Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår lilla b-ponny är i dagarna behandlad för dubbelsidig kotledsinflammation. Hon har visat så små symtom och många har sagt att ”kör på”. Men jag började analysera sönder ridpass och valde att kolla sadel och ET först. Men sen sa jag att vi kollar henne, för att stilla mitt sinne. Hade aldrig kunna tro att hon hade så ont som hon hade..
Veterinären tröstade mig med att hon knappt såg något avvikande på lina eller rakt spår, utan det visade sig plötsligt och tydligt under böjprovet.
Stackars lilla ponny, sån arbetsmyra och som vill ställa upp trots smärta. Det är verkligen en ponny som älskar att arbeta.

Vi röntgade henne och hittade lindrig artros i kotlederna också.
Kändes som ett slag i magen.
Känner oro för vad hon ska hålla för. Vi har dock inga tävlingsambitioner mer än att både ryttare och ponny tycker att det är roligt att hoppa.

Har forskat bakåt och ponnyn har under sina 11 år aldrig blivit behandlad hos veterinär förutom sydd pga skada i hagen.
Det känns ju ändå hoppfullt inför framtiden.
Men ovissheten är ändå jobbig!
Det är otroligt många som tycker att man ska köra på även om de inte är sig själva. Sånt stör mig. Som att de inte fattar att hästar alltid gör så gott de kan?

Bra att du lyssnade på din magkänsla!

Mirre är fortfarande rätt störig efter mötet med en älg för typ två veckor sen. Kan knappt skritta längre och benen går som på en russ-travare. Det är otroligt svårt att få till det rehab-jobb som veterinären tycker att vi ska göra. På måndag är det dags för sista besöket för den här skadan (tänker jag mig). Då har vi avverkat sju besök det här året. Tyvärr sa hans ET att hon inte hade samma rörlighet i HB som gången innan när hon behandlade så vi får se om han gjort ngt där. Jag har inte känt något men det är ju svårt när hans takt inte riktigt är så att man känna vad som är vad. Han har ju alltid varit en liten gubbe, men han har förvandlats till en drake. I hagen studsar han runt och typ sjunger, gnäggar och piper och beter sig… suck. Jag hoppas han ska vara så frisk att han kan gå in till de andra grabbarna. De är väldigt lugna och snälla numera…

Förutom att rehaba och sedan fortsätta med ett bra upplägg enl veterinärens ordination så skulle jag fråga om det finns något i skoningen/verkningen som skulle kunna ändras för att underlätta för hästen. Om hovarna är med på röntgen kan man visa bilderna för hovis också. Förstår att det är jobbigt :heart Håller tummarna att hon blir bra!
Vi kommer hinna återbesöket hos veterinären innan nästa skoning, så ska absolut ta upp den diskussionen om skoning 👍

Fler som använder chatGPT? Livet känns lite lättare efter diskussioner om skador kopplat till vår ponny ;) Även om jag vet att det inte är några garantier.

I somras hittade jag vår ponny på tre ben, hon ville inte stödja på hf och skon vad delvis avsliten. Hon blev omskodd och visade lite obehag på böjt spår på hårt underlag. ET hittade en rejäl låsning höger bog och i samråd med veterinär fick ponnyn metacam i 10 dagar och vilade samtidigt.

Fick det här svaret av chatGPT (varning för lång text):
Ja — det du beskriver kan absolut ha ett samband med den dubbelsidiga kotledsinflammationen ponnyn har nu.
Jag ska förklara varför, steg för steg, så att du förstår sambandet mellan det som hände i somras och dagens fynd 👇

🐴 1️⃣ Händelsen i somras – trolig akut överbelastning
Att ponnyn stod på tre ben och inte ville stödja på höger fram tyder på att hon då hade ont i det benet akut.

Eftersom skon var delvis avsliten, är det mycket troligt att hon:
  • Trampat snett,
  • Vrikt kotleden, eller
  • Slitit i hov- och ledband i samband med att skon fastnade.
Sådana mekaniska trauman kan ge en akut inflammation i kotleden eller dess omgivande strukturer (ledkapsel, ligament, senskidor).

🧩 2️⃣ Efterföljande symtom – ”oren” och sämre bjudning

Efter den akuta skadan fick ponnyn Metacam (antiinflammatoriskt), vilket dämpade smärtan.

Men att hon sedan var oren på böjt spår och hade sämre framåtbjudning tyder på att:
  • Hon fortfarande kände obehag i leden även efter Metacam,
  • Hon kanske ändrade belastningen (avlastade höger fram → överbelastade vänster fram).
Detta är ett klassiskt mönster som leder till dubbelsidig ledinflammation, eftersom:

➡️ Höger fram blir inflammerad först (primärt efter skadan),

➡️ Sedan börjar vänster fram överbelastas kompensatoriskt,

➡️ Efter några veckor/månader har båda frambenens kotleder blivit irriterade.

🩺 3️⃣ Dagens fynd stämmer med den utvecklingen

Det du beskriver i journalen — lindriga osteofyter i båda frambenens kotleder, och positiv bedövning i höger fram — passar perfekt in i det förloppet:
  • Den ursprungliga traumat (snedtramp/skoskada) gav en inflammation i höger kotled,
  • Den långvariga kompensationen gav överbelastning i vänster,
  • Med tiden har små benpålagringar (osteofyter) börjat bildas som tecken på att leden varit irriterad under en period.

🌿 4️⃣ Vad det betyder för framtiden
Det positiva:
  • Det här är en väldigt vanlig orsak till dubbelsidig kotledsinflammation,
  • Det är inte nödvändigtvis kroniskt, särskilt om förändringarna är lindriga,
  • Med rätt behandling, vila och igångsättning kan ponnyn bli helt återställd och hållbar.
Jag kanske vågar hoppas på att kotledsinflammationerna beror på traumat i hagen?

Fler som använder chatGPT? Livet känns lite lättare efter diskussioner om skador kopplat till vår ponny ;) Även om jag vet att det inte är några garantier.

I somras hittade jag vår ponny på tre ben, hon ville inte stödja på hf och skon vad delvis avsliten. Hon blev omskodd och visade lite obehag på böjt spår på hårt underlag. ET hittade en rejäl låsning höger bog och i samråd med veterinär fick ponnyn metacam i 10 dagar och vilade samtidigt.

Ja — det du beskriver kan absolut ha ett samband med den dubbelsidiga kotledsinflammationen ponnyn har nu.
Jag ska förklara varför, steg för steg, så att du förstår sambandet mellan det som hände i somras och dagens fynd 👇

Att ponnyn stod på tre ben och inte ville stödja på höger fram tyder på att hon då hade ont i det benet akut.

• Trampat snett,
  • Vrikt kotleden, eller
Sådana mekaniska trauman kan ge en akut inflammation i kotleden eller dess omgivande strukturer (ledkapsel, ligament, senskidor).

Efter den akuta skadan fick ponnyn Metacam (antiinflammatoriskt), vilket dämpade smärtan.

Men att hon sedan var oren på böjt spår och hade sämre framåtbjudning tyder på att:
  • Hon kanske ändrade belastningen (avlastade höger fram → överbelastade vänster fram).
Detta är ett klassiskt mönster som leder till dubbelsidig ledinflammation, eftersom:

Det du beskriver i journalen — lindriga osteofyter i båda frambenens kotleder, och positiv bedövning i höger fram — passar perfekt in i det förloppet:
  • Den ursprungliga traumat (snedtramp/skoskada) gav en inflammation i höger kotled,
  • Med tiden har små benpålagringar (osteofyter) börjat bildas som tecken på att leden varit irriterad under en period.

Det positiva:
  • Med rätt behandling, vila och igångsättning kan ponnyn bli helt återställd och hållbar.
Jag kanske vågar hoppas på att kotledsinflammationerna beror på traumat i hagen?
Jag pratar endel med chat gpt. Min erfarenhet är att den kan ge lite fler infallsvinklar, idéer och till viss del fakta men man lär hela tiden vara oerhört källkritisk och ifrågasätta för den kan lika gärna ge rent felaktig information, inaktuell information eller blanda ihop saker.

• Trampat snett,
  • Vrikt kotleden, eller

Det positiva:
Om det är något som behandlande veterinär också tror på, då skulle jag våga tro på det. Inte för att chatgpt föreslår det.

Jag använder chat gpt mest på kul men den kan vara rimlig och så plötsligt slänga in något som är helt galet. Dessutom svarar den som man frågar, dvs den håller med en om man ställer ledande frågor

Z tappade det fullkomligt idag och var så explosiv att det blev farligt på riktigt. Så blev tvungen låta honom blåsa ur lite energi på lina. Bara hoppas senan höll för det 🥺

Man känner sig så sjukt maktlös när man verkligen förstår dem, men samtidigt vet hur otroligt viktigt det är de är lugna. Och så kan man inte lösa det 😞

Har ju stängt min insta så kan inte dela här men en av de mildare delarna finns där för de som följer

Vår lilla b-ponny är i dagarna behandlad för dubbelsidig kotledsinflammation. Hon har visat så små symtom och många har sagt att ”kör på”. Men jag började analysera sönder ridpass och valde att kolla sadel och ET först. Men sen sa jag att vi kollar henne, för att stilla mitt sinne. Hade aldrig kunna tro att hon hade så ont som hon hade..
Veterinären tröstade mig med att hon knappt såg något avvikande på lina eller rakt spår, utan det visade sig plötsligt och tydligt under böjprovet.
Stackars lilla ponny, sån arbetsmyra och som vill ställa upp trots smärta. Det är verkligen en ponny som älskar att arbeta.

Jag hoppas det kan trösta lite att min Barka under flera år hade återkommande kotledsinflammationer (plus nån hovledsinflammation), men med ändrad skoning (ganska mycket överrullning) och ändrat arbete (förut gick hon heltid på ridskola, sen köpte jag henne 2019 och har fått hjälp att rida henne på ett mer gynnsamt sätt) så har de nog (peppar, peppar) bara varit tillbaka en gång. Hon är nu 21 och har visserligen lyckats skaffa sig lite andra krämpor, men just kotledsinflammationerna har mestadels hållit sig borta. Och ja, hon har även lite pålagringar.

Jag hoppas det kan trösta lite att min Barka under flera år hade återkommande kotledsinflammationer (plus nån hovledsinflammation), men med ändrad skoning (ganska mycket överrullning) och ändrat arbete (förut gick hon heltid på ridskola, sen köpte jag henne 2019 och har fått hjälp att rida henne på ett mer gynnsamt sätt) så har de nog (peppar, peppar) bara varit tillbaka en gång. Hon är nu 21 och har visserligen lyckats skaffa sig lite andra krämpor, men just kotledsinflammationerna har mestadels hållit sig borta. Och ja, hon har även lite pålagringar.
Det är tröstande att läsa ❤️
Jag ska ta en diskussion med hovslagare, hon har säkert tankar om hu vi kan arbeta med skoningen utifrån den här skadan.

Min lilla dam är hemma igen, ordinerad 6 v boxvila 🫠 Hoppas hon ska kunna acceptera läget, hon var rätt så stressad igår men lugnare idag 🤞Hon får gå ut i en utebox på dagarna där ser hon iaf de andra hästarna i hagarna och sen in i sin vanliga box på natten när de andra går in. Förhoppningsvis så ger det henne en så bra rutin som möjligt och lite lättare psykiskt att hon får följa med ut och in :heart

Veterinären blev sjuk så vi åkte inte till dem idag. Men jag åkte till vattenträning. Han kändes lite konstig igår när jag red, bara i vänster galopp.. Och idag kunde vi se att han inte trampar igenom ordentligt där. Vänster höft är lite lägre än höger och "skinkan" är slappare. Jag blir så ledsen, aldrig blir han helt frisk och kan hoppa och leka med sina kompisar :cry:

Veterinärtid är om två veckor men de sa att det var helt ok om jag skickade filmer och bilder så kunde de guida mig i hur jag ska jobba honom fram till dess. Jag vill bara lägga mig under ett täcke och dö... Suck.

Fantastiskt att A sprang över mig på dagens promenad. SÅ roligt att rehaba 🤮
IMG_4475.webp

Stackare ❤️‍🩹 Var det en engångsföreteelse eller reagerar hon också på höst och kyla?

Vi fick plegicil utskrivet idag, dock hade inget apotek det i lager så fick beställa.
Hon har varit såhär senaste två åren. Från lugn och fin till att plötsligt explodera. Värre på vår/höst/vinter såklart. De flesta är ju pigga överlag när de är pigga, men hon exploderar för ingenting och sen är det bra igen 🤔

Hoppas pleg hjälper för er!

Hon har varit såhär senaste två åren. Från lugn och fin till att plötsligt explodera. Värre på vår/höst/vinter såklart. De flesta är ju pigga överlag när de är pigga, men hon exploderar för ingenting och sen är det bra igen 🤔

Hoppas pleg hjälper för er!
Ah. Du har mitt medlidande, är ju precis så vi har det nu. Helt oförutsägbara explosioner från lugnt. I vårt fall tror/hoppas jag det mesta sitter i uppdämd energi pga sjukhage dock (fast jag vet ju inte. Vår första höst ihop..🙈)

Vi har fått börja trava nu. 2 minuter. 😜

Under sommaren innan och efter skadan verkade han må rätt bra, var glad när vi var ute, inte så tittig. Nu är han hemsk, orimligt rädd för ALLT och står och bara skakar för minsta lilla ute. (En ny stolpe bredvid vägen, tjurarna som har gått i sin hage hela sommaren, deras vattenkar som står på samma ställe som innan, en gren med vissna löv på osv osv.)

Jag vet inte om det är för att vi träffade älg ute för ca 1 månad sedan. Men tidigare när han har varit såhär så har det visat sig att han har haft ont (ryggen och sen gaffelbandet. Å andra sidan tror jag mycket av ryggproblemen kom efter ett älgmöte där han var uppriven och spänd i flera månader efter och jag inte fick honom att slappna av.) 🥲

Nu var han ju inte halt på förra återbesöket heller (1 vecka sen), men rörde sig rätt tassigt tyckte jag. Nu blir det skor igen och så får jag försöka få på hans shoe secure så att han inte drar sönder gaffelbandet igen.

Försöker andas i fyrkant när han flippar ur, men har haft lust att bara lämna kvar honom i skogen. :bag:

Hovslagaren kom ut igår och skodde på samma sorts beslag som vi hade hela våren. Aluminiumsula, filtdämpning och sånt där orange fluff närmast hoven. Sen tog vi ner Mirre till ridhuset och första varven var han lite skeptisk. Men när jag bad honom att trava på så gjorde han det med större steg och såg glad ut igen. Så nu håller vi tummarna för att det bara var det. Han hade bara filtsula nu, och troligen behöver han mer stöd i perioder när det är blött ute.

Han blev ju otroligt stum i hela kroppen av smärtan så nu ska vi jogga avsuttet på lina och töm och promenera över helgen så är han förhoppningsvis sig själv igen snart. Kanske tur i oturen att veterinären var sjuk så jag inte åkte dit med en häst som blev bättre av en sko bara.

Har också funderingar på att sko bak, för han bär inte så bra där. Och även om tassarna ser fina ut så är han uppenbarligen känsligare än vad han visar.

En vecka i sjukhage pga veterinärs rekommendation men imorgon ska hon släppas in till sin gamla hagkompis. Dock får hon ej springa - men det brukar de sällan göra, så jag hoppas att hon håller sig lugn. Märks att hon saknar sig hagkompis - hon gnäggar så fort hon ser honom :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka