Bukefalos 28 år!

skäck! homozygot eller ej?

misen

Trådstartare
hur vet man om en hingst e homozygot skäck eller lämnar 50/50 på sina avkommor? tacksam för svar
 
Sv: skäck! homozygot eller ej?

Tja, det finns ju ett antal sätt..

1. För det första - är båda föräldrarna skäck av samma sort? Om inte kan inte hingsten vara homozygot för analget
(Homozygot = fått ett anlag för egenskapen från mamma och ett från pappa där båda anlagen ser likadana ut).

2.Har hingsten fått någon avkomma som inte är skäckfärgad? I så fall inte homozygot.

3. Vilket skäckanlag är det frågan om? Tex skäckanlaget som ger lethal white hästar finns ju inte i dubbel upplaga eftersom de individerna dör och när det gäller skäckar som har sabinogener bakom sig som triggar är det ju lite osäkrare eftersom man inte helt vet arvsgången bakom.

4. Gentesta, många varianter går ju att testa för.
 
Sv: skäck! homozygot eller ej?

"tassmärken" dvs små färgade prickar i de vita fälten.

Fast alla som har dessa är inte nödvändgtvis homozygota.
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: athena
·
  • Artikel
Hästnyheter Som skäck har Unique Ice T dragit till sig blickar under tidigare bruksprov. I år är det dags igen för hingsten – och enligt ägaren och...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Gunnar
·
Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 664
Senast: Time Lord
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 444
Senast: Lea88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp