F

fnorr

Jag hatade râttor även innan ett extremt otäckt exemplar bet sönder kabeln i Lottas stall och därmed orsakade en katastrof:eek: Jag vill gärna veta hur ni gör i era stallar fôr att bli av med dessa vidriga kryp!!! Snälla moderator, den här trâden hör inte hemma under "andra djur", där finns folk som älskar râttor och det fâr dom gärna göra för min del, för dom har sina hemma i burar och inte springandes lösa i stall:smirk:

Sv: skadedjur

Jag har endast möss i mitt stall och dom håller katten efter. Är det större råttor så är råttgift det enda jag kan tänka mig som får bort dom.

En viktig förebyggande åtgärda är t.ex. att dra kablarna på rätt sätt, de skall inte ligga uppe på konstruktionsdelar där gnagare kan springa.

Har man fått in råttor är det råttgift som gäller för min del, no mercy!

Jag har lovat min dotter en katt nu när vi ska flytta, men jag vill gärna ha gift ocksâ. Är det farligt för katten....man vill ju inte ta livet av barnens djur:o

Ja det är farligt för katter. Du får se till att förvara giftet så inte katten kommer åt det.

Det är jättefarligt!!!!! :eek: Man ska INTE lägga ut gift tycker jag, hade en hund som dog pga hon åt kött med råttgift.

Jag har två kattar i mitt stall, där finns varken möss eller råttor. Hade problem med det tidigare men inte efter att vi fick katt!

Vi har två katter och Anticimex mot sånt där..
Skulle nog råda, att om du vill ha en bra råttjägare, så skaffa honkatt.

Dom är bokstavligen tio gånger bättre jägare.

Men naturligtvis så ska man inventera elledningar m.m.
AM

Nu äntligen har jag fått bukt med råttproblemet. Fick tips att köpa de där stora trekantiga svarta plastlådorna med gift i på Granngården. De finns till möss också, i miniformat.
Första gången det verkligen har lyckats!
Första veckan fick jag fylla på med nytt giftblock, för de åt upp det på nolltid.

Vi har bott på våran gård i 18 år och endast behöva sätta ut råttgift någon enstaka gång. Katterna gör sitt jobb jättebra, framförallt honkatterna, de jagar bäst!

Ullis

Jag har 5 katter och tre aussies som är Minst lika effektiva som katterna på att ta dylikt "ohyra". De är ju i grund och botten skadedjursbekämpare och en till fördel är ju att de tar även orm, så man slipper även dessa runt gården :)

Finns bara ett effektivt sätt mot möss, och det är katt!
Hade innan jag flyttade min häst uppstallad i ett stall utan stallkatt, och jag säger ALDRIG MER uppstallat i kattlöst stall! :crazy:

Även med stallkatt så kan de där äckliga skadedjuren äckla ner och äta sönder för åtskilliga kronor, men utan stallkatt är det ju bedrövligt! :crazy:

Har kört med gift, men det är inte tillräckligt effektivt för att mössen inte ska bli en plåga.

Riktigt stora råttor kan ju inte en katt ta, men de är ju å andra sidan rätt ovanliga, dessutom är de ju inte alls lika ätbenägna som möss. Och får man in råttor, då får man leta rätt på ngn bekant med en Jack Russelterrier, de är effektiva råttfångare! :devil:

kopparberg skrev:
Riktigt stora råttor kan ju inte en katt ta, men de är ju å andra sidan rätt ovanliga, dessutom är de ju inte alls lika ätbenägna som möss. Och får man in råttor, då får man leta rätt på ngn bekant med en Jack Russelterrier, de är effektiva råttfångare! :devil:

Jodåtack, här har vi för andra året varit "begåvade" med råttor av jättemodell. :eek: Inte kul! Men som sagt, i vinter fick vi äntligen bukt med dom tack vare "de svarta lådorna"!
Visserligen har jag bekant med Jack Russel, men jag tror inte den är intresserad av att bo i vårt lösdriftstall.

Gift är farligt om hunden/katten äter giftet direkt, men om katten skulle äta en mus/råtta som ätit gift skall det enligt Anticimex inte vara farligt eftersom giftet utspätt. Dessutom uppför sig skadedjur som är giftpåverkade "konstigt" i kattens ögon.
Men visst måste man vara försiktig när man lägger ut gift. Mot möss tycker jag katterna gör ett bra jobb, men råttor är snäppet svårare att få bukt med.

Såg min katt senast i morse med en liten mus i klorna ... Han gör STOOOR nytta, även om inte matte längtar efter att pussa katte-skatten på nosen efteråt ;)

Att ha bra installationer som sätts enligt de lagar och förordningar finns, och att rätt sorts elprodukter används är också viktigt. Och att ha så rent och så pass god foderförvaring (kraftfodret) som möjligt minskar ju möjligen antalet skadedjur.

På för katten svåråtkomliga ställen har vi rejäla fällor, och nog får de vittjas ibland de med. Har dock bara sett skogs- och näbbmöss hemma, råttorna verkar vi hittills förskonats från.

Jag har två honkatter till hjälå, fast de verkar ha missuppfattat läget då de mest ligger i våran säng hela tiden... :D
På jobbet lägger Anticimex ut gift i små "råttbon", där katter och hundar inte kan komma åt nåt....

Skaffa en levande katt eller katt på burk d v s råttgift!

Anticimex har små lådor med gift där hundar och katter inte kan komma åt det.
Kan ingå i försäkringen på gården och kostade sist bara 100:- för ett besök av anticimex.

Katter och gift används här. Till mina föräldrar där stallet finns har nu en jaktduglig äldre kattherre flyttat och den katten tar även större gnagare. Började med att ta kaninen *suck*... men nu, en par råttor (uääääk!) senare är den förlåten för det. Gudomlig höst också när den hållit borta alla möss från höladan.

Alla katter tar inte råttor och mot möss är generellt honkatter effektivare.

Hos oss ingår det i försäkringen och någon gång om året kommer ett meddelande att Anticimex är i området, då kostar det inget att de kommer. Riktigt bra faktskt!

Vi har två katter i stallet, dock är den ena lat å bara leker med musaran :angel: Han dödar dom alltså inte. Sedan har vi höet halvt om halvt ute i ett hus för sig med galler så det ligger inte i stallet. I foderkammaren så ska det hållas rent, spiller man så ska man soppa på en gång.

Om man har en försäkring för lantbruk eller hästverksamhet så brukar sanering mot skadedjur ingå på rörelsedelen (alltså inte bostadshuset). Man kan alltså anlita tex Anticimex och låta försäkringen betala.

Liknande trådar

F
Övr. Djur Jag hatade râttor även innan ett âckligt exemplar gnagde hâl pâ elkabeln i Lottas stall och orsakade en tragedi:eek: Men hur gör man...
Svar
12
· Visningar
6 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka