Sv: Skador

Förutom väldigt många ärr som kommer av att jag har blivit avslängd eller ridit in i vassa föremål, så ramlade jag av i samband med hoppning för tre år sen och bröt båda benen i höger underben. Gled bara av hästen, så det hade nog inte varit så farligt om jag inte hade landat direkt på järnklumpen som håller upp hinderstödet. Var ingen trevlig upplevelse, men efter lite drygt två månader var jag uppe och red igen. Dock sitter det fortfarande en spik och sex skruvar i det benet som gör ont, musklerna är eftersatta på det benet och jag har ingen känsel i huden.
Har dessutom ett ben som gör ont lite då och då i höger fot, efter att en häst trampade mig där och vägrade flytta på sig. Vi gick aldrig till läkare med det, nu har det gått elva år och det gör fortfarande ont ibland, så något gick väl sönder den gången.
 
Sv: Skador

Blåmärken och lite blodvite som värst. Har dock ärrbildning ena vadmuskeln, men det märks inte av så mycket. Kan gör ont ibland om jag överanstränger benet bara.

Ändå har jag haft att göra med min fd härligt tokiga arabdam och diverse trotsiga (ung)hästar, så visst har man blivit utsatt för "våld", men som sagt, blåmärken och lite blodvite som värst.

Har väl att göra med att jag lovade mig själv som 12-åring att aldrig igen flyga av, det efter att ha hamnat under en ponny och blev trampad på ganska mycket. Har hållt det löftet, om man bortser från "barbacka tur i djupsnö med hala täckisar"-avglidningar och den gången jag blev avsparkad från min häst av en annan.
 
Sv: Skador

Hade en olycka som gjorde att jag tog det sista beslutet om att sluta hoppa. Min häst är en liten bitch så hon kan hoppa jättefint (kanonteknik!) men hon har kanske varit med om något, men hon fixar inte sitt humör och dåliga självförtroende. Det är många gånger som hon borde hoppa, som hon bara stannar. Denna olyckan hoppade hon av, men ångrade sig... Jag litar inte på henne, men hon hoppade så fint så jag gav henne lite tillit, så sket det sig.

Utan ridväst hade jag nog inte suttit här och skrivit. Film på olyckan: http://www.youtube.com/watch?v=URHzdc0q2BQ

Nu är hon en finfin dressyrhäst :D självklart har jag henne kvar!

Det såg ut som hon skulle ta ett jättefint språng. Man kan verkligen undra vad som hände i skallen på henne eftersom hon så ångra sig. Ditt fall såg allt annat än mysigt ut.
 
Sv: Skador

Det såg ut som hon skulle ta ett jättefint språng. Man kan verkligen undra vad som hände i skallen på henne eftersom hon så ångra sig. Ditt fall såg allt annat än mysigt ut.

Jaa, jag undrar det också :( Inte första gången, jag har haft en skyddande ängel med mig gällande den hästen. Ville inte fortsätta utmana ödet... Hoppade fram 130 så det small om det, så efter att ha hoppat en fin runda litade jag på henne 1/10 sekund, vilket jag inte borde gjort ;) men hade tur i oturen, bättre sluta denna gången, innan det händer nåt väldigt allvarligt...
 
Sv: Skador

En axel ur led och en krossad svanskota.. sen lite små skavanker som platta tår och några skrapsår på grund av att man blivit släpad efter. Annars är man bara väldigt mör, typ som jag kan änka mig känslan av hur peppar-kakan känner sig nu i juletider när den blir utkavlad :D
 
Sv: Skador

Jag hör till de som är ganska tåliga. Blåmärken, skrapsår och sånt har det ju blivit men i övrigt är jag rätt lyckligt lottad som klarat mig i avramlingar, omkullridning och andra typer av krascher utan större skador.

Dock så finns det en händelse som spökat länge för min del och det var för drygt 20 år sen som en häst reste sig, föll baklänges över mig på asfalt...AJ!:eek: . Slog axeln rätt illa och hela högersidan var mer eller mindre missfärgad-blåsvart...Har haft problem med axeln sedan dess men inte sökt läkare för det. Fortsatte med ridningen, egna hästar, träningar och tävlingar och ibland har jag blivit väldigt ömklig efteråt men bitit ihop...tills för 1,5 år sen. Då gick det inte att blunda för det och jag gick till läkare.

Min axel, nyckelbensleden, var fullständigt slut. Läkaren bara skakade på huvudet och suckade nåt om "tjurigt hästfolk" :o ...blev opererad och upplever nu en totalförändring. Jisses, jag kan använda axeln, får inte ont efter att ha mockat, ridit o.s.v.:bow: Det är först nu som jag riktigt fattar hur skadad axeln egentligen var så det kan ju stämma det där att man är lite tjurig som hästmänniska :D
 
Sv: Skador

Mina kroppsdelar har överlag klarat sig utmärkt, utom mina fötter :crazy:

När jag var liten och var ledare på knatte-lektionerna på ridskolan, ställde sig en nordsvensk på min fot så jag bröt lilltån, och jag var så blyg så jag vågade inte säga något så jag kämpade på en hel dag och ledde hästar med bruten tå, jag minns så väl hur ont jag hade!

Nu i Mars detta året, så ledde jag ut min ena häst i hagen efter en ridtur, jag hade läder ridstövlarna på mig, hästen blev rädd för något och hoppade rakt upp i luften och landade på min fot, och nu pratar vi inte liten shettis här, utan stort halvblod på 180 som väger 700 kg, det gjorde så ont att benen bara vek sig, jag släppte hästen och grät som ett litet barn.
Summa sumarum 2 krossade tår och en spricka i foten, och som den fantastiska sjukvård vi har här i Sverige, gjorde dem inte ett piss mer än röntgade "åk hem och ta en alvedon" typ, inte ens ett par kryckor kunde jag få låna. Så jag hoppade/haltade omkring i foppatofflor i 2 månaders tid
(foten var för svullen för att få på några andra skor)

Och nu i tisdags när hovslagaren var här, hände det igen, fast andra foten (samma 700 kg häst:D) :crazy: Fast jag får skylla mig själv :angel: Har varit noga med att använda stålhätteskor sedan trampningen i Mars, men nu på vintern så blir det så himmla kallt om fötterna i stålhätteskorna och jag bara avskyr att frysa mer än allt annat!
-18 i tisdags och vi har kallstall och det tar några timmar för hovis, så jag visste att jag skulle spendera större delen utav förmiddagen i stallet så jag drog på mig mina fårskinns skor, mm, varmt och skönt om fötterna, till att min häst som har shivering bara precis utan förvarning smäller ner ena bakhoven, på min fot (jag håller bakhovarna och hovis skor), och där stod han och tyckte livet det lekte med hoven på min fot, jag och hovis börjar putta på hans bakdel för att han skulle flytta sig, men han tyckte att han stod bra där, så när vi puttade tryckte han bara tillbaka, så han stod och gungade över mig fot och jag kände hur det knakade i foten och hovis tog beslutet att gå fram, ta honom i grimman och leda fram honom så min mosade fot kom loss :grin:
Men det gjorde faktiskt inte så ont fysiskt, men kroppen gillade det inte, för jag blev rent illamående och höll på att svimma :confused:
Men ont fick jag sedan under dagen och summa sumarum ett brutet ben i foten och krossad tå och fick samma ordination som förra gången "åk hem och ta en alvedon".. Dock trotts att det bara gått 5 dagar sedan, så mår foten oförskämt bra, kan ha vanliga skor, och det gör bara ont om jag lägger tyngd på den delen utav foten som är trasig..

Jag har lärt mig en läxa, att under alla omständigheter som finns så är det stålhätteskor som gäller :D
 
Sv: Skador

* Ramlade av ponnyn med ansiktet först i ett träd. Resultat: Käke ur led, hjärnskakning, nedsatt syn på vänsteröga och lårkaka. Har nu 10 år senare fortfarande ont i käken och nedsatt syn på ögat.

* Red utan hjäm och ramlade av framåt ner mot marken landade på händerna för att skydda huvudet. Resultat: Totalförstörda leder i båda handlederna. Nu idag svullnar handlederna upp till tennisbollar vid ansträngning, benen skaver mot varandra och nedsatt känsel i fingrarna.

* Red uppvising på ett halvblod hästen fick spelet och jag ramlade av landade på fötterna och höll kvar i tygeln då fick hon givetvis ännumer spel och tackalde omkull mig med rumpan och gjorde en rivstart på min vad. Resultat: Skadade muskler i vaden har än idag en grop där.

* Hoppade unghäst. Vi fick storhetsvansinne och höjde den där sista gången som man aldrig ska göra. Jag hoppade men inte hästen. Tyvärr var det en mycket lydig liten häst så när jag hoppat hoppade hon efter och landade på min arm. Resultat: ett fint hästhovsformat blåmärke på armen förövrigt inga skador :eek:

* Släppte in en ny häst i stallet när jag skulle stänga boxdörren blev hästen galen och flög rakt ut och jag fastnade med foten i det pyttelilla utrymmet mellan den SVINtunga dörren och golvet. De fick hämta kofot för att få loss mig :cry: Resultat. invändiga blödningar i min lilla fossing

Kan nu tyvärr uppdatera min lista:

* Red unghästen på fältet bakom stallet, hon fick spelet och började bocka som besatt jag satt kvar ett tag men tillslut vågade jag inte ens försöka hålla mig kvar mer så jag flög av landade på höften o Huvudet. Höger höftkula trycktes ur ledskålen och så fick jag en hjärnskakning...
 
Sv: Skador

Några saker jag har råkat ut för

* Fastnat i en häst med tolkningsrep, hängde på sidan av sadeln och hästen får lös mig genom att springa in med mig i en lyktstolpe, slutade med "lårkaka" utan blåmärke...hade skitont i låret men blåmärke vart det inte :confused: svimmande nästan av smärta när jag ställde mig upp.

*Ramlat av i ridhusväggen med ryggen efter en bocktur, dock utan allvarligare skador.

*Stukad fot efter en avramling.

*Det är väl det mest allvarliga jag har råkat ut för *peppar peppar* och då har jag med all sannolikhet ramlat av mer än 100 ggr :eek: Det kan jag tacka min förra ponny för (nästan alla avramlingar med henne) :cool:
 
Sv: Skador

Skador jag fått i samband med ridning/hästar:

Bruten rygg - hästen gick omkull i terrängen och jag fick hästen över mig och bröt ryggen trots bra säkerhetsväst.

Krossad fot - som numera är stelopererad och gör konstant ont :(

Brutet ben

Bruten arm

Brutna revben

Knäskål ur led så hela underbenet stod åt fel håll

Otaliga kraftigare hjärnskakningar

Flera muskelskador

Sönderslitet stämband - Fastnade i ett rep i transporten som jag fick runt halsen som hästen satt fast i och fick panik så min älskade häst ströp mig i transporten och det höll på att gå riktigt käpprätt åt helvete men en sambo med kniv i högsta hugg och snabb ambulans gjorde att jag överlevde.

Numera är jag inte speciellt kaxig när det gäller att lasta hästar...
Och jag har även blivit betydligt mer nogrann med säkerhetstänkande..

Sen har man ju blivit klämd och fått otaliga lårkakor,blåmärken och skrubbsår
hänt att jag blivit både sparkad och biten framförallt på ridskolan osv...
 
Sv: Skador

Kära nån!

Hur mår du nu?
Hoppas du snart blir bra.

Krya på dig:laugh:!

Susanne.
 
Sv: Skador

Hamnade illa när jag skulle ta in en häst från hagen. Lösdriften var en del av ladan/stallet så man gick direkt från ligghallen in i stallet. Jag och min häst stod vid dörren när en annan kom och började sparka min häst. Jag fick då först en fin spark rakt på låret, när jag öppnat dörren kastar sig min häst in, eftersom den andra fortsatte sparka mot henne, så hästen springer över mig där jag ligger på betonggolvet. Tack och lov skickade hon till dörren med rumpan så den stängdes annars hade säkert de andra två hästarna följt efter in. Det slutade med bruten handled och lårkaka.

Stukat foten otaliga gånger, men har dålig fotled sen ungdomens innebandy.

Fått en fraktur i ryggkota, samt pressat ihop 2 kotor under ett ridpass utan att ramla av. Hamnade helt i otakt i galoppen med lite småbock, hästen var på väg upp när jag var på väg ner. Var första dagen på ridläger och jag red resterande 6 dagar. Kunde inte stå eller ligga men sitta gick bra. Gick inte till doktor utan det upptäcktes på magnetröntgen någon månad senare när vi kollade annat.

Blivit biten i bröstet med gigantiskt blåmärke och massa blod i bh´n som följd. Var milimeter från att bröstvårtan rök.

I höstas ramlade jag av bakåt när hästen accelererade från 0 till 100 pga rasslande löv och jag satt med långa tyglar. Landade på hård grusväg och bröt några revben. Hästen sprang hem och jag fick åka ambulans då jag inte kunde andas så bra.

Annars är det mest vanlig muskelvärk och blåmärken som hänt.
 
Sv: Skador

Min värsta skada fick jag när jag mockade, trillade från containerna jag hade som gödselstack och landade rakt sittandes på betongplattan den stod på, resultatet en 1a ländkota som exploderade och mosade ryggmuskler. Så nu stelopererad och diverse sviter som kommit under årens lopp (är 17 år sedan)

Har blivit i biten i knät av min egen häst när jag när jag red en annan (syster red min), gjorde ont som fan i flera veckor.

slitit sönder muskel/senfästen (?) till handen vid intag från hagen, då hästen jag höll i rivstartade och jag höll kvar..., undrar om man kan få en whiplash i handleden, tog flera år innan de besvären gått bort

Gått omkull och spräckt revben/stukat axel när hästen skulle ta sig upp

otaliga sparkar och bett...

Tänk, så säger folk att hästar är farliga, men jag vet att gödselstacken är värst :D
 
Sv: Skador

Ganska intressant ändå att läsa hur mycket det är som händer!

Personligen har jag haft jäkla mycket tur genom åren å skador som kunde gått åt h-e har istället bara blivit skönhetsskavanker:
- splitter i käken så jag har en grop på ena sidan efter en spark i ansiktet.
- ena nyckelbenet böjde sig (gick aldrig av) efter en spark, man ser hovkanterna på den hur det trycktes in haha, ser för j-la fult ut.
- splitter i smalbenet efter en spark, syns som en grop på framsidan. Snyggt värre.
- Diverse feta blodutgjutelser efter sparkar å avslängningar, det senaste fick jag 2 häääärliga broddar i låret, satt som en smäck!
-ett snett finger efter att fått en häst, utan skor, på fingret.
-ett snett bäcken efter att ha gått omkull å blev rullad över. Underbara naprapater!
På alla dessa underbara skönhetsdefekter har jag några gånger undkommit en hårsmån från döden utan något annat än en skakad själ som bevis. Mitt mest skakande ex: en unghingst reste sig och lyckades sparka till mig med benen så jag föll baklänges å hamnade under honom, såg sedan hur han gick ner för landning å landade med varsin hov på varsin sida om mitt huvud.

Har länge sagt att när de gräver upp mitt skelett om några hundra år kommer de tro jag var den "felande länken" i människans utveckling :D
 
Sv: Skador

Jag har *peppar peppar* aldrig råkat särskilt illa ut. Åkt av har jag gjort ett antal gånger men aldrig med värre skador än blåmärken.
 
Sv: Skador

Oj, en tråd för mig! Håller på med alldeles för vilda hobbys antar jag, och mina spärrar har väl inte alltid varit där de borde... Hästrelaterat har jag klarat mig rätt bra faktiskt:

* Axel ur led, 3 knäckta revben, spricka i nyckelbenet och punkterad lunga efter omkullridning över terränghinder, där jag fick hästen över mig.

* Nån form av utgjutning i armbågen efter ett oplanerat försök att flyga med häst.

* Spricka i svanskotan och 2 ihoptrycka kotor i ländryggen efter ännu ett flygförsök.

* Många hjärnskakningar, inte hållt räkningen.

* Massa smågrejjer som händer, typ sträcka senor/muskler, blåmärken och sår osv.

Utöver hästeriet har jag:

* Knäckt 2 av revbenen en gång till, det ena 2 ggr.

* Fått en inre blödning i magen

* Slagit sönder hela ansiktet, brutit 2 ben i det, samt slagit ut/sönder nästan alla tänder utom kindtänderna.

*Fått flera kotor lite lagom ommöblerade i rygg och nacke, vilket resulterat i kaos gällande känseln i berörda kroppsdelar, samt konstant smärta.

* Fått höger lårmuskel avsliten i fästet.

* Slitit sönder alla ledband och ligament i högerfoten, 2 ggr, vilket resulterar i att jag bara kan trampa ner högerhälen korta stunder.

* Fått höger axel ur led över 200 ggr, fått den opererad för detta, men ändå fått den ur led typ 10 ggr till efter det. Nu är den typ utdömd.

Har säkert glömt något, men ja.. Det är fantastiskt att ha en kropp som en 80-åring när man är 23! Jag får ju skylla mig själv iofs, och jag är glad att jag faktiskt kan röra mig så pass obehindrat som jag kan, och ändå kan fortsätta med mina hobbys i den mån jag faktiskt kan! Man får vara glad för det lilla! :)
 
Sv: Skador

Jag bröt ett finger för två år sedan. Promenerade med hästen i grimma, snällaste hästen i världen. Så började det knaka i tätt buskage, jag blev rädd... När det skuttar ut en 80arig julgranshuggare ur skogen snor hästen runt o springer hem. Jag är alltid noga med att inte vira rep om handen, men däremot hade jag alltid knut längst ut på grimskaften. När knuten löpte genom handen slog den av fingret. Jag märkte inget, stod o pratade en stund,men kande att handen kändes konstig. Tog upp den o så står fingret rakt ut åt sidan! Jag trodde då det gått ur led, lite inspirerad av alla filmer där folk så lätt åtgärdar sånt så drog jag tag i fingret, lyfte det rakt ut och satte tillbaka det rakt. På vägen hem blev fingret dubbelt så stort o fick en härlig blålila färg o gjorde ont som satan!

Bestämde att det no+g var bäst att kolla det. Ortopedläkaren berömde mig för mina skills som hobbyortoped. Jag hade brutit fingret rakt av och lagt frakturen rak själv :D De bara gipsade mig. Sen lyckades en sköterska krama fingret snett när hon laom gipset, idag e fingret, snett och fingertoppen är vriden, nageln sitter på sidan ;) Det gör än idag ont...

Hoppas inte behöva bryta något mer...
 

Liknande trådar

Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: tuaphua
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 464
Senast: MattiZ
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 927
Senast: lewellyn
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 319
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp