Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Nomina

Trådstartare
Jag red western från att jag var 10 till 12 år gammal på ett litet russ som absolut inte kunde tänka sig något annat, hoppning och dressyr var skittråkigt. Han såldes då han blev för liten för mig, och jag började med engelsk ridning igen.

Jag är 17 år nu och grymt sugen på att ta upp westernridningen igen. Jag vill inte hålla på enbart med western utan lite hoppning och dressyr vid sidan om.

Nu skulle jag behöva lite hjälp att komma igång.
Har 2 st westernsadlar hemma
1. Den som jag hade på russet "damstorlek". Denna sadeln är extremt skön och passar mig perfekt i storlek.
2. Min morfars gamla sadel "herrstorlek". Obekväm :(
Vidd nämndes inte alls när vi köpte sadlarna, utan det var bara dam och herr.

Tänkte prova sadel nr.1 på Oliver (min nuvarande häst). Hur ser man om en westernsadel ligger fel på hästen? Kan man se på hästen efter ett ridpass ifall sadeln ligger bra eller dåligt?

Vad för bett bör jag använda? Nu rids han på ett rakt tränsbett med koppar i mundelen.
Ev. Sidepull/repgrimma?

Oliver är 4 år och håller på att skolas om till ridhäst.
Jag återkommer ifall jag kommer på några fler frågor :)
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Det allra viktigaste är att sadeln passar hästen annars kan det leda till stora problem i framtiden.

Jag har själv börjat med western ganska nyligen och min åsikt är att det varken behövs speciella sadlar eller träns för att börja med western utan det är ju ridningen som är det viktigaste.

Jag började rida western i min vanliga engelska utsrustning men tog bort nosgrimman på tränset, sen har jag när vi kommit lite längre skaffat westernsadel och träns.
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Som sagts, man har det som passar hästen varken mer eller mindre.
Finns det ingen tränare eller annan westernkunnig i din närhet som kan hjälpa er att komma igång? Det är enklare än att försöka lära via ett forum
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Svarar till er båda:

Nej, det finns ju tyvärr inte det :crazy: Bor lite "utanför" så finns inte så mycket folk i närheten, och väldigt få som dessutom håller på med hästar. En del "trav-gubbar" men förövrigt ganska tomt.

Kanske gör det enklast för mig genom att bara hålla mig till det engelska tills vidare. Kan ju om inte annat samla ihop pengar till en ny westernsadel, känns dock lite onödigt att lägga väldigt mycket pengar eftersom den inte kommer att användas speciellt mycket. Jag är fattig student :cool:
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Svarar till er båda:


Kanske gör det enklast för mig genom att bara hålla mig till det engelska tills vidare. Kan ju om inte annat samla ihop pengar till en ny westernsadel, känns dock lite onödigt att lägga väldigt mycket pengar eftersom den inte kommer att användas speciellt mycket. Jag är fattig student :cool:

Fast för att lära sig själv och hästen grunderna i westernridningen behövs ingen speciell utrustning :idea:

Sen är ju allltid en bra tränare ngt att rekommendera, kika vilka klubbar som ligger nära dig, kanske ordnas en clinic över en helg och då kan det ju vara värt att åka en bit.
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Precis som sagts, strunta i utrustningen! Jag tränade barbacka i flera månader med min ponny, det gick alldeles utmärkt.
Ridstilen sitter inte i utrustningen utan i tankesättet och genomförandet.

Tråkigt om det inte finns någon westernnisse i närheten. Ofta tror man det, men när man så att säga kommer med i svängen upptäcker man att det var väldigt många runt omkring som kunde en hel del! Kontakta närmsta klubb (hitta en lista på WRAS hemsida) och hör om inte de har någon som kan hjälpa till.

Westernsverige är kanske inte så stort (än) men väl utspritt!
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Jo, fast jag bor såpass utanför så att man i stort sett känner till allt hästfolk i närheten. Den enda western-ryttaren som jag känner till i närheten (inte jätte nära hon heller), är hon som tränade mig när jag red western på b-ponnyn.

Jag skulle kunna kontakta henne igen, men problemet är att jag inte är något större fan av hennes syn på hästhållning och egentligen inte är någon som jag vill lära mig av. :crazy:
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Och om utrustningen, jag skulle absolut kunna rida barbacka om det hade varit så att jag hade haft en säkrare häst. Han är som sagt bara 4 år, håller på att omskolas till ridhäst från travet. Visserligen väldigt trevlig, men jag känner mig inte tillräckligt säker på honom för att plocka bort sadeln. Jag behöver stödet därifrån än så länge.

Har ingen höjdar balans för tillfället heller, har ganska nyligen tagit upp ridningen igen efter ett par års uppehåll, tappade en hel del under den tiden. Känner pga. detta också att jag vill träna upp min sits och balans lite mer innan jag tar av sadeln.

Rider mest ut också, i paddocken skulle jag kunna rida barbacka. Fast finns ju en risk för avramling där också, och jag har ett nyckelben som nyligen varit brutet. Är läkt nu men fortfarande skört, så även vid ett lätt fall skulle det kunna ryka igen. :crazy:
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

varför inte rida i din vanliga sadel sålänge? :confused:
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Var i landet finns du då? Kanske vi här på forumet vet om det finns någon i din närhet som kan hjälpa dig. Du kan pm:a till mig om du finns i Västernorrland, jag bor i Viksjö intill Härnösand ;)
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Jag red western från att jag var 10 till 12 år gammal på ett litet russ som absolut inte kunde tänka sig något annat, hoppning och dressyr var skittråkigt. Han såldes då han blev för liten för mig, och jag började med engelsk ridning igen.

Jag är 17 år nu och grymt sugen på att ta upp westernridningen igen. Jag vill inte hålla på enbart med western utan lite hoppning och dressyr vid sidan om.

Nu skulle jag behöva lite hjälp att komma igång.
Har 2 st westernsadlar hemma
1. Den som jag hade på russet "damstorlek". Denna sadeln är extremt skön och passar mig perfekt i storlek.
2. Min morfars gamla sadel "herrstorlek". Obekväm :(
Vidd nämndes inte alls när vi köpte sadlarna, utan det var bara dam och herr.

Tänkte prova sadel nr.1 på Oliver (min nuvarande häst). Hur ser man om en westernsadel ligger fel på hästen? Kan man se på hästen efter ett ridpass ifall sadeln ligger bra eller dåligt?
Vad för bett bör jag använda? Nu rids han på ett rakt tränsbett med koppar i mundelen.
Ev. Sidepull/repgrimma?

Oliver är 4 år och håller på att skolas om till ridhäst.
Jag återkommer ifall jag kommer på några fler frågor :)

Det är väl ungefär som en vanlig sadel :)

Man lägger på den, ser till så bogbladet är fritt från bommen ( tänk på att bommen på en westernsadel oftast inte börjar där lädret är fram ( eller slutar där lädret är bak utan tidigare ) utan känn efter, vänd sadeln och kolla och känn så du vet ungefär vart den börjar ).

Känn efter med handen underifrån så att hela bommen ligger an på hästens rygg och att den inte klämmer framtill, du bör få in en hand mellan sadeln och hästen.
Vicka lite på den och tryck gärna lite samtidigt som du känner med handen så kan du känna hur det känns och om den ligger som den ska.
Försök skjuta den framåt och bakåt samtidgt som du pressar den lite neråt så märker du om den rör sig nånstans.
Sen får du ju prova rida i den oxå så du kan känna efter om hästen gillar den.

Om du ska använda dig av den sadel du har så är det viktigt att du har en bra och tjock pad under eftersom en westernsadel inte har bossar, stoppad bom, som en engelsk sadel har.
En cutback ligger oftast bra på en häst med lite manke, vilket jag ev kan tänka mig din travare har.
Kolla annonser på tex Blocket efter begagnade paddar, brukar gå få tag på där.
Annars är det ju butik på nätet som gäller. Man behöver inte köpa det dyraste och personligen föredrar jag naturmaterial ( tex ull ) framför neporeneliknande undertill padden.

Personligen rekommenderar jag INTE en billig repgjord. Det finns helt ok, inte så dyra sadelgjordar som inte är repgjordar. Teddy eller filt brukar inte vara så hiskeligt dyra.

Ang bett:
Det bett du har fungerar säkert utmärkt till att börja med. Det man är ute efter är ju att hästen inte så mycket skall gå efter vad bettet säger utan mer efter vad skänklar och vikt säger.
Använd inte en låg nosgrimma, om du ska använda en alls, spänn den löst och ha en som sitter ovanför bettet :)

Och skaffa gärna ett par riktigt bra, tunga delade tyglar för de är ett bra medel i vägen mot att lyssna på tryck och vikter osv....tycker jag.
Rida western med vanliga engelska tyglar tycker inte jag ger så mycket men visst går det. Man förlorar dock en del i hästens träning, är min åsikt iallafall.

Huruvida du ska använda sidepull eller repgrimma.....

När hästen lärt sig ridningens grunder och lyssnar på dina vikter, skänklar och din röst så kan du börja med det. Men du måste ju veta och känna att hästen först förstår och verkligen lyssnar på dig.

Och om han är under omskolning/utbildning så kanske du ska vänta ett tag.

Å andra sidan så kan det vara ett hjälpmedel i vägen mot att få honom att lyssna på vikten/rösten och inte bettet men isåfall på ett inghägnat område så han inte får för sig att sticka iväg och kanske man spoilerar veckovis med träning.....

Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Tack så mycket för ditt svar!
Jag har en bra padd redan sedan tidigare som har legat under sadeln, så den delen är färdig :)

Som du säger så ska jag självklart börja med att bara rida på inhägnat område på bettlöst. Det kommer jag dock göra de första gångerna med westernsadeln också, man vet aldrig hur hästen reagerar på ny utrustning och det är alltid bäst att vara på den säkra sidan :) Men senare, rekommenderar du repgrimma eller sidepull? Eller det är bara att känna sig fram själv vad som känns bäst?

Bett hade jag nog faktiskt inte bytt ändå, eftersom det jag har nu (oledat tränsbett med koppar i mundelen, fasta ringar) är det enda som han överhuvudtaget accepterat. Var mest lite nyfiken på folks åsikter och vad som var vanligast inom western. Enligt vad jag sett så är det väl främst stångbett av olika typer? Tycker han är lite för färsk för att ha ett stångbett i munnen än så länge också, oavsett om han hade accepterat det eller ej.
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Så bra att du har padden.
Tänk bara på att om du har haft den så länge och använt den så kan den vara tillplattad och kanske inte ger lika bra stöd/dämpning som en ny.
Men det ser du ju :)

Kan vara en bra idé att longera hästen några gånger med westernsadeln ifall han får fannt helt ;)

Och tänk på att vara försiktig när du "slänger" på den.....hörde om en bekant som har en paint, fullt utbildad inom western osv....Hon slängde på sadeln med en duns, den var så tung så hon orkade inte hålla emot, och sen var hästen superrädd för sadeln efter det...:(

Har aldrig använt mig av repgrimma själv så det kan jag inte uttala mig om.

Sidepull är väl bra när man ska lära hästen svänga och gå undan för tryck, gå efter vikten osv.
Men personligen skulle jag aldrig sätta mig och rida i en sidepull nån längre tur, speciellt inte på en unghäst faktiskt.
Har råkat ut för en del saker....en sidepull har ingen broms, du kan aldrig få stopp på en häst med en sidepull.....såvida inte hästen absolut defenitivt kan one rein stopp, då har man iallafall en chans att få stopp men ingen garanti.

Finns ju ingen garanti med ett bett heller men i nödfall har man ju lite mer att sätta emot.

Stångbett använder man inom western endast efter lång utbildning av hästen. Man börjar med tränsbett precis som inom vilken annan typ av ridning som helst.
Om du vill rida bettlöst så skulle jag använda mig av antingen ett bettlöst träns eller bosal ( vilket inte är helt lätt, det krävs en del utbildning innan man kan använda sig av en bosal på korrekt sätt ).

Jag skulle rekommendera dig att växla mellan det bett du har och ev ett som är ledat, om du hittar ett som han trivs med.
Tycker själv det är lite lättare att få dem att "följa näsan", lära sig ledande tygeltag, med ett delat tränsbett.
Gärna ett som inte är så tjockt och format efter munnen, kanske med D ringar så det inte åker igenom munnen.
Finns på H**ks tex.....
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Har provat massor av olika ledade bett, men han har varit orolig i munnen med allihop. Det är ingen total katastrof, men oledat fungerar betydligt bättre så jag tror att jag håller mig där :)

Padden är förövrigt i bra skick, den är enbart använd ett fåtal gånger. :)
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Och tänk på att vara försiktig när du "slänger" på den.....hörde om en bekant som har en paint, fullt utbildad inom western osv....Hon slängde på sadeln med en duns, den var så tung så hon orkade inte hålla emot, och sen var hästen superrädd för sadeln efter det...:(

Varför ska man slänga på sadeln för, jag har alltid lagt den på hästen oavsett vikt på sadeln.
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Varför ska man slänga på sadeln för, jag har alltid lagt den på hästen oavsett vikt på sadeln.

Tja, jag vet inte...klart man inte ska slänga på sadeln.
Men iallafall jag får ta lite sats för att få upp den på hästen, därav ordet slänga......

Jag lägger oxå på den, när jag väl fått upp den i luften så att säga :)
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Hur mycket väger din sadel då? :D

Vet faktiskt inte, det är en Continetal...kanske runt 15 kg nånstans plus minus 2 kg.....som sagt, har inte vägt den....

Men jag har varit ifrån western några år och vant mig vid engelsk sadel, de väger ju bara en flugskit i jämförelse plus att den rasen jag höll på med var ponnystorlek och hästen jag har idag är närmare 10 centimeter högre, vilket inte låter så mycket men allt sammantaget så blir det en luftsving innan jag lägger den på hästen rygg :)
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Lösningen är enkel: Skaffa fjording :D
Annan ponnystorlek funkar med, men fjording is the shit! :D
Vad ska man med stora lunsar till? ;)
 
Sv: Ska "prova på" westernridning, hjälp!

Själv fixar jag rätt så lätt upp 20 kg på 152 cm kvarting.....såna där engelsklappar lägger man ju upp med en arm...;)
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 670
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 156
Senast: Emiro
·
Western Hej här kommer en till tråd om att omskola till western. Jag sökte på Buke men hittade inte riktigt svaren på de frågor som jag undrar...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: Smulan75
·
Hästmänniskan För att göra en mycket lång historia kort så: Har ett 11-årigt sto som jag från början red vanlig dressyr på. Utbildad någonstans...
Svar
11
· Visningar
2 249
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp