Bukefalos 28 år!

Skadad hornhinna - grått öga

_Viva_

Trådstartare
Min ena häst har skadat sitt öga i hagen. Det högra ögat är alldelses grått och ögonvitan är röd, hon är svullen runt om men håller ögat öppet som vanligt. Reagerar för rörelser.
Veterinären kommer imorgon och undersöker men vad han kunde säga per telefon är att hon antagligen fått ett slag mot ögat eller alldeles bredvid.
Har någon varit med om något liknande?
 
Japp.. fast på katt.. skräp i ögat som skavt på hornhinnan så den blivit grå och svullen.. brukar fixa sig med ögonsalva.. vem är det som haft sån otur??
 
Har sett detta flera gånger på travhästar som fått grusstänk i ögat. De allra flesta läkte helt av sig själv, man i ett fall ville det inte läka och ögat fick tas bort. Men den hästen klarar sig utmärkt med ett öga.
 
Skador på hornhinnan läker vid rätt behandling, vänta till vetrinär har varit där så får du höra vad ni skall göra. :D

Obehandlade skador ger ärrbildning på hornhinnan, då kan denna gråa hinna bli kvar för resten av hästens liv.
 
Det är stakars pila.
Veterinären har varit här och undersökt. Det är endast ytliga skador på hornhinnan så hon blir säker bra, men det tar månader att läka.
Han trodde det uppkommit pga ett "trubbigt slag" antagligen är det väl citrin som gjort det.
 
Ögonskador av den kalibern skall man aldrig vänta på.
Skall under behandling på en gång.

Konstigt att veterinären väntar till i morgon. :-(


Hemma har vi haft allt från pinnar i ögonen till fullständig kollaps av ögon.
Uveit är också något vi kämpat med...och förlorade.
AM
 
Skadan upptäcktes 22.30 på kvällen och veterinären kom på morgonen därpå.
Tyvärr har vi dåligt med veterinärer här, den som har jouren har ett stoooort område att täcka och man ska ha tur om han kan komma direkt.
 
Han har redan fått sitt straff. Han måste nämligen stå inne och hålla Pila sällskap.

Har du några tips hur man får en tjurig och motsträvig dam att låta en droppa ögondroppar och ha i salva 2 ggr per dag i x antal månader?
Jag kommer att bli tokig!
 
Vet hur det känns.......men håll ut .......de brukar vänja sig efter ett tag.

En av våra hästar skar sig på sömmen av en flughuva och fick ett rejält sår i ögat (flughuvan var betydligt farligare än flugorna den sommaren.....)
Det tog ruskigt lång tid att läka och hon är inte av den tålmodiga typen, men tom den damen accepterade behandlingen till slut ;)

Lycka till !
 
Det stämmer, men jag tar in mina hästar så sent som möjligt. De slipper stå inne i boxen så länge också blir det inte så långt mellan kvällsmaten och frukosten. :)
Antagligen hade skadan skett på em/kvällen för när jag fodrade middag vid 18 så såg jag ingenting.
 
Hur har det gått? Har en häst som skadad hornhinnan nu i helgen. Och det ska droppas och kletas på salva flera ggr om dagen. Han måste stå inne i boxen hela dagen med lyset släckt och fönster igensatta. Blir lite skrämd av det du skrev att det tar flera månader?? Det sa vet inget om.
 
Vi hade en ögonskada i stallet som det tog nästan ett halvår att få bukt med. Till slut retade de hornhinnan på Ultuna för att få igång läkningen.

Men efter det är jag väldigt bra på att lägga salvsträngar i hästögon ;) (Jag gjorde det på morgonen innan utsläpp).
 
Jag gjorde en "Pirat-luva" åt min häst som skadade ögat. På så vis kunde hästen gå ute och beta, samt ridas litet. Hade den hästen tvingats att stå instängd i ett mörkt stall, så hade han lagt sig ned för att dö. Och då hade jag ju inte haft någon nytta av ett friskt öga på honom.

Jag tog en flughuva och klippte hål för det friska ögat och tejpade tyg och gasväv över det sjuka ögat, på så sätt så kunde jag helt mörklägga det sjuka ögat. Jag använde "Hockey-tejp", sådan tejp som hockey-spelarna tejpar fast sina skydd med, den tejpen sitter även om den blir blöt. Och så bytte jag gasbindan ofta.

Hästen blev helt återställd.

Lycka till.
 
Vi har gjort iordning en flughuva med extra tyg över ögat. Han kan vara ute om någon dag då vädret är lite mulet. Nu strålar solen otroligt mycket samtidigt som marken är helt täckt av vit snö. Och då fick han inte vara ute med risk om ögonlappen skulle åka av.

Funderar på att ha hästarna ute på natten så han får röra sig. Han är van att gå ute mycket.
 
JAg hade min på bete bara på natten. PÅ dagen så fick han stå inne. Det var ju bra mot flugorna också.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 426
Senast: bellala
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 007
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 559
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp