Skadar det?

Sv: Skadar det?

Förstår (du som startade tråden) precis hur du tänker... Skulle själv inte gärna låna ut dyra, nya grejjer... Jamenar, har man en häst så kostar de jävligt mkt, om vi säger att den nya sadeln råkar gå sönder (vilket inte är så troligt) pga medryttaren så kostar de juh ännu mer.... Men jag tkr samtidigt att man ska ta hästen före annat... Men min gamla medryttarhäst reds med en sadel som kanske inte passade till 100% och jag läste tidigare att de va nån som sa att den trodde att ingen sadel gjorde det... De tror inte jag heller..
Jag tkr du gör heelt rätt med att vara rädd om din grejjer Nikki o fabian!
Men om hopp och allroundsadlarna glider fram, pröva med svanskappa;) Har min medryttarhäst... Hehe, hennes sadel r egentligen förstor, men de finns inte så många sadlar som passar henne, och ägaren är travkusk, och kör bara den hästen... Men jag skulle fan mej acceptera om ägaren(minkompis) skulle säga att hästen plågades av sadeln och ville att jag skulle rida barbacka.... Jag skulle inteäns bli sur, de är hon som bestämmer och finner sej inte medryttaren i de så får den väl sluta?!

Men änengång, hur många som helst kan va emot mej men jag tkr nikki o fabian har rätt.... Man ska akta sina grejjer, hade gjort så själv... Men jag har ävern ridit i paddar med stigbyglar, är skönt o sitter ju asbra på hästarna;)Hahaha!!
Kram!!

Jag tackar än en gång för att det finns folk som förstår det ang dyra utrustningen.

Jag kan ju bara tillägga(inte för att jag tycker det är rätt nu) men jag jobbade i ett dressyrstall förut, o det är inget "vanligt" stall jag pratar om utan ett stall med hästar värda en halv miljon kr vissa av dom(ägaren till stallet äger även en väldigt känd o fin avelshingst som är godkänd i sverige). Men för att komma till saken, hon har en grand prix häst som hon special beställde en sadel till från Frankrike som var helt utformad efter hästen som skulle ha den då den tidigare sadeln inte låg så bra, men när jag skulle ut i skogen o rida henne eller ut o kantra på vallen så fick jag inte ha den nya sadeln utan den gamla, skulle jag rida på banan eller i ridhuset fick jag ha den nya, och jag kan säga att jag skulle inte ens velat ha den nya i skogen då det inte var min fina sadel utan ägarens som köppt den för dyra pengar.

Sen ang medryttaren så är han inte omöjlig på nått sätt, jag har inte heller verkligen sagt till honom på skarpen att han måste rida barbacka då jag inte själv var säker på att det skadade. Var tvungen att säga det så inte medryttaren blir en dålig person här, jag tycker han är jätte bra till min häst.

MVH// Nikki

Jag kan förstå om man inte ens själv vill rida ut med sin nya fina sadel i skogen. Har en dressyrsadel som kostat nästan 25000kr och den vill jag inte skrapa mot ett träd.... Nu är jag inte så nojjig längre men i början var den nästan värd för mycket för att det skulle vara bekvämt. Och hade det varit nån annan som lagt ut 25000kr hade jag definitivt inte känt mig bekväm.

Att dyra sadlar ska tåla både det ena och det andra håller jag med om till en viss del. Själva sadeln som sådan håller säkert men det är inte kul att få en repa i det nya fina lädret.

Ge tjejen lite credit för att hon frågade först :)

=)

Hur går det nu då nikki?!
med sadekn tänkte jag, nått nytt? ;)

Mira_love skrev:
=)

Hur går det nu då nikki?!
med sadekn tänkte jag, nått nytt? ;)

Såg nu att du skrivit:o

Han går fortfarande utan sadel, men har stått nu i ca 3 veckor pga förkylning som vägrar ge med sej, men på måndag kommer vet ut o tittar på honom. Har inte kunnat bygga muskler med vagn heller då jag fortfarande inte fått tillbaka grejjerna från han som bygger/syr om sele+vagn. Men vi har jobbat så gott vi har kunnat innan han blev sjuk o jag tycker ryggen börjar ta sej, dock har hela hästen "krympt" nu pga vilan men där han var insjunken förut är nästan plant igen.
O sadeln, en startrekk dressage CC, väntar vi fortfarande på. O i helgen kanske en kommer o köper min "dumma" sadel o då blir det lite pengar som jag kan lägga på ny "medryttar sadel".
Bilder på hästens rygg från idag:
DSC07000.jpg
[/IMG]
DSC06999.jpg
[/IMG]
DSC06998.jpg
[/IMG]

Varför köpa en ny sadel om du har tanken att låta hästen arbeta vidare i den gamla? Be en sadelprovare passa in den gamla sadeln om det går. Annars får du väl sparka medryttaren om du inte kan tänka dig att den ska rida i nya sadeln.

tricky_mind66 skrev:
Varför köpa en ny sadel om du har tanken att låta hästen arbeta vidare i den gamla? Be en sadelprovare passa in den gamla sadeln om det går. Annars får du väl sparka medryttaren om du inte kan tänka dig att den ska rida i nya sadeln.

Du behöver inte fortsätta diskussionen som redan är avslutad.

förstår inte meningen mad att köpa en ny sadel och knappt våga använda den.Hade jag varit medryttare på din häst hade jag dragit, för en bra sadel måste man ju har när man rider.Och att det sen finns en sadel som inte får användas.Konstigt.
Blir bara lite irriterd över att folk lägger skitsadlar på sina hästar. sorry men jag förstår inte din tanke.

Ja det kanske inte skadar... Men sätt på dig illa passande skor och kör ett träningspass i en timme.... Förmodligen gör du inte om det nästa vecka....
Du kan välja men inte hästen det kan faktiskt räcka att rida några ggr med en illa tillpassad sadel föratt hästen ska tappa förtroende för den. Sedan beror det ju på hur illa den ligger.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 486
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner