Ska vi flytta?

Tack för alla svar! Jag vart nog lite otydlig, båda vill flytta ut på landet men jag är osäker på om sambon vet hur mycket jobb det är med egen gård (även om någon annan äger den). Ta bara saker som eldning i pannan och gräsklippning! Han har aldrig gjort sånt.

Problemet är väl egentligen att hans reaktion på allt nytt är att han inte kan, trots att han inte ens försökt.

Problemet verkar väl snarare vara att han inte vill försöka? Även om man inte har så värst mycket kunskap, så kan man ju ändå ha en positiv inställning om man verkligen vill att det ska funka.

Om han vill bo på landet men inte känner sig manad att ens försöka med allt jobb som det medför, hade jag aldrig flyttat ut på landet med honom.
 
Tack för alla svar! Jag vart nog lite otydlig, båda vill flytta ut på landet men jag är osäker på om sambon vet hur mycket jobb det är med egen gård (även om någon annan äger den). Ta bara saker som eldning i pannan och gräsklippning! Han har aldrig gjort sånt.

Problemet är väl egentligen att hans reaktion på allt nytt är att han inte kan, trots att han inte ens försökt.

Taket ska jag prata med hyresvärden om idag, det är mer än pannorna som måste bytas. Han står för allt material.

Vi kom väl fram till att om vi måste göra det själva tackar vi nej. Ingen av oss kan lägga tak, och tak känns som något man inte ska låta amatörer göra.
Är det du eller din sambo som tycker att det är det där som är problemet, eller ens att det är ett problem?
 
Vi har spanat in ett hus att hyra. Eller rättare sagt en liten gård med två-tre boxar (ena boxen är sadelkammare i dagsläget). Priset är bra, avståndet till stan överkomligt.

Huset i sig är i fint skick, förutom taket. Hyresvärden var lite luddig om det, han pratade om att han kunde stå för material vid renoveringar men vi frågade inte om det innebär att vi själva ska byta hela taket (vilket ingen av oss kan eller vill). Ska fråga mer om det imorgon.
Vidare behöver stallet fixas till, galler för fönster och hagar finns inga idag (men mark är avsatt för bete och vinterhage).

Det som får mig att tveka är sambons inställning till arbetet. Hans första reaktion var "men jag är ingen snickare!" och gick direkt in i försvarsmode. Jag är inte helt särskilt händig men jag tänker i alla fall försöka.
Jag är rädd att han kommer lämna allt arbete till mig med hänvisning till att han inte kan ( =har inte testat innan).

Vi har bott ihop ett halvår i en lägenhet som vi trivs bra i. Men båda vill ut på landet av olika anledningar så det är verkligen en chans för oss.

Det blev långt och rörigt.
Jag behöver lite hjälp att bolla tankarna i mål!

Alltså, folk är olika. Han vill väl inte? Jag blir helt snurrig bara jag läser det där. Att hålla på och renovera en gård skulle vara en total mardröm för mig. Aldrig att jag skulle hålla på och stängsla hagar på min fritid, även om jag älskar att vara ute i skog och mark.

Det enda sättet att bo på landet är ju inte att renovera en hyrd gård. Man kan köpa eller hyra ett nytt ställe, t ex en villa, som inte behöver renoveras.
 
I den här tråden är det tre gigantiska frågetecken som nog behöver redas ut.

* vill bägge på på landet med allt det innebär med pendling, nöjesbrist etc?
* vill bägge ha ansvar för att sköta ett hus med allt det innebär av trädgårdsvård, eldning, etc
* vill bägge dessutom ha ansvar för allt det innebär att ta hand om en gård med djur hemma? Det är otroligt mycket mer arbete än med enbart ett hus, och det är ett stort ansvar att vilja vara aktiv all sin vakna tid.

I många fall som jag ser live faller det redan på att en part inte vill bo på landet, utan faktiskt tycker det är härligt att bo i stan. I andra fall är det lagom med ett hus, men man mäktar inte med en gård (även en liten gård är att jämföra med i alla fall en halvtidstjänst om man vill ha djur hemma).
 
Jag vart nog lite otydlig, båda vill flytta ut på landet men jag är osäker på om sambon vet hur mycket jobb det är med egen gård (även om någon annan äger den). Ta bara saker som eldning i pannan och gräsklippning! Han har aldrig gjort sånt.
Att hyra kan ju vara ett bra sätt att prova på detta med att bo på landet eller för den delen att bo i hus; under förutsättning att hyresvärden då tar ansvar för fastigheten på samma sätt som när man bor i lägenhet. Då kan man klippa gräs och elda i pannan och det kan vara tillräcklig utmaning.

För den som har erfarenhet, kunskap och vilja finns det även fastighetsägare som sänker hyran mot att man renoverar och sköter andra uppgifter. Det kan vara lämpligt för den som inte har möjlighet eller vilja att själva stå som ägare, men ändå vill engagera sig.

Jag tror ni behöver ta det i lagom steg. Att hyra en fastighet där det talas om takläggning är nog att ta i lite. Hitta ett mer lämpligt objekt där ni bara kan bo o pyssla till att börja med. Att bo i hus och att bo på landet kan kännas väldigt lockande så här års, men på lång sikt har man lättare att lyckas trivas om man landar lite lagom i ambitionerna.
 
Problemet är väl egentligen att hans reaktion på allt nytt är att han inte kan, trots att han inte ens försökt.
Om han aldrig ens klippt en gräsmatta tidigare, är nog risken stor att han faktiskt inte kan renovera och bygga. Jag vet de som fixat sånt utan tidigare erfarenhet, men de har haft ett brinnande intresse och tagit sig an projektet med stor entusiasm samt läst och kalkylerat och lagt ner hela sin själ i arbetet.

Jag skulle inte kunna bygga en altan ens. Min man byggde vår för några år sedan och jag var imponerad; där var så mycket mer jobb och kunskap kring projektet än jag någonsin föreställt mig. Jag hade behövt avsätta ett år av min tid för att klara av det.
 
Bo landet är så mycket mer än soliga dagar och natur.

Iskalla dagar med snålblåst när värmen lagt av eller när vattnet tar slut. Snö som måste skottas tidigt på morgonen för att man över huvud taget ska ta sig ut från tomten.

Först när man inser allt jobb det innebär och faktiskt tycker att det är en livsstil man vill ha (som jag :D ) ska man lämna stan.

Alternativt att man har så god ekonomi att man faktiskt kan leja bort precis allt som ska göras.
 
Att ha en gård är inte ett boende utan ett arbete.
Först när man har förlikat sig med det så blir det riktigt bra.

Jag trodde att jag skulle kunna bidra i tråden med kunskaper om uthyrning.
Men jag vet inte riktigt vad tråden egentligen handlar om så jag har inga svar.
Man kan arrendera ett hus med renoveringsbehov och då så gör man syn före och efter.
Ägaren får sedan ersätta arrendatorn för värdestegring som har blivit alternativt få ersättning för värdeminskning.
Kan det ge någon ledning?
 
Vi har spanat in ett hus att hyra. Eller rättare sagt en liten gård med två-tre boxar (ena boxen är sadelkammare i dagsläget). Priset är bra, avståndet till stan överkomligt.

Huset i sig är i fint skick, förutom taket. Hyresvärden var lite luddig om det, han pratade om att han kunde stå för material vid renoveringar men vi frågade inte om det innebär att vi själva ska byta hela taket (vilket ingen av oss kan eller vill). Ska fråga mer om det imorgon.
Vidare behöver stallet fixas till, galler för fönster och hagar finns inga idag (men mark är avsatt för bete och vinterhage).

Det som får mig att tveka är sambons inställning till arbetet. Hans första reaktion var "men jag är ingen snickare!" och gick direkt in i försvarsmode. Jag är inte helt särskilt händig men jag tänker i alla fall försöka.
Jag är rädd att han kommer lämna allt arbete till mig med hänvisning till att han inte kan ( =har inte testat innan).

Vi har bott ihop ett halvår i en lägenhet som vi trivs bra i. Men båda vill ut på landet av olika anledningar så det är verkligen en chans för oss.

Det blev långt och rörigt.
Jag behöver lite hjälp att bolla tankarna i mål!

Jag hade inte velat hyra av en hyresvärd som inte ser det som självklart att det är hens skyldighet att det finns ett bra och ordentligt tak på huset. Hade det gällt tapeter hade jag inte tyckt att det vore konstigt att bli erbjuden material, men ett tak? Det ringer varningsklockor för min del...
 
Ja, allt annat är han ok med. Det var taket som var hans största bekymmer. Resten är han villig att lära sig.
Ja, prova då!

Han kanske kommer att bli en engagerad trädgårdsägare, och gillar han motordrivna redskap/maskiner, så kanske en trädgårdstraktor, en röjsåg, eller för den delen en mindre jordbrukstraktor för hjälp med olika gårdssysslor, blir sambons bästa vän...

Lycka till!
 
Ja, prova då!

Han kanske kommer att bli en engagerad trädgårdsägare, och gillar han motordrivna redskap/maskiner, så kanske en trädgårdstraktor, en röjsåg, eller för den delen en mindre jordbrukstraktor för hjälp med olika gårdssysslor, blir sambons bästa vän...

Lycka till!
Motordrivna maskiner /redskap :love:
 
Nu är det klart, vi ska flytta! Till helgen ska vi skriva kontrakt. Måste erkänna att det är lite blandade känslor, kul med gård men synd på fin lägenhet. Tror ändå det kommer bli bra det här.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 186
Relationer Jag skulle behöva lite hjälp att se på saker.. Bor i dagsläget tillsammans med min man och vårt barn på en liten hästgård. Det är ett...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
17 202
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp