Skadade hästar och konvalescenter II

Bukefalos 30 år!

Fiorano

Trådstartare
Blev lite längre vila för Dio än planerat eftersom jag åkte av på julafton och slog mig lite väl mycket. Men ikväll har han äntligen fått följa med 30 minuter ut som handhäst! Travade ca 300 meter också. Är rätt skonsamt rakt fram och utan ryttare.

21/1 ska nästa häst påbörja utredning. Den jag åkte av dängde verkligen av mig på ett rätt otäckt sätt. Kändes verkligen som om nåt kom i kläm och hon panikade.. Det tillsammans med lite annat gör att både jag och ägaren vill röntga bla halskotpelaren.
20260106_191018.webp

Blev lite längre vila för Dio än planerat eftersom jag åkte av på julafton och slog mig lite väl mycket. Men ikväll har han äntligen fått följa med 30 minuter ut som handhäst! Travade ca 300 meter också. Är rätt skonsamt rakt fram och utan ryttare.

21/1 ska nästa häst påbörja utredning. Den jag åkte av dängde verkligen av mig på ett rätt otäckt sätt. Kändes verkligen som om nåt kom i kläm och hon panikade.. Det tillsammans med lite annat gör att både jag och ägaren vill röntga bla halskotpelaren.Visa bifogad fil 179622
Hur många egna pållar har du nu?

Vår store, som ju friskförklarade strax innan jul, tyckte det var en jättebra idé att ramla ner i ett litet dike och inte kunna komma upp. Vi hittade honom kl 23 på nyårsafton. Han låg såklart så han inte kunde ta sig upp själv. Bara ringa räddningstjänsten och distriktarn. Vi vet inte hur länge han låg där men iaf 1 h efter att vi hittat honom innan vi fick upp honom. Han verkar inte tagit någon större skada dock, lite småsår och skrap och benet han låg på har varit svullet och stelt. Han var såklart nedkyld efter att ha legat i kylan, men lite dropp och mängder med mat så mådde han bättre.

Antar att fördelen med en häst som ger upp direkt är att han inte skadar sig så mycket. Nackdelen är såklart att han inte ens försöker ta sig upp.

Nu är planen att ta ut vet igen och kolla så han inte skadat sig nåt nytt, men han känns väldigt pigg och glad.

Vår store, som ju friskförklarade strax innan jul, tyckte det var en jättebra idé att ramla ner i ett litet dike och inte kunna komma upp. Vi hittade honom kl 23 på nyårsafton. Han låg såklart så han inte kunde ta sig upp själv. Bara ringa räddningstjänsten och distriktarn. Vi vet inte hur länge han låg där men iaf 1 h efter att vi hittat honom innan vi fick upp honom. Han verkar inte tagit någon större skada dock, lite småsår och skrap och benet han låg på har varit svullet och stelt. Han var såklart nedkyld efter att ha legat i kylan, men lite dropp och mängder med mat så mådde han bättre.

Antar att fördelen med en häst som ger upp direkt är att han inte skadar sig så mycket. Nackdelen är såklart att han inte ens försöker ta sig upp.

Nu är planen att ta ut vet igen och kolla så han inte skadat sig nåt nytt, men han känns väldigt pigg och glad.
Så otäckt! Tur att det verkar ha gått bra!

Kopplr på en fråga från slutet av förra tråden

@Dr3ssag3
Ni som gett plegicil för att kunna promenera hästar på boxvila/sjukhage, vilken dos har varit lagom för era hästar? :)
På Fass står det 2.5 ml men veterinären har skrivit en halv spruta dvs 5 ml. Provade med 2.5 och vet inte om det blev någon större skillnad, var pigg och glad kanske aningens dimmig i ögonen. Men det hände inget upphetsande eller läskigt och då är han oftast duktig även utan plegicil.
5 ml låter helt galet mycket. Jag tror att jag som mest har gett 3 ml.
Hästen ska inte bli synbart påverkad av plegicil gel. Hästen bör vara typ som vanligt men klarar av att hantera stressorer som annars hade fått den att varva upp sig.
Skulle man rida eller tex tömköra kommer man märka att den inte har samma reaktionsförmåga , men vid promenader bör den verka som sig själv men lugn.

För att få effekt är det avgörande att hästen är helt lugn när man ger pleg och att den håller sig helt lugn under tiden det verkar. Om den är uppstressad redan innan eller blir uppstressad innan det hinner verka så kommer det inte funka.
Det är lite olika hur lång tid det tar innan man får full effekt, men för att vara på den säkra sidan så kan man räkna med 30-40 minuter.

Jag har gett pleg i MÅNGA skadeperioder. Stor häst, normaldos enligt fass är 2,5 ml. Brukar starta med 3 ml om hästen är helt galen av överskottsenergi. Sedan brukar jag kunna minska dosen successivt. Man får också anpassa lite till omständigheterna. En stormig dag kanske det krävs lite högre dos än en lugn och solig dag utan vind tex.

Dock funderade jag på varför ni ska ge pleg om den brukar hålla sig lugn och skötsam?

Kopplr på en fråga från slutet av förra tråden

@Dr3ssag3

5 ml låter helt galet mycket. Jag tror att jag som mest har gett 3 ml.
Hästen ska inte bli synbart påverkad av plegicil gel. Hästen bör vara typ som vanligt men klarar av att hantera stressorer som annars hade fått den att varva upp sig.
Skulle man rida eller tex tömköra kommer man märka att den inte har samma reaktionsförmåga , men vid promenader bör den verka som sig själv men lugn.

För att få effekt är det avgörande att hästen är helt lugn när man ger pleg och att den håller sig helt lugn under tiden det verkar. Om den är uppstressad redan innan eller blir uppstressad innan det hinner verka så kommer det inte funka.
Det är lite olika hur lång tid det tar innan man får full effekt, men för att vara på den säkra sidan så kan man räkna med 30-40 minuter.

Jag har gett pleg i MÅNGA skadeperioder. Stor häst, normaldos enligt fass är 2,5 ml. Brukar starta med 3 ml om hästen är helt galen av överskottsenergi. Sedan brukar jag kunna minska dosen successivt. Man får också anpassa lite till omständigheterna. En stormig dag kanske det krävs lite högre dos än en lugn och solig dag utan vind tex.

Dock funderade jag på varför ni ska ge pleg om den brukar hålla sig lugn och skötsam?

Kan jag passa på att fråga i denna tråden kanske? Ska prata med min vet nästa tandkoll men det är först till våren.

Hur skulle pleg kunna funka för tolvslaget på en häst som är påverkad långt innan? Alltså dagar innan och efter. Det är ju inte en hög stressnivån men över normalnivån liksom. Är man utanför "helt lugn" då så det inte blir bra effekt redan tänker du/andra i tråden? Han är normalt sett lättdrogad och väldigt introvert men jag ser ju att han inte är sitt vanliga harmoniska jag. Vore fint om han kunnat få lite hjälp precis när de smäller som mest precis vid 00 den där kvarten för då blir han verkligen så rädd stackaren.

Det här med att rehabilitera häst och vara en analyserande och övertänkande person..
Veterinären gav klartecken 23/12 på att fortsätta i samma tempo och successivt öka. Hon var UA vid det besöket och även UA sex veckor innan.

Jag tycker att hon är lite stel i höger varv och det sa jag till veterinären också vilket hon såg men tyckte inte att det var nämnvärt. Idag jobbade jag henne på töm och det syns något minimalistiskt i traven. Inget som syns i vänster varv eller på rakt spår.
Veterinären sa åt mig att inte vara så analytisk vilket är svårt :nailbiting: :angel:

Hon har alltid varit svagare i höger varv, sedan innan vi köpte henne också.
Funderar på om jag ska ta ut någon massör eller liknande som får känna igenom henne eller om jag bara ska ”köra på”..

Det här med att rehabilitera häst och vara en analyserande och övertänkande person..
Veterinären gav klartecken 23/12 på att fortsätta i samma tempo och successivt öka. Hon var UA vid det besöket och även UA sex veckor innan.

Jag tycker att hon är lite stel i höger varv och det sa jag till veterinären också vilket hon såg men tyckte inte att det var nämnvärt. Idag jobbade jag henne på töm och det syns något minimalistiskt i traven. Inget som syns i vänster varv eller på rakt spår.
Veterinären sa åt mig att inte vara så analytisk vilket är svårt :nailbiting: :angel:

Hon har alltid varit svagare i höger varv, sedan innan vi köpte henne också.
Funderar på om jag ska ta ut någon massör eller liknande som får känna igenom henne eller om jag bara ska ”köra på”..
Är väl alltid bra med en duktig et som kan hjälpa till att hålla hästen liksidig! Så ta ut någon som kan göra lite mer än bara massage. Jag har väldigt bra erfarenhet av osteopat som även kör djupvåg och laser.

Är väl alltid bra med en duktig et som kan hjälpa till att hålla hästen liksidig! Så ta ut någon som kan göra lite mer än bara massage. Jag har väldigt bra erfarenhet av osteopat som även kör djupvåg och laser.
Har en osteopat som kommer och håller träningar på anläggningen kom jag på nu! Kan ju vara en idé att låta henne kika på ponnyn :)

Kan jag passa på att fråga i denna tråden kanske? Ska prata med min vet nästa tandkoll men det är först till våren.

Hur skulle pleg kunna funka för tolvslaget på en häst som är påverkad långt innan? Alltså dagar innan och efter. Det är ju inte en hög stressnivån men över normalnivån liksom. Är man utanför "helt lugn" då så det inte blir bra effekt redan tänker du/andra i tråden? Han är normalt sett lättdrogad och väldigt introvert men jag ser ju att han inte är sitt vanliga harmoniska jag. Vore fint om han kunnat få lite hjälp precis när de smäller som mest precis vid 00 den där kvarten för då blir han verkligen så rädd stackaren.
Hmm, svår fråga. Jag tycker det räcker med ganska mild stress för att effekten ska hindras. Tex så kan min häst bli upprörd om hon tas in ensam i stallet, därför har jag alltid (i de perioderna det gällt) gett pleg ute i hagen där hon varit lugn och nöjd alternativt fått planera promenader senare efter intag. Ingen idé att ta in och ge inne i boxen om kompisarna är ute.

Hmm, svår fråga. Jag tycker det räcker med ganska mild stress för att effekten ska hindras. Tex så kan min häst bli upprörd om hon tas in ensam i stallet, därför har jag alltid (i de perioderna det gällt) gett pleg ute i hagen där hon varit lugn och nöjd alternativt fått planera promenader senare efter intag. Ingen idé att ta in och ge inne i boxen om kompisarna är ute.

Förstår! Får kolla med vet och de som känner honom irl helt enkelt. Tack för svar, helt okänd mark för mig detta :)

Nu har vi bokat ÅB, nästa onsdag blir det. Han ser bättre ut och han känns faktiskt nöjd. Igår kunde jag tömköra inne utan att han fick spelet. han fick tom trava lite för att de knappt kan röra sig i hagen med all snö som kommit. Vi har visserligen plogat mellan mat och vatten men det blir ändå inte samma sak. Han var mycket nöjd och jag ser inte mycket till hälta. Han ser stel ut och kanske lite stum, men jag tror faktiskt att vi snart kommer kunna sätta igång.

Häromdagen hände något otroligt. Vi skrittade fram och tillbaka på vår galoppbana, Det går inte att rida hela vägen runt för det är snö på minst en meter på sina platser. I vilket fall så var det tre älgar som låg och vilade i djupsnön, och Mirre viftade inte ens på örat. Jag är så stolt över honom <3!

Är så glad över att tuffa igång Dio igen och dessutom otroligt tacksam över Zacke som gör det så smidigt att rida med handhäst! Ikväll vsr vi ute i en halvtimme. Travade 4 minuter, pulsade ca 250 meter djupsnö i skritt och sen skrittade vi hem. Han var helt jämn bak och skrittade så fint med lång låg hals och genom kroppen🩷
20260108_191150.webp

Jag svarar också. Jag tror kanske inte pleg räcker till just vid tolvslaget. Däremot skulle jag faktiskt överväga att plegga en sådan häst lite mer ”löpande” dagarna innan osv. Man kan ge pleg både morgon och kväll och ger man rätt dos (så de inte blir groggy) så kan de äta fast de är pleggade vilket är stor fördel. Men jag skulle överväga att plegga bort stressen inför (i samråd med vet såklart)

Ang ge pleg till stressad/upprörd häst så kan det gå men ingen garanti. Jag har ju i långa perioder känt av hur Z varit inför insläpp. Har jag varit ner för att ta in och känt att energin varit helt fel har jag pleggat. Har han hoppat runt i sin sjukhage och övat skolor ovan mark när det är dags för intag har jag pleggat osv. Och vissa dagar har jag fått normal effekt av det. Andra dagar noll effekt - förrän han kommit in och är lugn, då kommer effekten. Och ytterligare andra dagar ingen effekt oavsett.

Min häst rullade fast idag :meh:
Han blev opererad för lös benbit i vänster has i mars i fjol, stod i rehabstall drygt en månad sedan vidare rehab hemma och bete därefter. Igångsatt lugnt i höstas då svullnaden varit envis, och efter flytt till nytt stall i oktober kommit igång jättebra. Han har gått så himla bra, och var välförtjänt av vila över jul och nyår.
Sen blev det ju vinter på riktigt i Skåne.. Har svinsvårt att täcka honom, är väldigt varm av sig. Helklippt men har gått med max 150 g ute. Nu sedan snökaos + blåst drog in har han fått behålla sitt 100 g innetäcke under. Han rullar sig nästan dagligen i boxen när han kommer in från hagen. Upplever dock egentligen att han gör det endast om han är blöt eller möjligtvis för varm/kliig. Idag rullade han över och fick benen upp mot dörrsidan av boxen. Han sprattlade en del och kom upp själv efter bara en liten stund, men verkade öm i vänsterbenet, troligtvis hasen... :banghead: Inte en enda synlig skråma, men stod med vänsterbenet i luften en liten stund direkt efter. Helt opåverkad i övrigt. Skrittar ua, ingen värme, ingen svullnad (mer än "den vanliga") och ingen ömhet vid palpation/tryck, men vill inte lyfta benet rakt upp när man lyfter utan gärna svänga ut det lite vilket jag tolkar som att han inte vill böja hasen för mkt. Blev bättre efterhand, och jag tror att han fick knöla ihop den där hasen mer än han gjort på länge för att ta sig upp. Jag håller tummarna nu så j*vla hårt att han faktiskt inte skadat något utan bara blev lite blåslagen och ansträngd i hasen:heart, och har samtidigt smått panik över vad jag ska göra för att förhindra att det händer igen.

Bifogade filer

• Screenshot_20260105_213816_Gallery.webp
    Screenshot_20260105_213816_Gallery.webp
    64,5 KB · Visningar: 2 203
En sån där dag man undrar varför man håller på 😮‍💨

Löshoppning, lasta kl 07.15. -18 grader.
Påväg hem ska inte hästen med hem. Fortfarande -18. Håller på att lasta i över 1h innan det slutligen passar att kliva på. Kul med unghästar.

Kommer hem och den stora jag rider flera gånger i veckan är jättehalt💔 svullet, varmt, ömt. DV kom ut så hon har fått smärtstillande nu, ska avvakta tills imorgon men ingen direkt misstanke om fraktur iallafall. Vi hoppas såklart på änglavakt.. men mycket i ett ben kan bli trasigt..

Så nu står Nova som boxsällskap, får bytas av med Mini iallafall. Men såklart när det är årets kallaste helg. Jävlas med vatten i kallstall, vattendunkar och släpa höpåsar. Får hoppas de värmer upp till 0 där inne.
:(

En sån där dag man undrar varför man håller på 😮‍💨

Löshoppning, lasta kl 07.15. -18 grader.
Påväg hem ska inte hästen med hem. Fortfarande -18. Håller på att lasta i över 1h innan det slutligen passar att kliva på. Kul med unghästar.

Kommer hem och den stora jag rider flera gånger i veckan är jättehalt💔 svullet, varmt, ömt. DV kom ut så hon har fått smärtstillande nu, ska avvakta tills imorgon men ingen direkt misstanke om fraktur iallafall. Vi hoppas såklart på änglavakt.. men mycket i ett ben kan bli trasigt..

Så nu står Nova som boxsällskap, får bytas av med Mini iallafall. Men såklart när det är årets kallaste helg. Jävlas med vatten i kallstall, vattendunkar och släpa höpåsar. Får hoppas de värmer upp till 0 där inne.
:(
Usch vilken pissdag. Katten var halt vid intag igår så känner med dig. Hon ser ok ut rakt fram men syns när hon vänder. Varm och svullen över kotan och ner över hoven. Blev faktiskt lite rädd för fång men tror hon varit mycket mer smärtpåverkad isf. Förhoppningsvis har hon "bara" vrickat till sig i all snö. Hon fick komma ut som vanligt imorse för tänkte att snön kyler bra oavsett vad som felar🙈.

Fick uppdatering från en stallkompis i morse om att han var tjock i benet och en svullnad på halsen. Men hon kunde inte se någon hälta när han gick ut i hagen, och var pigg och störig som vanligt :D Åkte ut och svor över snön, då det blåst igen en hel del på vägarna här det senaste dygnet. Möttes av en superglad häst som stod långt ut i hagen i djup snö och letade gräs. Han kom i full galopp när han märkte att jag var på väg ut till honom :heart rör sig ok i hagen, höga lyft i snön och verkar inte besvärad av att böja på benet. Kvarstående svullnad på insidan av kotan och strax ovanför. Snön kyler ju så det är åtminstone tacksamt med det här vädret :cautious:

Har gjort höga vallar av halm i boxen nu så hoppas det gör susen. Plus att jag tog av honom innetäcket som han har under utetäcket, trots att han då (enligt mig) är i kallaste laget. Men hellre det än att han slår sönder sig :(
Usch ja vilken ångest. Har sovit dåligt i natt och hoppas verkligen att han repar sig utan större krusiduller.
Ska köra ut och ta in sen. Lindar nog över natten. Har dessutom projekt snösulor att sysselsätta mig med. Känner att de måste på så vi kan komma ut och åtminstone promenera under dagarna framöver.

Bifogade filer

• Screenshot_20260110_114107_Gallery.webp
    Screenshot_20260110_114107_Gallery.webp
    77,9 KB · Visningar: 831
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd