Ska ta hem unghingsten snart

Rie

Trådstartare
och funderar på var jag ska placera honom i stallet. Han har hela tiden stått bredvid sin mor utan problem. Men nu har han ju varit borta i ca 4 månader så jag är inte säker på om han blir hingstig mot henne. Han är drygt 2 år.
Jag kan ställa honom temporärt i en annan box, men då måste mamman få en annan boxgranne. Då hon vaktar sin box rejält - dock ej mot sonen - så lär det bli väldigt livat.
Då måste jag efter kastreringen byta tillbaka boxar igen, för att få lugn i stallet.
Vad är att föredra? Ska man testa och se om han fortfarande säger "ja, mamma" och ta ev hingstprobelm under den tid , ca 1½ vecka, som det gäller? Vi har öppna fronter men galler mellan boxarna.
 
jag blandar hingstar o ston hejvilt....låt han stå brevid mamma om det blir lugnare så....tar du honom ifrån "situationerna" blir han bara förmodligen värre....
idag imitt stall har jag en märr som är så brunstig att hon knappt kan gå....min stallgång är ganska så smal och alla hästar har en Öppen dörr....märren står så svansen hänger utanför boxdörren hela dagarna...hingsten mittemot tar det faktiskt väldigt bra....igår transporterade jag dom ihop
 
Jag skrev ju

att han skulle kastreras. Men det blir ett glapp på drygt en vecka.
 
Då kanske jag gör så. Han är inte speciellt hingstig - eller har då inte varit kanske jag ska säga - men de gånger vi varit bort med honom har han hingstat upp sig när han kommit hem och nosat på morsan. Som sagt till på skarpen åt honom att skärpa sig, och det har han gjort.
Nu har hon aldrig visat brunst mot honom så jag hoppas att det fortsätter så. Men eftersom det kommer en nykastrerad kille till stallet i samma veva som grabben kommer hem så vet man ju inte. Kanske hon börjar brunsta mot den fd unghingsten.
 
Ställ honom jämte mamman där han brukar stå.

Vi har ställt hingsten jämte ett sto (eller, hon stod jämte honom om man ska vara petig), det gick bra, ibörjan var han lite jobbig men slutade efter några minuter.
Förra veckan ställde vi honom i gången mellan hans hagkompis och ett 1-åringt sto. Det gick också bra.
Hingsten i fråga är 8 år
 
Min 17-åriga avelshingst står mellan två ston....Visst han hälsar och pratar med dem när de kommer in från hagen,men sedan är det inte mer med detta.
Gäller även när det är brunstsäsong!

Förstår inte varför "folk" gör så stor "affär" av hingstar och deras placering i stallet och så vidare....
Behandla dem som en häst så blir de också lugna och harmoniska...Behandla dem som en hingst och risken är markant större att hästen ifråga blir störd och ohanterlig.
Det är min erfarenhet och åsikt.
 
Tycker du att jag gjort stor affär? En liten fundering trodde jag att det var.....
 
Re: Jag skrev ju

Sorry! Det missade jag! :o Men jag tror inte heller det spelar så stor roll var han står i stallet. Du har väl galler längst upp? Ingen som kan hoppa över? Då är det väl värre med hagarna? För du vet väl att en nykastrerad hingst kan betäcka ett tag efteråt? Och bli pappa...
 
Jodå

det vet jag.
Och jag har flera hagar så där är det inget probelm. Han har ju gått här som hingst i över 2 år.....
 
Nej, jag skrev att "folk" gör stor affär av det jag skrev inte att Du gjorde det. Jag avsåg remt allmänt......Eftersom detta är mina erfarenheter av hur folk "gör affärer" med sina/andras hingstar.....
Sorry om Du misstolkade det jag skrev och tog Dig av det.....
 
En tvååring brukar inte vara så fasligt hingstig ännu, vissa fattar inte att de är hingstar förrän efter 5-6 års åldern!!!

Har träffat på en del äldre hingstar som skulle vara beredda att riva boxväggen om möjligt för att ta sig in till grannen oavsett kön, av diverse motiv givetvis, men oftare träffar man på hingstar som är väldigt hanterbara, fjantar sig lite över gallret men sen är det nog.
1 1/2 vecka borde de nog klara av att stå bredvid varandra gott och väl, prova först och se vad som händer, och flytta sen om det inte lugnar ner sig.

Vi har tre boxgrannar som funkar perfekt ihop - 5 års hingst - 5 års hingst - 4 års sto, utan absolut några problem, samt en hel radda 1-2-3 åriga ston/hingstar som har blandade boxgrannar också utan problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp