Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck, Z har jobbat försiktigt på smärtstillande i några dagar, varannandagsjobb. Blivit sämre i ryggen av det och så har vädret slagit om. Så han har nog trots övertäckad tyckt det är kallt. Resultatet en väldig arg ponny som hatar världen, och åter exploderar vid intag. Julafton till ära råkade han smälla en hov i huvudet på mig när han reste sig vid intag. Jag hade hjälm så den tog smällen så ingen fara så mer än huvudvärk. Men blir så ledsen att se honom må så dåligt 🥺
KL
Ni som gett plegicil för att kunna promenera hästar på boxvila/sjukhage, vilken dos har varit lagom för era hästar? :)
På Fass står det 2.5 ml men veterinären har skrivit en halv spruta dvs 5 ml. Provade med 2.5 och vet inte om det blev någon större skillnad, var pigg och glad kanske aningens dimmig i ögonen. Men det hände inget upphetsande eller läskigt och då är han oftast duktig även utan plegicil.

KL
Ni som gett plegicil för att kunna promenera hästar på boxvila/sjukhage, vilken dos har varit lagom för era hästar? :)
På Fass står det 2.5 ml men veterinären har skrivit en halv spruta dvs 5 ml. Provade med 2.5 och vet inte om det blev någon större skillnad, var pigg och glad kanske aningens dimmig i ögonen. Men det hände inget upphetsande eller läskigt och då är han oftast duktig även utan plegicil.
Det styrs ju enligt kroppsvikt. Dock är det ju även individuellt och jag tycker också det är dagsformsberoende. Men - effekten ska ju idealiskt inte bli mer än den du beskriver, att de är med i matchen men lite dimmiga på ögonen och inte hittar på hyss.

Jag har varierat mellan 0,5 och 2,5 beroende på dagsform, väder och vind. Oftast 1.5-2 för att kunna promenera i snöre. Men då blir han svår att tex tömköra för det blir segt i huvudet med och fördröjning av signalerna.

Han väger drygt 500 kg och är känslig för lugnande i blodet. Så normaldos enligt FASS är ju 2.5 ml. Men det är bara öka/minska utifrån effekt och behov

KL
Jag gav ca 2 till min 500 kg häst. Men som redan nämns är ju inte tanken att de ska bli speciellt slöa i sig, bara att det blir mindre reaktioner. Jag ”märkte” oftast inte om det funkade som det skulle förrän något läskigt hände och reaktionen blev mycket mindre. Och jag märkte hur viktigt det var att de får det lagom länge innan och att de verkligen var lugna då. Om hon stressade upp sig inom typ 30 min efter att hon fått pleg så blev det i princip ingen effekt av plegget varken då eller senare

KL
Jag gav min tror jag 2,5 ml. Han vägde runt 550kg. Tanken är ju att dom ska vara "normala" men det ska ta udden av hysterin. Dom ska inte gå upp i stress. Det tar ju tex inte bort glädje och pigghet på det sättet men den här hysterin och explosiviteten minskar/försvinner om man ger det på rätt sätt.

Men som sagt, det viktigaste är att ge det rätt tid och se till att det är lugnt runt omkring under den tiden det börjar verka för annars kan det gå åt andra hållet istället och dom kan stressa upp sig ännu mera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Bukig importerad unghäst (ej mask)???