Sv: Skador

ett antal hjärnskakningar, brutna revben, utslagna tänder och knäckta käkben under den tiden jag fortfarande trodde att hoppning var något för mig. Mår bättre sen jag sadlade om till dressyryttare. Har sedan dess visserligen trasat sönder en knäled och knäckt till ryggen några gånger. Den svåraste skadan fick jag i hagen då jag blev sparkad i buken. Levern i två delar (inte så bra), blödning i tolvfingertarmen, punkterade lungor och krossade revben. Hade inte överlevt om jag inte haft sådan tur att jag just den dagen hade med mig en annan tjej i hagen som kunde ringa ambulans.
 
Sv: Skador

När jag jobbade på en ridskola för några månader sedan skulle jag ta ut en häst i hagen.
Hästen, av någon anledning, reste sig rakt upp i luften och börjar sparka med frambenen. Jag hinner vända mig om men blir sparkad i ryggen och rammlar omkull. Hästen landar(!!!!!) på min rygg och kastar sig åt vänster. Jag ligger på marken och kan inte röra mig när jag hör att hästen springer/går in i eltråden till hagen och hör hur den börjar skena, åt mitt håll.
Naturligtvis springer hästen över mig och slår mig i ryggen med alla fyra hovarna!
Jag ligger kvar i snön i minst en halvtimme och kan knappt röra mig. Jag "går igenom" hela kroppen för att känna om jag hade brutit något. Jag klarade mig dock undan med enbart ETT blåmärke på smalbenet.
Eftersom att jag var ensam på gården just den dagen kunde jag inte gå hem utan jag fortsatte att släppa ut hästar, mocka och lunchfodra. Jag var ensam med 24 hästar och blev klar innan 12 på förmiddagen.
Två månader senare snubblade jag på en rot när jag var ute med hunden och bröt benet på två ställen....
 
Sv: Skador

-kl-

Jag inser att jag är ganska skadefri om man jämför med de flesta här. :D

Det enda som hänt mig under mina 15 år med hästar är en stukad tumme och en stukad och blå/lila tå. Båda två helt okey efter ca 3 veckor. :)
 
Sv: Skador

När jag jobbade på en ridskola för några månader sedan skulle jag ta ut en häst i hagen.
Hästen, av någon anledning, reste sig rakt upp i luften och börjar sparka med frambenen. Jag hinner vända mig om men blir sparkad i ryggen och rammlar omkull. Hästen landar(!!!!!) på min rygg och kastar sig åt vänster. Jag ligger på marken och kan inte röra mig när jag hör att hästen springer/går in i eltråden till hagen och hör hur den börjar skena, åt mitt håll.
Naturligtvis springer hästen över mig och slår mig i ryggen med alla fyra hovarna!
Jag ligger kvar i snön i minst en halvtimme och kan knappt röra mig. Jag "går igenom" hela kroppen för att känna om jag hade brutit något. Jag klarade mig dock undan med enbart ETT blåmärke på smalbenet.
Eftersom att jag var ensam på gården just den dagen kunde jag inte gå hem utan jag fortsatte att släppa ut hästar, mocka och lunchfodra. Jag var ensam med 24 hästar och blev klar innan 12 på förmiddagen.
Två månader senare snubblade jag på en rot när jag var ute med hunden och bröt benet på två ställen....

Usch, vilken tur i oturen alltså! Kunde ju gått hur illa som helst..Ironiskt att det var "farligare" att vara ute och gå med hunden?:D
 
Sv: Skador

Jag tycker att jag har klarat mig bra, när man läser om vilka (i flera fall permanenta) skador andra fått. Diverse mindre skador (halvt vrickade fötter, blåmärken, sår osv.) orkar jag inte hålla koll på :D

Strax innan jag skulle fylla 13år åkte jag av i full rulle på frusen ridbana. Bröt strålbenet i armen, dock ett rent och fint brott så endast gips i 6veckor (ingen gympa på 8veckor, red efter 4veckor :angel:).

Vrickade till knäet vid omkullridning (isig nerförsbacke i full rulle, fick kraftig fjording rullandes över benet), bra efter ett par veckor.

I vintras, omkullridning på hård frusen ojämn lera - "samma" skada som ovan blev resultatet.

Har fått ryggen till"knäckt" av div ryckiga bocksprång och liknande X antal gånger (pga mitt medfödda beckenfel) - tillrättat av naprapaten varje gång och bra någon dag efter det.
 
Senast ändrad:
Sv: Skador

Har brutit revben efter ha ramlat av på en sten, samma vecka blev jag avkastat rak i en dörr och fick axeln ur led, hjärnskakning X-antal gånger, stukade händer och fötter, en spricka i armen, sårskador i ansiktet efter en skentur och så blev jag trampad på handen en gång av en häst med broddar... det gjorde j*vligt ont och blodet sprutade, inget brutet men ena fingertoppen lossnade nästan och fick tejpas på plats. Det var tyvärr högerhanden och jag gick i skolan, fick skriva med vänstern bra länge.

Axeln är fortfarande klenare än den andra, kan inte bära tunga kassar tex med den för då gör det ont och så är revbenen knöliga där de gick av. Kan avslöja att jag har en förkärlek för sk. problemhästar...
 
Sv: Skador

I min ungdom hade jag en väldig tur. Blev mest blåmärken och dylikt efter avslängningar och avtrillningar.

Hade en fjording på foder tillsammans med en väninna till min mor. Skulle rida hemåt till stallet och mammas väninna drog sin lilla dotter på pulka en bit bakom oss. Hästen började skena på den isiga grusvägen jag flög av slog pannan i den stenhårda marken(hjälmen åkte upp). Hästen kom i full karriär bakom mig och trampade mig på vaden.

Resultat: förmodad hjärnskakning(inget vi kollade upp) samt sprickor i pannbenet, var helt gröngul runt ögonen(brillenhematom) efter ett par dagar samt ett sår på vaden efter en brodd. Tänker nu efteråt på varför jag inte kördes till akuten? Men det gick ju bra, känner dock sprickorna i pannan om jag tar där och har kvar ärret på vaden.

Nu när jag har egen unghäst har det mest varit blåmärken/lårkakor efter bett och liknande, samt blå fötter när jag blivit trampad. Har förmodligen även fått en spricka i ett lillfinger samt ett ärr på handryggen efter vi var hos tandläkaren och hästen ryckte bak huvudet varpå min hand slog i boxväggen.

Just det, blev påsprungen i ryggen förra året när hon blev rädd för en traktor och hade domningar i händerna och armarna ett par veckor(whiplash).

Inga bestående men dock, vad jag vet;)
 
Sv: Skador

Usch då, tur du är på bättringsvägen.

jag komme rinte ens ihåg allt men ja:

*omkullridning, hästen chockad och låg kvar- över mitt ben = krossad fot och ridförbud ett halvår

*2 veckor efter föregående så åkte jag av på en hubertusjakt (hade ju ingen styrka i högerbenet) = skadad nacke

*skulle av ngn anlednign rida en oinriden hingst- barbacka, flög av innan jag kommit upp (men satt upp sen och satt kvar och red ut).
skadade ryggen/nacken.

Någon av de gångerna är det nog som gjort att hela ryggen är sne (visade sig på magnetröntgen nu 10 år senare)
Samma MR visade även på krafftiga förslitningsskador och trasiga muskler i rygg/skuldror/nacke.

*i vintras skulle jag med min spanjor hoppa ner för en 20 cm "hög" bank, han hoppa uppåt och glömde att landa så vi slog kullerbytta, och jag fick ansikte och huvud under (alternativ trampad)
krafftig hjärnskakning och fult ansikte
http://joizmeds.mittspejs.se/P1840197
http://joizmeds.mittspejs.se/P1840198#body

*hade en trotsig unghäst som vid ett tillfälle stegrade och slog med frambenen och sparka mig i huvudet, De sydde 3 gånger med 25 stygn, det sprutade blod... och läkarna/ortopeden hann inte ens bedöva innan de började sy :crazy:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1861963

Sen lite "småmärken"
efter bett
http://joizmeds.mittspejs.se/P1773031

och sparkar
http://joizmeds.mittspejs.se/P1704384
http://joizmeds.mittspejs.se/P1704385#body
 
Sv: Skador

Hej:)
Du är inte ensam om att skada dig!
*Jag har kommit under en häst som gick omkull och totalt krossat min fot och fått operera om den 2 ggr

* fastnat me långfingret i grimskaftet när min häst stegrat och brutit de

* fått en rejäl spark på höften så den brutits..

* Min häst tasslade in sig i en dold ståleltråd som låg nerväxt på marken och fick panik, jag flög av kom under hästen och trasslades in i eltråden jag med och hästen hoppade till och jag fick eltråden inskärd i hela magen så de va bara att åka och sy. Dock ingen el i.

det har säkert hänt något mer som jag inte ens kommer ihåg..

Har inte kunnat rida mina hästar på evigheter, det är hemskt. har luggit på sjukhus i ett halvår sammanlagt för alla skador. :(

Riskabelt att hålla på me hästar men det är värt det :)
 
Sv: Skador

har inte brutit nått men har haft en del andra skador. typ: åkte av min dåvarande häst på en grusväg, va som hände vet ja inte, men de slutade me att ja fick hela ansiktet, händer, ena axeln o knät uppskrapade+att glasögonen pajade. men ja satt upp igen o red 2 km hem, men att rida hem med såren fulla av grus, utan att se ett piss va inte så roligt.

detta e inte diekt en hästrelaterad skada men utanför sadelkammaren finns en liten grop som ja alltid ska råka trampa ner i o vricka/stucka höger foten, vilket har resulterat en för alltid pajad fotled.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skador

Jag har råkat ut för en del olyckor....

Mindre skador, med brutna tår, fingrar, stukninger och strekningar osv..

Men för ca 6 år sen var jag ute och red min kompis häst med henne. Vi skulle rida lite "dressyr" på fältet intill stallet. Red på volter, första varvet gick bra, men sen när vi bytte, ville hon inte längre, stanna och vägra gå. gick på henne, då gick hon fram ett par meter innan hon reste sej, och slog över. Fick hästen över mej på en sten frusen åker. Som tur va rullade hon av år "rätt håll"

Envisades med att jag skulle upp på ryggen igen, Idiotiskt.
Hade 5 frakturer på becken, 3 revben. Var blå slagen över allt,
klarade mej bra trots allt: ;)

Jag är inte rädd längre, men jag blir osäker på hästar som stegrarm, specigellt ston, då d oftast är dom som slår över..
 
Sv: Skador

Jag anser nog att jag har haft tur med tanke på vad man gör :)

Nu ska vi se:

Bruten näsa
Krossad axel/nyckelben med avslitna muskler och ledband.
6-7 brutna revben.
Grop i smalbenet efter broddspark.
Kroniskt nageltrång efter broddtramp för drygt 20 år sedan.
Ett par brutna fingrar.
Flertalet kraftiga hjärnskakningar, senast i vintras låg jag medvetslös i snön en timme.
Krossad menisk.
Lättare wiplash (stavning?)
Lite stukade fötter o handleder och blåmärken o blessyrer i övrig får man räkna med ;)

Tur de är så underbara de små liven :bump:
 
Sv: Skador

*kl*

Oj jag har klarat mig riktigt bra märker jag trots alla unghästar och problemhästar jag hanterat genom mina 30 år med hästar.

Har egentligen inga allvarliga skador alls.

* Blev biten av en shettishingst rakt över bröstet när jag ridit 1 år. Gick hål trots vinterjacka. Lite såromläggning men inget allvarligt.

* Har haft ca 3 hjärnskakningar genom året. Inte många alls. En fick jag när sadeln snurra under ett snabbjobb på Täby och jag ramla av hästen och blev påsprungen av bakomvarande häst 2 meter före mållinjen. :crazy:

* hade en häst som envisade med att gå på bakbenen och sedan kasta sig ner på rygg vilket resulterade i att jag fick bli bortklippt från taggtråd några gånger när jag fastna i det. Snygga ärr på ryggen

* Samma häst var en fena på att kasta av mig och eftersom han var svårfångad hängde jag kvar så gott det gick. Vid ett tillfälle hängde jag runt halsen på honom och släpades med under honom(mellan frambenen) när jag väl tappade taget så lyckades han trampa mig vid ögat. 2 mm närmare ögat och jag hade varit blind.

* Blev för 1 år sedan trampad på foten av min häst och än i dag är jag röd och har ont i den. Lär nog få leva med det.

Så jag har kommit ganska lindrigt undan måste jag erkänna.
Däremot lyckades jag få en rejäl spricka i svanskotan när jag klev upp ur sängen en morgon så jag kunde inte rida på 3 månader förra hösten. Irriterande tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Skador

Jag fick benet avsparkat i höstas vilket ledde till att jag tappade blodcirkulationen till foten pga svullnaden. Kunde ha förlorat foten om de inte märkt det i tid och till råga på allt fick jag proppar i båda lungorna. Allt av samma olycka!
Idag känner jag av skruvarna och spiken i knät när jag rider, inte så skönt kan jag säga!!
 
Sv: Skador

* Ramlade av ponnyn med ansiktet först i ett träd. Resultat: Käke ur led, hjärnskakning, nedsatt syn på vänsteröga och lårkaka. Har nu 10 år senare fortfarande ont i käken och nedsatt syn på ögat.

* Red utan hjäm och ramlade av framåt ner mot marken landade på händerna för att skydda huvudet. Resultat: Totalförstörda leder i båda handlederna. Nu idag svullnar handlederna upp till tennisbollar vid ansträngning, benen skaver mot varandra och nedsatt känsel i fingrarna.

* Red uppvising på ett halvblod hästen fick spelet och jag ramlade av landade på fötterna och höll kvar i tygeln då fick hon givetvis ännumer spel och tackalde omkull mig med rumpan och gjorde en rivstart på min vad. Resultat: Skadade muskler i vaden har än idag en grop där.

* Hoppade unghäst. Vi fick storhetsvansinne och höjde den där sista gången som man aldrig ska göra. Jag hoppade men inte hästen. Tyvärr var det en mycket lydig liten häst så när jag hoppat hoppade hon efter och landade på min arm. Resultat: ett fint hästhovsformat blåmärke på armen förövrigt inga skador :eek:

* Släppte in en ny häst i stallet när jag skulle stänga boxdörren blev hästen galen och flög rakt ut och jag fastnade med foten i det pyttelilla utrymmet mellan den SVINtunga dörren och golvet. De fick hämta kofot för att få loss mig :cry: Resultat. invändiga blödningar i min lilla fossing
 
Sv: Skador

har som tur är inte lyckats lika mycket som en del här..:( det enda riktiga jag har vart med om är ett brutet lillfinger och lite blåmärken så jag har nog haft tur...;)

Jag får väl ta och uppdatera min lista nu;( åkte av hästen på en hoppträning nu i slutet på mars. Landade ståendes på vänsterben och ledband och korsband gick av i knät antagligen även en liten bit från menisken lossnade. Det kändes kan jag säga... Men nu är det äntligen snart dags för magnetröntgen och så blir det antagligen operation sen. Men jag måste säga att det funkar förvånansvärt bra att rida utan korsband:) ledbandet har ju läkt..
 
Sv: Skador

Hade en olycka som gjorde att jag tog det sista beslutet om att sluta hoppa. Min häst är en liten bitch så hon kan hoppa jättefint (kanonteknik!) men hon har kanske varit med om något, men hon fixar inte sitt humör och dåliga självförtroende. Det är många gånger som hon borde hoppa, som hon bara stannar. Denna olyckan hoppade hon av, men ångrade sig... Jag litar inte på henne, men hon hoppade så fint så jag gav henne lite tillit, så sket det sig.

Utan ridväst hade jag nog inte suttit här och skrivit. Film på olyckan: http://www.youtube.com/watch?v=URHzdc0q2BQ

Nu är hon en finfin dressyrhäst :D självklart har jag henne kvar!
 

Liknande trådar

Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: tuaphua
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 464
Senast: MattiZ
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 925
Senast: lewellyn
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 319
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Psykisk (o)hälsa
  • Flytta eller ej?
  • Vårföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp