Skadar det?

Sv: Skadar det?

Nikki o Fabian skrev:
Jag kan rida barbacka eller så tar jag den nya. Sen har jag inte sagt att medryttaren inte får rida ut i den sadeln men det är något jag vill undvika.

Sen måste jag bara säga till alla: att det var en tanke, men jag skrev här för att bolla det jag var osäker på.

Ja, givetvis tror jag inte att du inte sätter din hästs välbefinnande i första rummet. Jag skriver bara vad mina tankar kring din tanke är. :)

Diabolical_Kitten skrev:
Det kan vara en så liten sak som att klippa med öronen när du gör en viss övning, eller att han inte står still när du ska hoppa upp. Du är helt säker på att han inte har gjort nåt sånt?

Ibland står han inte blixt stilla, så visst det kan ju vara nått sånnt litet. Ska fundera på saker.

Diabolical_Kitten skrev:
:devil: får hoppas hon inte gillar den så kanske jag får den....
:p

Det där skulle du kanske inte ha skrivit här. Blir lite lätt misstänkt då. ;) :p

Nikki o Fabian skrev:
Ibland står han inte blixt stilla, så visst det kan ju vara nått sånnt litet. Ska fundera på saker.

Som sagt, på väldigt många hästar syns det inget temperamentmässigt. När man sedan skaffar en bra sadel och börjar "rätta till" allt så märker man vilken stor skillnad det egentligen var. Att musklerna förtvinat är en mkt mkt tydlig indikation på att något inte står rätt till.

Nikki o Fabian skrev:
För att jag ska köpa en ny sadel pga att den här som jag skrev om inte sitter helt bra, men jag vill inte att medryttaren är ute i skogen med den nya sadeln då den är dyr, så därför tänkte jag om man kunde vara lite lat o ha kvar den jag har nu o endast annvända den när medryttaren ska rida.

:eek: Jag hoppas du skämtar!
Så sadeln är viktigare att ha hel än att hästen mår bra och är hel i ryggen?

Nej, jag har ej suttit i en sådan sadel ens. Har precis startat proceduren för att beställa den.

Så under tiden jag måste vänta ska vi ut o köra, tömköra, löslongera och rida mycket barbacka för att påbörja uppbyggnaden av dom saknade musklerna, då jag inte vill annvända den sadel jag har nu. Sen så har jag ju pratat med medryttaren om sadelproblemet och han tar mej inte så allvarligt, så därför måste jag hitta en bra lösning, men sadelskydd är ju värt att prova.

Har även sadeln ute på annons för att sen försöka hitta någon annan skit sadel som ligger bra.

Sorbe skrev:

Du har inte en aning om hur illa sadeln ligger så du behöver inte gå i taket för det. Veterinären var i stallet häromdagen o då bad jag honom kolla på hans rygg o han sa att han har en fin rygg men det saknas lite muskler här*pekade* men det åtgärdar du snabbt med samlande övningar körning o tömkörning.

Sorbe skrev:

Glömde säga att självklart är hästen viktigast, det var därför jag frågade min fråga.

Nikki o Fabian skrev:
men det åtgärdar du snabbt med samlande övningar QUOTE]

Det gör du inte om du inte har en passande sadel. Jag tror att du också förstår det men jag ville bara påpeka att det inte spelar någon roll hur mkt man tränar om man inte har en passande sadel. :bow:

han menade att jag skulle byta sadel typ vara utan ett tag. men jag skrev den texten till.....hm ja någon sorbe kanske det var, bara för att hon skulle förstå på ett ungefär hur ryggen var.

Men veterinär däremot var helt emot bomfritt. Men det skiter jag i för jag ska testa själv.

Nikki o Fabian skrev:
Men veterinär däremot var helt emot bomfritt. Men det skiter jag i för jag ska testa själv.

Äh, vilken tråkig vetrinär. Hade h*n något skäl till att vara emot bomfritt?

Lord Owen skrev:
Äh, vilken tråkig vetrinär. Hade h*n något skäl till att vara emot bomfritt?

han snackade om det alla snackar om, du vet, fördela trycket eller ej. Han påstod att bommen behövdes för att fördela ett tryck bra.

Jag skulle tänka så här. Lasta en ordentligt illasittande ryggsäck ordentligt och ge dig ut och traska/ spring en ridpasslång tur och se hur det känns. Och det ska vara en illapassande ryggsäck också, gärna en sådandär billig med stol på, de är goa. :D

Nikki o Fabian skrev:
han snackade om det alla snackar om, du vet, fördela trycket eller ej. Han påstod att bommen behövdes för att fördela ett tryck bra.

Det vanliga då. :smirk: :p

Mitt samvete skulle heller inte klara av att medvetet sitta och rida i en sadel som inte ligger bra på hästen, om en bara en dag i veckan...

Har två sadlar till hästen och den ena var dyr men den rids han i både i paddock och ute i skogen, av både mig och medryttaren.
Tycker det ska vara funktionerligt och användbart oavsett priset...:crazy:

Jag håller med veterinären.

Men sen hade jag snabbt slutat som medryttare hos dig om man inte ens får använd grejer som passar hästen och finns på plats bara för att dom var dyra. Och själv fått sitta med skitgrejer.

Sälj den ickepassande sadeln. Köp en billig begagnad sadel, som gärna är lite för bred. Lägg en fårskinnspad inunder och ha den som uteridningssadel.

Nope ingen sadel än, så nu får vi satsa mycket på körningen tills nya sadeln kommer, men jag väntar även på att selen ska komma hem från omkonstrueringen och att vagnen ska byggas om lite grann, så nu denna vecka får jag rida barbacka o jobba honom från marken.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 486
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Dalmatiner