Ska, ska inte?

F

Flash

Hm, undrar om det här är rätt ställe att lägga den här tråden :confused: ? På sätt och vis är det ju en foderfråga, eller hur?

Jag undrar helt kort om man behöver lägga gödning på ett bete som betades av får förra sommaren och hösten - fram till oktober? Tidigare har hästarna gått där själv, men från och med i fjol fick de dela bete med fåren. Får är som en del kanske redan vet, väldigt effektiva på att sprida fårspillning över stora ytor ;) , men räcker det som näring inför den kommande betessäsongen? Tidigare har jag lagt på kalksaltpeter (heter det så, eller är det bara så det kallas i "folkmun"?) men om det inte behövs, så varför lägga pengar på det? Dessutom behöver mina shetlandsponnier inte kraftigare bete än nödvändigt, men vill ju ändå ha gräs så det räcker till :angel: .

Frågan är alltså; Ska jag göda gräset eller ska jag låta bli? Alla erfarenheter och tips tas emot med stor tacksamhet :bow: !!
 
Sv: Ska, ska inte?

Det är väl bara bra om betet blir magert när det är shettisar som ska gå där. Jag hade inte gödslat!
 
Sv: Ska, ska inte?

Jag har får som betar efter hästarna och jag gödslar inte, men ställer däremot ut ensilagebalar när fodret börjar ta slut för fåren. Det gör att extra näring tillförs (om det bara betas kan det ju aldrig bli MER näring även om fåren sprider sitt gödsel)
Sen håller jag med om att shettisar verkar må bäst av så näringsfattigt bete som möjligt, kanske grus ;)
 
Sv: Ska, ska inte?

Flash skrev:
Frågan är alltså; Ska jag göda gräset eller ska jag låta bli? Alla erfarenheter och tips tas emot med stor tacksamhet :bow: !!
Nja det låter inte så. Ett år inget problem att hoppa över. Du ser sen om ogräset tar över då måste du kanske göda igen.
 
Sv: Ska, ska inte?

Tack för alla svar!! Och, jo, jag håller med er allesammans :) .

Jag frågade lantbrukaren som har marken intill, och han menade att "jag väl har gräs vad jag behöver utan att behöva göda det" :D , så så får det bli!

Tack än en gång! :bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 017
Senast: ako
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 484
Senast: Elendil
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp