Det är otroligt många som tycker att man ska köra på även om de inte är sig själva. Sånt stör mig. Som att de inte fattar att hästar alltid gör så gott de kan?Vår lilla b-ponny är i dagarna behandlad för dubbelsidig kotledsinflammation. Hon har visat så små symtom och många har sagt att ”kör på”. Men jag började analysera sönder ridpass och valde att kolla sadel och ET först. Men sen sa jag att vi kollar henne, för att stilla mitt sinne. Hade aldrig kunna tro att hon hade så ont som hon hade..
Veterinären tröstade mig med att hon knappt såg något avvikande på lina eller rakt spår, utan det visade sig plötsligt och tydligt under böjprovet.
Stackars lilla ponny, sån arbetsmyra och som vill ställa upp trots smärta. Det är verkligen en ponny som älskar att arbeta.
Vi röntgade henne och hittade lindrig artros i kotlederna också.
Kändes som ett slag i magen.
Känner oro för vad hon ska hålla för. Vi har dock inga tävlingsambitioner mer än att både ryttare och ponny tycker att det är roligt att hoppa.
Har forskat bakåt och ponnyn har under sina 11 år aldrig blivit behandlad hos veterinär förutom sydd pga skada i hagen.
Det känns ju ändå hoppfullt inför framtiden.
Men ovissheten är ändå jobbig!
Bra att du lyssnade på din magkänsla!
Mirre är fortfarande rätt störig efter mötet med en älg för typ två veckor sen. Kan knappt skritta längre och benen går som på en russ-travare. Det är otroligt svårt att få till det rehab-jobb som veterinären tycker att vi ska göra. På måndag är det dags för sista besöket för den här skadan (tänker jag mig). Då har vi avverkat sju besök det här året. Tyvärr sa hans ET att hon inte hade samma rörlighet i HB som gången innan när hon behandlade så vi får se om han gjort ngt där. Jag har inte känt något men det är ju svårt när hans takt inte riktigt är så att man känna vad som är vad. Han har ju alltid varit en liten gubbe, men han har förvandlats till en drake. I hagen studsar han runt och typ sjunger, gnäggar och piper och beter sig… suck. Jag hoppas han ska vara så frisk att han kan gå in till de andra grabbarna. De är väldigt lugna och snälla numera…