Skadligt för hunden?

Sv: Skadligt för hunden?

Kan bara tala av egen erfarenhet. Hade en gång en papillonvalp, (och även en liten goldenvalp:) Köpte honom när han var 9 veckor. Redan första dan började vi promenera med honom, det kunde vara allt från några km till mil varje dag i ur och skur. Han älskade dessa promenader i skog och mark. När han var ca 5 år blev han så trött och konstig, satte sig ofta och flämtade. Givetvis fort till en veterinär som konstaterade att han fått förstorat hjärta och fick hjärtmedicin. Veterinären jämförde det med en idrottsman, de som tränar mycket varje dag får ett förstorat hjärta. Tänk så många steg dessa små ben tog i sitt liv, och så blev det så fel. Menade bara väl. :cry:

Stooor skillnad i att övermotionera en valp än en äldre hund som får röra sig så mycket den vill och orkar.

Som Luff skriver så kan man inte jämföra en gammal hund och en valp... På den äldre hunden handlar det om att hålla igång alla funktioner, på den yngre gäller det att grunda väl och bygga upp.

//E

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 057
Senast: sidensvans
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 482
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..
  • Vilken hundras?