faror, det är ju liksom inte så mycket att orda om. Sen är det ju också det som är så speciellt med de här brotten att gärningsmännen oftast inte har någon annan gemensam faktor än att de är just män. Om vi ska kunna lösa problemet måste vi ju kunna titta på orsaken till det utan att det ska bli ramaskri varje gång någon lyfter diskussionen. Jag tror inte heller problemet ligger i att vi inte får in män i kvinnodominerade yrken för att de inte känner sig välkomna, det beror väl snarare på löneskillnaderna än något annat. Gällande regeln om att ingen ledare får vistas ensam med barnen så håller jag med - självklart ska det då gälla alla ledare och inte bara manliga, men jag tycker att problemet är så mycket större än så. För mig handlar det om en struktur och det blir inte bättre av att man istället för att diskutera sakfrågan ständigt fokuserar på att män inte är välkomna, känner sig utpekade osv. Det finns inget strukturellt förtryck mot män varken inom skolan eller idrottsväsendet så det är för mig en ickefråga.

Jag håller helt med om att mycket gott har hänt av att vi nu börjat lyfta problemet och prata om män och övergrepp. Det jag ställer mig emot är att misstänkliggöra män på det sättet att man inte låter dem vara ensamma med barn. Jag tror att det ger en negativ effekt på jämställdheten och samhället i stort. Men att prata om mäns problematik och mansroll, absolut.
 
Om man läser vissa inlägg här och drar det hela till sin spets så undrar jag vad vi ska ha män till överhuvudtaget? Om vi fryser in en massa sperma, könskollar foster och ser till att endast flickor föds tills dess att vi behöver mer sperma så klarar vi oss utan män. Tänk vad bra världen vore om vi slapp ifrån alla dessa vidriga varelser som endast är ute efter att förgripa sig på omgivningen.

Om det någon missförstod så var jag väldigt sarkastisk
 
Men säg så här då. Om två förövare skaffar avkomma ihop och förövargenen är dominant ja då är risken väldigt stor att avkomman också blir förövare

Det förutsätter ju att det finns en förövargen också :p. Det kan ju vara kombinationen av flera gener som sedan muteras efter en dålig uppväxt till den ultimata förövaren ? ;)
 
Det finns alternativ till förövargener och tabula rasa. Det är med största sannolikhet en kombination av biologi och miljö.
 
Vem har sagt att man skiter i förstörda liv för att man lyfter problematiken med att misstänkliggöra män? Det är ungefär lika schysst som att säga att du skiter i de liv som kvinnliga förövare förstör. Vilket jag rimligtvis antar att du inte gör.

Sedan tycker jag att du förminskar personer i tråden rätt rejält när du säger att folk ”rusar till männens försvar”, ”inte alla män!” med utropstecken och påstår att vi/de skiter i barnen. När det jag ser (mestadels) är personer som försöker lyfta problematiken med att misstänkliggöra män kollektivt.
Men varför ska man inte misstänkliggöra män? Det är ju män som begår övergreppen? ja förutom den enstaka procenten då som är kvinnor. Det är väl bara att se på fakta liksom, och skydda barnen från män.
 
Men varför ska man inte misstänkliggöra män? Det är ju män som begår övergreppen? ja förutom den enstaka procenten då som är kvinnor. Det är väl bara att se på fakta liksom, och skydda barnen från män.
Men börja med att förbjuda kvinnor att knulla till sig barn med män så är ju problemet löst
 
Om man läser vissa inlägg här och drar det hela till sin spets så undrar jag vad vi ska ha män till överhuvudtaget? Om vi fryser in en massa sperma, könskollar foster och ser till att endast flickor föds tills dess att vi behöver mer sperma så klarar vi oss utan män. Tänk vad bra världen vore om vi slapp ifrån alla dessa vidriga varelser som endast är ute efter att förgripa sig på omgivningen.

Om det någon missförstod så var jag väldigt sarkastisk
Ännu en härlig variant på Inte-alla-män! Verkligen intressant att notera upprördheten när jag försökt problematisera mäns våld mot barn och kvinnor.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 350
Senast: hastflicka
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 960
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 897
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp