Skadad sadel - försäkring ?

Nu blir jag nyfiken på vad du har för bolag...

Min sadelmakare var mycket medgörlig med detta, så jag tror inte att det är något problem.
LF..

Men vad är kravet på sadelmakaren då för att denne ska skriva en rapport om detta? Enda jag vet här i närheten är som är utbildad sadelmakare har inget företag ett dylikt.. men denne är den enda som jag kan tänka mig kan öppna sadeln och kolla, där jag inte behöver åka flera timmar till…
Sedan hur ska dom kunna veta att skadorna träffat precis då, det är ju helt omöjligt .. det är ju bara jag som vet som sett det
 
LF..

Men vad är kravet på sadelmakaren då för att denne ska skriva en rapport om detta? Enda jag vet här i närheten är som är utbildad sadelmakare har inget företag ett dylikt.. men denne är den enda som jag kan tänka mig kan öppna sadeln och kolla, där jag inte behöver åka flera timmar till…
Sedan hur ska dom kunna veta att skadorna träffat precis då, det är ju helt omöjligt .. det är ju bara jag som vet som sett det
Jag tänker att sadelmakaren tänjer lite på gränserna för vad hen egentligen kan veta med 100% säkerhet och vad som är rimligt egentligen. Det är fullt rimligt att en bom går sönder att att tappas i marken. Inget konstigt egentligen.

Jag hade också LF och det var inga som helst problem. Sadelmakaren fixade intyget. Och sadelmakare är väl inte skyddad titel så rent tekniskt så kan väl vem som helst skriva intyget... :rofl:
 
Jag tänker att sadelmakaren tänjer lite på gränserna för vad hen egentligen kan veta med 100% säkerhet och vad som är rimligt egentligen. Det är fullt rimligt att en bom går sönder att att tappas i marken. Inget konstigt egentligen.

Jag hade också LF och det var inga som helst problem. Sadelmakaren fixade intyget. Och sadelmakare är väl inte skyddad titel så rent tekniskt så kan väl vem som helst skriva intyget... :rofl:
Men är det ett speciellt intyg man måste skriva ut? Förstår inte riktigt vad för typ av intyg, eller ”rapport”, som skaderegleraren menar 🙄
 
Men är det ett speciellt intyg man måste skriva ut? Förstår inte riktigt vad för typ av intyg, eller ”rapport”, som skaderegleraren menar 🙄
Jag hade ringt försäkringsbolaget igen och bett dom specificera vad intyget ska innehålla (i detalj, vad måste stå där?) och om de har krav på vilken sadelmakare du ska använda dig av (företag, kvalifikationer mm). Rekommenderar de någon specifik sadelmakare i din närhet? Skriv ner allt det, ta med till sadelmakaren och fråga om hen kan hjälpa dig :) Sadelmakaren kan nog också hjälpa dig med värdering om FB behöver det.
 
Jag hade ringt försäkringsbolaget igen och bett dom specificera vad intyget ska innehålla (i detalj, vad måste stå där?) och om de har krav på vilken sadelmakare du ska använda dig av (företag, kvalifikationer mm). Rekommenderar de någon specifik sadelmakare i din närhet? Skriv ner allt det, ta med till sadelmakaren och fråga om hen kan hjälpa dig :) Sadelmakaren kan nog också hjälpa dig med värdering om FB behöver det.
De stod en rapport och beskriva skadorna, och om dessa skador kan kopplas ihop med när jah tappat den. Och lämna pris på vad det kostar att fixa (vilket ingen sadelmakare här kan eftersom bommen och lädret endast kan bytas i Frankrike, förutom leadsport kan ge pris uppgift )
 
Men kan en vanlig sadelmakare även kolla upp detta på en speciell bom? Detta är ju inte latex eller träbom..

Ja dessa sadlar skickas endast ner till Frankrike och det kan lead sports hjälpa med med. Men vill undvika att skicka iväg den bara för att kolla bommen :)
Om bommen är så pass skadad att det tillkommit veck i säteslädret efter händelsen så är det nog en lätt sak för alla med sadelmakeriträning att kunna se skadan när man öppnar upp sadeln. Oavsett material.

1) Prata med försäkringsbolaget.

2) Få ett intyg av sadelmakare som öppnar sadeln.

3) Kontakta återförsäljaren för att skicka sadeln till fabrik för bombyte.
 
Om bommen är så pass skadad att det tillkommit veck i säteslädret efter händelsen så är det nog en lätt sak för alla med sadelmakeriträning att kunna se skadan när man öppnar upp sadeln. Oavsett material.

1) Prata med försäkringsbolaget.

2) Få ett intyg av sadelmakare som öppnar sadeln.

3) Kontakta återförsäljaren för att skicka sadeln till fabrik för bombyte.
Toppen tack!
Vet du hur lång tid det tar att öppna sadel eller måste man sy ihop den osv sen? Är så rädd att min sadel ska gå ännu mer sönder🥲
 
Toppen tack!
Vet du hur lång tid det tar att öppna sadel eller måste man sy ihop den osv sen? Är så rädd att min sadel ska gå ännu mer sönder🥲
Det tar 10-15 minuter att öppna sadeln och kolla. Betydligt längre tid att sy ihop den igen.
Många sadelmakare brukar låta bli att sy ihop bommen igen om den är konstaterat trasig - för att den inte ska användas på en hästrygg i väntan på att lagas eller kasseras.
 
Har du drulle bör det ju inte spela någon roll hur skadan har uppstått 🙄
Ja jag känner samma.. vad har man då drulle försäkring till? Om skador måste påvisas till en specifik händelse ..
 
Har du drulle bör det ju inte spela någon roll hur skadan har uppstått 🙄
Ja jag känner samma.. vad har man då drulle försäkring till? Om skador måste påvisas till en specifik händelse ..
När min sadel hade bommen av visste jag ju inte ens när skadan uppkommit. De brydde sig inte heller om det.
 
De kanske mer menar att skadan matchar med händelseförloppet?

Ja. Att den kan kopplas till den specifika händelse då jag tappade den.
 
De verkar vilja få bevis på att du köpt en hel sadel med det värde du säger och att skadan uppstått på det sätt du säger. För de har ju inget bevis på att du inte fått en trasig sadel gratis och nu försöker få ut pengar för den.
 
De verkar vilja få bevis på att du köpt en hel sadel med det värde du säger och att skadan uppstått på det sätt du säger. För de har ju inget bevis på att du inte fått en trasig sadel gratis och nu försöker få ut pengar för den.
Nja.. jag har kvitto samt Swish överföring till säljaren på 30,000. Så inte köper jag en sån dyr sadel för att få ut hälften.. men förstår vad du menar och säkert så dom tänker med
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 465
Senast: Twihard
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 011
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp