Skadad muskel..

A

AleXandra

Våran equiterapeut har upptäckt en stor muskelskada på våran ponny. Den sitter i Gluteus Medius (som har till uppgift att sträcka ryggen och fixera korset). Detta visar sig i att han har väldigt svårt för mjuka underlag, han tycker att det är jobbigt att samla sig och han vill inte gärna jobba i höger varv (skadan sitter på vänster sida). han tycker absolut inte om att behöva göra skolor. :(
Det här är ju jättetråkigt eftersom han i övrigt är en jättetrevlig ponny som rör sig fantastiskt och det var tänkt att han skulle bli dressyrponny....:cry:
Vi har haft honom i 1,5 år.
Vad ska vi göra? Han är ju köpt som tävlingsponny. Kan man få detta till dolt fel? Enligt equiterapeuten så är det en gammal skada - säkerligen sedan han var föl. Han kommer aldrig att hålla för högre klasser (max LB).
Veterinären har kollat på honom men då visste jag inte vad muskeln hette - men veterinären borde väl kunna kolla detta med ultraljud eller?
 
Sv: Skadad muskel..

Du ska reklamera köpet inom två år. Kontakta en hästjurist för information om hur du ska gå vidare och vilka intyg och undersökningar som behövs. Det är alltid svårt att visa att en skada fanns resp inte fanns vid köpet. Om du köpte hästen som talang och den inte vid köpet hade de kunskaper som krävdes för att skadan skulle visa sig är det svårt både för dig att visa att den fanns, och för säljaren att visa att den inte fanns. Du bör också prata med försäkringsbolaget.

Jag antar att problemet är en gammal muskelbristning som läkt med ärrvävnad. Vore intressant att höra hur din ET åldersbestämde skadan så exakt. Jag tycker det är svårt att avgöra för en äldre skada.

Gluteus medius uppgift är att sträcka höftleden, inte ryggen. Konsekvensen av att muskeln är stum och har ärrvävnad är att hästen får svårare att böja höften (det är alltså att muskeln inte kan ge efter som är problemet). Du får också sämre kraft i rörelsen att trampa in under kroppen med vänster bak som t ex i höger sluta. Detta kan möjligen andra muskler kompensera för men att muskeln är full av bindväv kan vara svårare att rätta till. Kanske de härinne som jobbar med laser kan ha en uppfattning om det kan hjälpa i ert fall.
 
Sv: Skadad muskel..

Second opinion från annan. Nöj er inte med att en person sagt detta, hästen har så mkt muskler att kompensera med så det låter ganska otroligt att den inte ska kunna gå på mjuka underlag pga. detta.

Lycka till och deppa nu inte ihop, utred ordentligt med veterinär!
 
Sv: Skadad muskel..

Pratade med veterinären idag och han var ytterst tveksam till att det var det som var problemet....men han gick motvilligt med på att låta mig ultraljudsundersöka för att få reda på om det stämmer.
Ingen blir gladare än jag om hon har fel - för om hon har rätt så finns ju inget att göra åt problemet....
Veterinären trodde snarare att problemet satt i ländryggen, och equiterapeuten säger att han får ont i ländryggen av skadan...
Equiterapeuten är utbildad och använder även hon laser, hon har hjälp våran andra ponny med hans problem....
 
Sv: Skadad muskel..

Men än en gång hoppas jag att hon har fel denna gången, för han är fin när han inte har ont....
Flickan har ju provat att rida på antiinflammatoriskt och då protesterar han inget.
 
Sv: Skadad muskel..

Även om Equiterapeuten är utbildad så är det inte säkert att hon har rätt i sin tolkning. Konstigare saker har hänt.

Undersök du pållen hos vet. Skulle vet. komma fram till samma sak finns det metoder såsom akupunktur och laser att använda sig av för att hjälpa och stödja läkandeprocessen.
 
Sv: Skadad muskel..

Hoppas att du har rätt :)
Jag tror verkligen på den här ponnyn - dessutom är han världens underbaraste personlighet!
 
Sv: Skadad muskel..

Han har ju problem med höger varv. T ex när jag longerar så vill han absolut inte gå i höger varv om det är för tungt underlag, han visar det klart och tydligt. Han går två tre steg och sedan tvärvänder han och börjar trava/galoppera i vänster varv istället - på hårt underlag går det bättre. Vi hoppning tvärvänder han ibland efter hinder. Vid uteritt kan han helt utan förvarning börja att tokbocka (ofta i slutet av ridturen när han börjar bli lite trött...)
Är det tungt underlag så orkar han inte hålla galoppen - inte i något varv.
Flickan var med på en dressyrträning när han fortfarande åt medicin och då flyttade han skänkelvikning, öppna, sluta, gick förvänd galopp - allt utan att protestera ett dugg. Han såg jättenöjd ut efter lektionen och han hade verkligen ansträngt sig för att göra rätt.
Några veckor efter när medicinen hade gått ur kroppen så protesterade han hejvilt när det vart öppna och sluta på programmet - han tvärnitade, småstegrade, slog med bakbenet och såg inte alls nöjd ut. Så nu har jag iallafall uteslutit istadighet/att det sitter i huvudet som många har trott.
 
Sv: Skadad muskel..

HeJ!

Min var sån med knäledsinflammation båda bak, massören trodde det var en bristning i en muskel..

Åk in o kolla på klinik! Det är inte så lätt som man tror att se vad osm är fel..

/ Lavinia
 
Sv: Skadad muskel..

Jag skulle inte lita på en equiterapeut. En del är nog bra utbildade men det finns en väldig massa kortutbildade personer inom den häst branschen. Enligt en god vän som jobbar på djurklinik finns det massor av människor som kallar sig på equiterapeuter utan adekvat utbildning. Jag håller helt med att du ska söka second opinion av veterinärer som är riktigt bra på sådant här.
 
Sv: Skadad muskel..

Grejjen är den att vi håller på och utreder på klinik, men de hittar inget...så equiterapeuten var en "extra chans" om man säger så - att hitta felet på problemet. De har röntgat ryggen, hovlederna fram, böjt honom flera gånger - han visar inget. Han visar inget vid longering - tvärtom tycker veterinären att han rör sig stort och genom hela ryggen så han borde inte ha ont. Han blev behandlad i ryggen i vintras eftersom han var lite öm och veterinären sa att han kan ju vara extra känslig, sedan har vi långsamt satt igång honom enligt ett utformat program på 2 månader med arbete från marken osv, nu rids han som vanligt. Men när han började krångla igen så var vi först in till veterinären för att utesluta ryggen igen och då fick jag smärtstillande/antiinflammatoriskt med hem samt att han skulle bara arbetas från marken i 2 veckor...Det gick bra - och det är ju nu igen som han har börjat krångla :confused: När ridningen börjar komma igång och det ställs lite krav...
 
Sv: Skadad muskel..

Min var sån med knäledsinflammation båda bak, massören trodde det var en bristning i en muskel..

Betedde han sig så också menar du??
 
Sv: Skadad muskel..

Jag vet en kille du skulle kunna ha ut som garanterat kommer kunna fixa det till det bättre så länge som det är muskelärt.
och eftersom du bor i gävleborg har du tur då han är här ganska ofta annars reser han mkt även i europa för att behandla.

Han jobbar iallafall med laser och har med stor framgång "lagat" stora bla senskador och muskelära skador på stallägaren häst. (en häst som blev utdömd av vet. och nu är fullt frisk och i träning inför start)

Han jobbar även med människor och har lyckats väldigt bra där.

Skadar defenitivt inte att testa, tack vare hans laserbehandling så är våran egna senskada läkt.

Mälardalens hästklinik har bland annat samma utrustning.
för utvärdering om det ska kunna täckas av försökingen så småning om.

Pma gärna om du vill ha namn och nr el veta mera om hur det går till osv.
 
Sv: Skadad muskel..

Ylva86 skrev:
Jag skulle inte lita på en equiterapeut. En del är nog bra utbildade men det finns en väldig massa kortutbildade personer inom den häst branschen. Enligt en god vän som jobbar på djurklinik finns det massor av människor som kallar sig på equiterapeuter utan adekvat utbildning. Jag håller helt med att du ska söka second opinion av veterinärer som är riktigt bra på sådant här.


Eller be att få se diplomet från equieterapeut utbildningen...
 
Sv: Skadad muskel..

Hästen verkar visa smärta och det bekräftas också av att han går fint när han går på medicin. Om hästen står under utredning på klinik hoppas jag att du får svar på dina funderingar den vägen. I höger varv krävs att ytter bak tar längre steg än inner bak för att hästen ska ligga kvar på voltspåret. Känner till två fall som liknar ditt ganska mycket, påstods vara muskulärt i båda fallen, ena hästen blev till slut efter mycket utredning diagnosticerad med kissing spines, den andra utslitna bakknän, ingen av dem lever idag. Om din häst är böjd upp till bakknät utan att visa hälta i något ben och röntgad i ryggen utan att visa något så kan det ju faktiskt vara höftleden som är bekymret. Svårt att visa kliniskt men det förekommer ju trots allt ledinflammationer även där. Stum muskulatur kan då lika gärna vara ett symptom som att vara grundproblemet. Precis som Carola har jag svårt att se att hästen skulle reagera så stort på en enkel muskelbristning, men jag kan förstås ha fel. Vet du vilken bakbensrörelse som ger smärta - böja-framåtföra, bära vikt, skjuta ifrån?
 
Sv: Skadad muskel..

Vi kommer att få undersöka muskeln med ultraljud och om det inte visar något så skulle vi kanske scintröntga (eller hur det stavas) :confused:
Så jag hoppas att någonting hittas....
Det konstiga är att man kan inte säga exakt när han protesterar för det kan vara olika från dag till dag..En dagen protesterara han vid igångsättningar mellan skritt-trav, sedan kan det vara att hålla galoppen som är jobbigt, eller att jobba i höger varv, flytta sig sidvärts....man kan inte säga för det ser inte lika ut från gång till gång...vi har iallafall märkt att tunga underlag får honom att protestera mer. När han var som värst kunde han komma i trav på rakt spår och slå på en tvärnit. Sedan blev han behandlad i ryggen och då blev det lite bättre - men nu börjar det att komma tillbaka :(
 
Sv: Skadad muskel..

Ylva86 skrev:
Jag skulle inte lita på en equiterapeut. En del är nog bra utbildade men det finns en väldig massa kortutbildade personer inom den häst branschen. Enligt en god vän som jobbar på djurklinik finns det massor av människor som kallar sig på equiterapeuter utan adekvat utbildning. Jag håller helt med att du ska söka second opinion av veterinärer som är riktigt bra på sådant här.

Tror du verkligen att det hjälper med ett diplom för en ET? ;)

A
 
Sv: Skadad muskel..

OK. Så det är inte en enstaka rörelse, han kämpar på tills han kommer till en punkt där han bara får nog. Eller?
 
Sv: Skadad muskel..

Ja så är det nog...han börjar ju inte protestera på en gång....
 
Sv: Skadad muskel..

Nu har vi fått tid för ultraljud - den 14 juni. Så håll tummarna att det inte är en skada på muskeln!!

Uteritt i förrgår - skötte sig galant.
Dressyrträning i går - skötte sig ganska bra, bara några små protester och några avbrott i galoppen, annars bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 755
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 010
Senast: pews1972
·
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 592
Senast: Glimm
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp