Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om vi riktigt passar in här. En av mina tvååringar har fått patellaupphakningar, första gången idag men sedan många fler efter det. Första försökte vi få loss ett bra tag, men gav upp och återvände senare. Då hade han fått loss den själv. Han är väldigt mild i tempramentet, gör det motstånd så gör han det inte. Tyvärr även i denna situation. De senare upphakningarna lyckades jag skrämma honom tillräckligt mycket för att han skulle ta ett hopp framåt och av misstag ta med sig bakbenet, så att det lossade.

Passande nog fick jag analysen på höet idag, och det är lågt i protein. Funderar på om det kan finnas ett samband där? Dock inte säker på hur jag ska lösa det, då de två med störst behov är väldigt kräsna och inte tidigare velat ha lusern eller annat som erbjudits, utöver havre. Tänker att vi ska ut och skritta för hand också, kanske lite mer engagerad skritt kan bygga lite muskler. Hagen är i högsta grad kuperad och de rör på sig en hel del, dock ser denna inte riktigt meningen med att göra något onödigt krångligt och gör verkligen minsta möjliga när han t ex kliver över en stock.
Funkar det inte att rygga för att släppa det? Om det inte gör det skulle jag vilja få det kollat så det inte är något annat.

Ang bygga muskler så de som slarvar brukar funka bättre med större stockar. Då måste men lyfta högt även om man tänker låta benet toucha i. Men de måste ju bara friska då!

Funkar det inte att rygga för att släppa det? Om det inte gör det skulle jag vilja få det kollat så det inte är något annat.

Ang bygga muskler så de som slarvar brukar funka bättre med större stockar. Då måste men lyfta högt även om man tänker låta benet toucha i. Men de måste ju bara friska då!
Och @LadySara
Det hade nog fungerat, om hästen fattat grejen. Men han är ung och förstår knappt hur han ska rygga vanligtvis, så han samarbetade inte. Han var helt okej med att stå still, nu när han satt fast. Det gick att känna att patella satt fel och när den gick tillbaka, så jag är säker på att det är den. Fortsätter det och inte blir bättre får vi kontakta veterinär.

Imorgon har vi återbesök på kliniken för att se hur ponnyn svarat på kortison och vila.
Vi har fått sitta upp och trava två gånger och upplever henne som något stum i frambenen så ställer väl in mig på en behandling till :( Den andra sidan av mig hoppas bara på att hon visar bekvämlighet i att inte ta ut steget pga en månads vila.
Vi får helt enkelt se vad veterinären säger!

Även här går det åt fel håll. Inte orkat skriva så mycket om eländet. Senan läker nog fint, åtminstone ser det ut så på utsidan. Konturstörningen är borta, den är kall och stram och reagerar inte längre på belastning.

Men resten... Vad det nu är för något som felas honom. Det går utför, och han är enligt mig betydligt sämre idag än i augusti. trots 13 veckor i sjukruta finns noll bjudning förutom den tillfälliga som beror på stress eller koka över. Idag var det tömkörning och två varv skrittade han jättefint med bjudning. Det var det. Resterande 20 minuter ville han endera inte gå alls, gick som en lus på tjärad sticka och med massor med stressbeteenden (tugga på sin egen tunga och liknande) som han inte visat tidigare eller blev arg och exploderade och försökte även sikta och slå mot tömköraren. Bad henne i slutet av passet att se om hon kunde få honom att trava, jag har försökt själv för att se om det skulle hjälpa om han får trava pyttelite. Om han kanske är så indoktrinerad av att blivit tillsagd att gå lugnt och stilla. Han har dock inte ens velat trava när jag erbjudit det för hand. Hon fick honom att trava men det var hjärtskkärande att se. Slowmotion. Framdelen travade, bakdelen var i någon annan gångart och med en steglängd där bakhovarna aldrig sattes ner framför bakknäet..

De där stressbeteendena har inte funnits förut men har dykt upp först i tömkörningen och på senheten tyvärr även på promenaderna, de kommer efter ca 15 minuters promenad en normal dag. (Vi har bra dagar, mellandagar och usla dagar..)
Både fysiskt och humöret går upp och ner, även om humöret gick från katastrofalt (han anföll folk för minsta lilla) till okej av Trikem gastro/pronutrin. Efter/under rörelse skjuter han som upp ländryggen, och musklerna där blir som två stora "svullna" bullar.

Och - det är tretton veckor med rehab. Rödljusterapi, laser, massage, manipulation, stretch, övningar mm. Och han är inte lika öm, men det är också allt.

Så. Jag fortsätter vidhålla att något är seriöst galet någonstans. Och nej det är inte lathet, det är inte test, det är inte dålig kondition, det är inte överenergi eller nån annan tänkbar ursäkt man skulle vilja använda. Men jag är otroligt rädd att det är precis det som kommer hända på återbesöket. Att han blir piggare på klinik (det ska dessutom vara minusgrader för första gången). Han brukar även bli lite blyg på bortaplan. Och att det då, i och med att han kan röra sig u.a. när han går på adrenalin, ska bortförklaras med någon av ovan ursäkter..

Men som det är nu kommer vi inte ens kunna fortsätta senskaderehaben om vi inte lyckas vända detta. Jag skulle tro att senan kan få börja trava nån minut per dag, men att försöka jaga runt djuret i den där s.k. traven kommer inte göra någonting bättre. Varken sena, vad det andra felet nu är eller något annat...
Det enda som egentligen gjort någon som helst skillnad under dessa månader var när både höfter och rygg behandlades. Då rörde plötsligt överlinjen på sig igen, och han fick övertramp! Men det avtog ju succesivt. I övrigt så trots alla insatser så känns han sämre idag än i augusti... Men det kan man om man vill bortförklara också - med att senskadekonvalescens inte är optimal för ryggen...

Så, dålig magkänsla inför hur det är med hästen och dålig magkänsla inför risken att bara bli avfärdad med. Det skulle vara så otroligt mycket enklare om han kunde vara halt eller tydligt ha svinont någonstans..

Hade ni kollat om det var något muskulärt? Tänker på tex PSSM/MIM etc? Kanske även kolla selennivån med blodprov?

Och @LadySara
Det hade nog fungerat, om hästen fattat grejen. Men han är ung och förstår knappt hur han ska rygga vanligtvis, så han samarbetade inte. Han var helt okej med att stå still, nu när han satt fast. Det gick att känna att patella satt fel och när den gick tillbaka, så jag är säker på att det är den. Fortsätter det och inte blir bättre får vi kontakta veterinär.
Om du inte redan vet hur du ska träna så kan det vara värt att höra av sig till duktig veterinär alt fysioterapeut (finns på många större kliniker) som kan hjälpa dig ta fram ett träningsprogram. Kanske behöver han skos med kilar i bak om han har stora problem?

Försök lära honom att rygga, det är en bra hjälp och bra om han kan i övrigt också. För mig är det normalt att man lär dem det redan som föl (dvs gå undan för tryck). Funkar inte det så funkar det ibland att vända hästen skarpt åt sidan.

Lågt protein kan absolut vara en faktor. Dåligt hull och muskling är vanliga orsaker som utlöser en patellaupphaking. Unga hästar kräver högre kvot än vuxna hästar, så prio bör vara att få i honom tillräckligt med protein och försöka bygga upp musklerna med sjukgymnastik/träning.

Och @LadySara
Det finns ju andra anledningar till problem med patella, lite det jag tänkte på. Jag hade en unghäst som skadade patella så den luxerade in och ut. Förvånansvärt få övriga symptom.

Men förhoppningsvis så är det ju klassisk patellaupphakning på din och det ger sig med rehab och sjukgymnastik

Min är inte konvalescent men jag ställer frågan här ändå eftersom att jag vet att ni testat en uppsjö med varianter. Är det någon som provat den här eller någon variant på den? Är den bra? Törs man ha den lös i boxen?

IMG_0160.webp

Min är inte konvalescent men jag ställer frågan här ändå eftersom att jag vet att ni testat en uppsjö med varianter. Är det någon som provat den här eller någon variant på den? Är den bra? Törs man ha den lös i boxen?

Visa bifogad fil 176930

Jag har testat varianten från Hööks, som är plattare än den där. jag har den lös i boxen och det har funkat ganska bra. Hållbarheten är väl sisådär, har fått tejpa på ett ställe. Använder den på kvällen så den blir ju liggande ganska länge i boxen, vilket för mig innebär att den ofta är rejält skiten nästa dag och måste tvättas innan den kan användas igen.

Idag har jag inte sett att han hakat fast någon gång, och han ser inte halt ut. Så han får gå en promenad, inte så långt. Blir extra träning då han kommer få ha sadel och ländtäcke, vilket han inte riktigt haft innan. Men han är väldigt snäll och obrydd, annars hade jag inte gjort det. Ska träna på att backa också, har gjort det innan med men det har inte fastnat ordentligt.

Idag har jag inte sett att han hakat fast någon gång, och han ser inte halt ut. Så han får gå en promenad, inte så långt. Blir extra träning då han kommer få ha sadel och ländtäcke, vilket han inte riktigt haft innan. Men han är väldigt snäll och obrydd, annars hade jag inte gjort det. Ska träna på att backa också, har gjort det innan med men det har inte fastnat ordentligt.
Jag har själv en unghäst som haft problem med hakningar och det ser dramatiskt ut, men är mest frustrerande för dem. Som andra sagt så är det A och O att hästen kan backa för att enklare haka ur men även för att stärka sig. Ut och gå över stockar, bommar, backa i svag lutning osv. Sen kan fysio hjälpa med övningar på gång, vi har ex svansdrag åt sidan i olika positioner på bakbenen. De flesta växer ur det.

Min har alltid haft det som att hon har en dag där det ser ut som att man hade behövt ringa trotjänartjänst, för att sedan inte ha något på ett halvår. Kopplar det ofta till väderomslag där de stått lite extra stilla samt kanske har någon växtspurt där de växt lite ojämnt. Vissa tycker att thiamin hjälper.

Visa bifogad fil 176930
Jag har provat HayPlay dvs originalet samt Hööks kopia. Hööks kopia har urusel hållbarhet men kostar en fjärdedel typ

Den funkar bra, begränsad dock inte särskilt mycket så en glupsk häst eller som är skicklig med slowfeed fungerar den inte för.

Den går ha på golvet men personligen törs jag inte det med skodda hästar då de gärna skrapar på den och kan med otur fastna med en skoarm. Har du en häst som inte skrapar är det minimal risk

Jag hänger upp den

Har ni röntgat ryggen och höfterna? Si-leden? Har den ultraljudats?

Tillägg. Såg nu när jag läste sista sidan att ni kollat.

Även här går det åt fel håll. Inte orkat skriva så mycket om eländet. Senan läker nog fint, åtminstone ser det ut så på utsidan. Konturstörningen är borta, den är kall och stram och reagerar inte längre på belastning.

Men resten... Vad det nu är för något som felas honom. Det går utför, och han är enligt mig betydligt sämre idag än i augusti. trots 13 veckor i sjukruta finns noll bjudning förutom den tillfälliga som beror på stress eller koka över. Idag var det tömkörning och två varv skrittade han jättefint med bjudning. Det var det. Resterande 20 minuter ville han endera inte gå alls, gick som en lus på tjärad sticka och med massor med stressbeteenden (tugga på sin egen tunga och liknande) som han inte visat tidigare eller blev arg och exploderade och försökte även sikta och slå mot tömköraren. Bad henne i slutet av passet att se om hon kunde få honom att trava, jag har försökt själv för att se om det skulle hjälpa om han får trava pyttelite. Om han kanske är så indoktrinerad av att blivit tillsagd att gå lugnt och stilla. Han har dock inte ens velat trava när jag erbjudit det för hand. Hon fick honom att trava men det var hjärtskkärande att se. Slowmotion. Framdelen travade, bakdelen var i någon annan gångart och med en steglängd där bakhovarna aldrig sattes ner framför bakknäet..

De där stressbeteendena har inte funnits förut men har dykt upp först i tömkörningen och på senheten tyvärr även på promenaderna, de kommer efter ca 15 minuters promenad en normal dag. (Vi har bra dagar, mellandagar och usla dagar..)
Både fysiskt och humöret går upp och ner, även om humöret gick från katastrofalt (han anföll folk för minsta lilla) till okej av Trikem gastro/pronutrin. Efter/under rörelse skjuter han som upp ländryggen, och musklerna där blir som två stora "svullna" bullar.

Och - det är tretton veckor med rehab. Rödljusterapi, laser, massage, manipulation, stretch, övningar mm. Och han är inte lika öm, men det är också allt.

Så. Jag fortsätter vidhålla att något är seriöst galet någonstans. Och nej det är inte lathet, det är inte test, det är inte dålig kondition, det är inte överenergi eller nån annan tänkbar ursäkt man skulle vilja använda. Men jag är otroligt rädd att det är precis det som kommer hända på återbesöket. Att han blir piggare på klinik (det ska dessutom vara minusgrader för första gången). Han brukar även bli lite blyg på bortaplan. Och att det då, i och med att han kan röra sig u.a. när han går på adrenalin, ska bortförklaras med någon av ovan ursäkter..

Men som det är nu kommer vi inte ens kunna fortsätta senskaderehaben om vi inte lyckas vända detta. Jag skulle tro att senan kan få börja trava nån minut per dag, men att försöka jaga runt djuret i den där s.k. traven kommer inte göra någonting bättre. Varken sena, vad det andra felet nu är eller något annat...
Det enda som egentligen gjort någon som helst skillnad under dessa månader var när både höfter och rygg behandlades. Då rörde plötsligt överlinjen på sig igen, och han fick övertramp! Men det avtog ju succesivt. I övrigt så trots alla insatser så känns han sämre idag än i augusti... Men det kan man om man vill bortförklara också - med att senskadekonvalescens inte är optimal för ryggen...

Så, dålig magkänsla inför hur det är med hästen och dålig magkänsla inför risken att bara bli avfärdad med. Det skulle vara så otroligt mycket enklare om han kunde vara halt eller tydligt ha svinont någonstans..
Känner med er.. min har ju varit liknande med liknande symtom under vår resa och jag ångrar SÅ att gaffelbanden bak inte kollades tidigare. Kanske något att ta upp?

Grejen är ju att det finns jättemycket att utreda/kolla upp. Men jag behöver ju få med mig veterinären på att vilja utreda..
Ja såklart, men med det du skrev nu hade du lika gärna kunnat beskriva min förutom den aggressiva delen. Och det som är kollat på din var också kollad på min innan vi hittade detta.

Ja såklart, men med det du skrev nu hade du lika gärna kunnat beskriva min förutom den aggressiva delen. Och det som är kollat på din var också kollad på min innan vi hittade detta.
Vi har inte ens röntgat ryggen.
Eller ultraljudat si-ledsonrådet..

Vilket både är saker jag vill ha gjorda - och saker som ni ju hade gjort innan också. Just för det är det mest logiska stället att börja kolla vid de symptomen

En annan sak är muskelrelaterade problem som tex PSSM osv

Så - saker att kolla vidare på finns det massor. Men det behövs en veterinär med på tåget

Vi har inte ens röntgat ryggen.
Eller ultraljudat si-ledsonrådet..

Vilket både är saker jag vill ha gjorda - och saker som ni ju hade gjort innan också. Just för det är det mest logiska stället att börja kolla vid de symptomen

En annan sak är muskelrelaterade problem som tex PSSM osv

Så - saker att kolla vidare på finns det massor. Men det behövs en veterinär med på tåget
Trodde det var dig @Ajda svarade, men ja då finns det ju saker att kolla innan.. hoppas veterinären är med på din linje! Funkar ju inte för varken häst eller människa att ha det som man har det 😔

Trodde det var dig @Ajda svarade, men ja då finns det ju saker att kolla innan.. hoppas veterinären är med på din linje! Funkar ju inte för varken häst eller människa att ha det som man har det 😔
Hade missat hennes inlägg men hon missförstod nog. Vi har som sagt ultraljudat ländrygg och höftområdet. Att vi inte röntgat ryggen är för att det ändå inte skulle ändrat behandling eller prognos tidigare. (Dvs om så hela ryggen var full med KS skulle det ju vara spruta och rehab). Jag har tjatat om SI-leden men vet har tyckt att såå dålig är inte rörligheten där..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka