Den andra vargtanden drogs ju på min fröken i tisdags. Stått på metacam sen dess då det var en väldigt stor tand som satt djupt och veterinären fick karva länge för att få loss den. Igår när jag kom, gick hon iväg när jag kom med grimman. Det är INTE likt henne, som VARJE dag mött mig och vill hitta på saker.
Hon fick sin metacam iallafall, gröt utanför hagen och sen släppte jag tillbaka henne.
Kom tillbaka idag och hade bestämt för att tempa om hon var likadan, vilket hon var. Vände och gick när jag kom.
Tempen visade på 38,8 (trots stående på metacam) så jag ringde vet. som drog ut tänderna. Hon tyckte antibiotika direkt men hade ingen möjlighet att komma ut själv.
Jag ringer ut distriktet, som direkt säger att det är ovanligt att dom får feber efter tandextraktion

sederar, kollar i munnen igen, lite skit i tandgroparna men inget var och luktade inte illa. Hon stod kvar vid att febern inte berodde på tandextraktionen. Tyckte metacam och blev fundersam när jag sa att hon redan står på det. Gav vetalgin och tyckte hästen skulle gå ut på lösdriften igen ifall det är smittsamt, och hålla koll på att hon dricker.
Nr. 1, jag släpper inte ut en häst med feber trots metacam, där hon inte får samma chans att vila och där jag inte kan hålla koll på vätskeintaget.
Nr 2, hon har gått på lösdriften i flera veckor med sin flock, utan att ha träffat andra hästar och ingen av dom i flocken har varit utanför gården eller hälsat på andra hästar. Vadå smitta??
Ringde tillbaka till vet. som drog tänderna och hon suckade direkt över distriktets åtgärder. Jag ska uppdatera henne imorgon så får vi se om det blir penicillin eller inte. Är lite rädd att vetalginet gör så att febern går ner tillfälligt, utan att nå grundproblemet liksom.
Men ja, vad gör man.. HUR kan veterinärer tycka så olika. Veterinären som drog tänderna var hon som kollade på O’s svullna ben förra veckan och inte tyckte det var någon fara. Så det är ingen ”pjollig” veterinär, så när hon säger antibiotika tänker jag att ja då behövs väl det