Bukefalos 28 år!

Skadad hovvägg

Scilla

Trådstartare
Min ena unghäst klev snett när vi skulle lasta honom och det gick så illa att han lyckdes slå bort en bit av hovväggen närnast trakten. Biten han fick av var ca två cm lång och ca en cm hög. Det blödde lite men jag lyckades få stopp på blödningen och efter det så verkade han vara ohalt men vilade gärna på det benet. På löshoppningen senare på kvällen syntes ingenting.

Jag är verkligen urkass på det här med hovar men jag gjorde rent med jodpax och la ett omslag men jag hade tyvärr inga riktiga lindor typ wet så det omslaget satt ju inte länge. När jag släppte ut honom nästa dag så såg han ohalt men senare på dagen när han galopperade runt i hagen så var han ordentligt halt så då tog jag in honom och la ett jodpax omslag med wet-linda runt (har nu ett stort föråd av dessa lindor hemma) tempade honom men han hade ingen feber och torr och fin i benet var han också.

Glömde skriva att det märks att han har ont just där skadan är för när jag är där och rengör så reagerar han på det så jag misstänker ingen annan skada just nu.

Min frågor är nu...
Är det vanligt att de reagera så?
Kan jag släppa ut honom om jag lägger bomull vid skadan och lindar runt hoven med wet-linda? eller kommer den lindan att bli en levande smitt härd?
Om han inte ska gå ut hur länge ska han ha boxvila då?

Jag har pratat med min hovslagare men han sa ju bara att jag skulle lägga omslaget och resten glömde jag att fråga :crazy: och nu är det ingen som svara på hans tfn. Ska prata med honom imorgon igen men tänkte höra om någon här vet.
 
Sv: Skadad hovvägg

Stå torrt.
Får inte bli blött och smutsigt.
Noga rengöring varje dag och bandage för att skydda mot smuts.

Boxvila eller mindre, TORR hage tills hovslagare tittat på skadan.

/P Döben
 
Sv: Skadad hovvägg

Han kissar nog när det blir akut. Annars får du väl gå ut o låta vatten porla i en spann bredvid boxen. Det ljudet får ju i alla fall små barn att kissa på sig, så varför inte en liten häst? :)
 
Sv: Skadad hovvägg

Så nu har hovis varit ute och jag har världens bästa hovis han ställer alltid upp :love:

Fast hästen tyckte inte det kan jag säga... j*vla vilket temperament han visade (hästen alltså). Så fort han började karva bort det skadade så small det och han försökte sparka hovis med värsta kosparkar men det lär han inte göra om igen :devil: tyvärr hamnade jag i kläm så nu är jag konvalecenten istället fick typ handen mosad :(

Nu är hoven ordentligt bandagerad och han ska gå ute :bow: för att cirkulationenen i hoven ska stimuleras. Hovis sa att det kommer att bli helt bra på ca en vecka. Ska bara hålla koll på så att han inte få feber.
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 876
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 252
Senast: fridaxi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 092
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 827
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp