Skäckfärgade travhästar?

Sv: Skäckfärgade travhästar?

har också vbl trav med en sån stickehårig kota...samt hans bror som har en stor fläck som är stickelhårig på sidan av magen
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Spännande. Skulle vara kul att veta om det är ett ärfligt arvanlag som kan ge intressanta "fäger" i framtiden.

Skulle tex långsiktig avel på stickehåriga individer av detta slag kunna ge en häst som är täckt av stickelhår över hela kroppen?
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

*lägegr till* Eller är stickelhår av denna typ mer som ett tecken/strumpor?

(jag är väldigt nyfiken på detta med stickelhåren och genetik)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Jag har också funderat på hur det här med färgerna slår igenom:confused: Blev väldigt förvånad för några år sen då den svarta märren, som bara lämnat svartbruna och mörkbruna hästar, som dessutom var betäckt med en svart hingst helt plötsligt ploppar ut en stickelhårig fuxfärgad med bläs:confused: Var tusan kom det ifrån:D

Jag har gått tillbaka i stammen flera generationer och hittar i princip bara svarta, svartbruna, mörkbruna och bruna hästar då plötsligt ett sto på pappans sida på 60 talet är registrerad som fux och sen en märr på stoets sida på 30 talet är fux:crazy: Bär de med sig fux genen generation efter generation?? Var kom den stickelhåriga fuxgenen ifrån:confused::D

Inte mig emot iofs...Blev överlycklig då jag såg att hästen hade vitt i ansiktet och sen dessutom visade sig vara stickelhårig röd sak:love:
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

hästar kan ha dolt fux-anlag så hingsten hon betäcktes med kanske också hade det. Klurigt, men det är så det är tror jag :p
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Spännande. Skulle vara kul att veta om det är ett ärfligt arvanlag som kan ge intressanta "fäger" i framtiden.

Skulle tex långsiktig avel på stickehåriga individer av detta slag kunna ge en häst som är täckt av stickelhår över hela kroppen?

Tap In lämnar ju som bekant 9 av 10 stickelhåriga avkommor. Jag betäckte min avkomma, stickelhårig sådan, med en mörkbrun hingst och fölet blev stickelhårig brun:) Här är bild på mamman:)

27922635.jpg


Och bebis...

31304368.jpg


Nu är hon betäckt med en svart hingst och förhoppningarna är att få en svart stickelhårig:d
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Jag har också funderat på hur det här med färgerna slår igenom:confused: Blev väldigt förvånad för några år sen då den svarta märren, som bara lämnat svartbruna och mörkbruna hästar, som dessutom var betäckt med en svart hingst helt plötsligt ploppar ut en stickelhårig fuxfärgad med bläs:confused: Var tusan kom det ifrån:D

Jag har gått tillbaka i stammen flera generationer och hittar i princip bara svarta, svartbruna, mörkbruna och bruna hästar då plötsligt ett sto på pappans sida på 60 talet är registrerad som fux och sen en märr på stoets sida på 30 talet är fux:crazy: Bär de med sig fux genen generation efter generation?? Var kom den stickelhåriga fuxgenen ifrån:confused::D

Inte mig emot iofs...Blev överlycklig då jag såg att hästen hade vitt i ansiktet och sen dessutom visade sig vara stickelhårig röd sak:love:

Fuxfärgen kan som tidigare nämnts ligga dolt i många generationer. Fuxfärgen syns bara när hästen har anlaget i dubbel uppsättning, dvs ett fuxanlag från mamma, och ett fuxanlag från pappa.
Om hästen har ett anlag för fux, och ett anlag för brunt, kommer den alltså att vara brun. Men i 50% av fallen kommer den att lämna sitt fuxanlag till sin avkomma, som i sin tur måste få ett fuxanlag även från den andra föräldern för att bli fux.
En fux har alltså alltid dubbla fuxanlag, med andra ord inga anlag för brunt eller svart.
Två fuxfärgade föräldrar kan inte få annat än fuxfärgad avkomma.

Bläsen och stickelhåren hör antagligen ihop. Båda är tecken på sabinoanlag. Sabinoanlaget ligger inte dolt, men kan vara minimalt, dvs en häst kan ha väldigt lite vita tecken, men ändå vara en sabino. Sabinoanlaget kan dessutom plussas på, så två minimala sabinos kan tillsammans få en avkomma med betydligt större vita tecken.
Generellt är det också så att vita tecken breder ut sig mer på fuxar än på svart/bruna hästar. Varför det är så vet man mig veterligen inte.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Tap In lämnar ju som bekant 9 av 10 stickelhåriga avkommor. Jag betäckte min avkomma, stickelhårig sådan, med en mörkbrun hingst och fölet blev stickelhårig brun:)

Nu är hon betäckt med en svart hingst och förhoppningarna är att få en svart stickelhårig:d

Tap In är konstantskimmel, inte stickelhårig. Han nedärver sitt anlag lika som alla andra heterozygota skimlar (gäller både konstantskimmelanlaget och anlaget för "vanlig" dvs avblekbar skimmel), dvs i 50% av fallen, varken mer eller mindre.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Tap In är konstantskimmel, inte stickelhårig. Han nedärver sitt anlag lika som alla andra heterozygota skimlar (gäller både konstantskimmelanlaget och anlaget för "vanlig" dvs avblekbar skimmel), dvs i 50% av fallen, varken mer eller mindre.

Fast jag har aldrig påstått att Tap In är stickelhårig:) Han är ju klart och tydligt en brunskimmel. Däremot är hans avkommor allt som oftast stickelhåriga och det var det jag skrev att han oftast lämnar stickelhåriga:) och tydligen så verkar hans avkommor också fortsätta nedärva det vita eftersom till synes hans barnbarn kan bli stickelhåriga också. Är skimmelgenen mer dominant då än vanliga bruna eller svarta gener?
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Fölet är ju inte stickelhårig utan just brunskimmel.

Och oftast är det ju konstantskimmlar han lämnar, inte stickelhår, eftersom att han är konstantskimmel själv! Konstansskimmel-genen är det 50% att den slår igenom om du betäcker en konstantskimmel med t.ex. en brun, den är inte mer dominant av vad jag har förstått.
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Just nu är hon knappt stickelhårig ens:laugh: Skulle jag säga att hon är brunskimmel så skulle nog folk tro att jag är färgblind:laugh: Hennes mamma var likadan-på vissa vinnarfilmer är hon ta mig fan helt vit och på vissa andra knappt synbart stickelhårig...och de har inte med pälssättning/fällning att göra...snarare på dagsform
:laugh:

31305346.jpg
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Låter ju märkligt att en stickelhårig häst skulle skifta så pass mycket. Det kan däremot konstantskimlar göra. Vi har en svartskimmel e: Tap In som kan vara riktigt grå/vit men vissa perioder är hon SVART.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Ok:) Så då klassas de alltså som skimmlar då de kan skifta i färg? Jag är så himla kass på det här med ovanliga färger:D Jag hade skrivit brunskimmel på reg papprena men stc ändrade det då hon frysmärktes för att hon då endast var brun med lite stickelhår:D Så jag tänkte att hon bara var stickelhårig då:)
Tack för infon!
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Konstantskimmel kallas även för färgväxlare, just för att de växlar så väldigt i färgen i takt med årstiderna.
STC har skrivit fel i din hästs fall.

Varken konstantskimmelanlaget eller det "vanliga" skimmelanlaget är "mer dominant" än svart, brun eller fux.
Svart, brun och fux är de grundfärger en häst kan ha. Skimmelanlaget ligger "ovanpå" den andra färgen. Arvbarheten för grundfärgen påverkar inte, och påveras inte av skimmelanlaget.
Samma sak gäller med alla andra blekanlag också, liksom skäckfärg och tigrering.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

*KL*

Älskar de färgade, brukar jaga dom på travbanan med kameran :D Tap In verkar bära på genen för sabino.

DrabantC.D..JPG


avkomma med flax-genen
G.K_Golden_Tiara.JPG


KeepIn.jpg


e.Tres Solides L. ue.Bold Vigil
IsakAramis.jpg


Brianson har rejält stickelhåriga framfossingar, skulle kalla dom melrerade, väldigt läckert när solen ligger på när det blänker av silver! Någon som har en aning vad det är för anlag och vart det kommer ifrån? Tyvärr inte den bästa bilden men har nog ingen bättre stillastående.

31316761.jpg
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Ooooh Så fina!

Så... min häst som har stickelhår på ena framskenan, kan alltså ge avkommor som får stora vita fläckar, eller vit man?
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

*kl mig själv*


Ny fråga om sabino anlag.

Vissa hästar har ju en svart fläck på sig. Är det också Sabino anlag?
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Brianson har rejält stickelhåriga framfossingar, skulle kalla dom melrerade, väldigt läckert när solen ligger på när det blänker av silver! Någon som har en aning vad det är för anlag och vart det kommer ifrån? Tyvärr inte den bästa bilden men har nog ingen bättre stillastående.

31316761.jpg

Via skrev lite tidigare i posten
"En annan sak som sabinoanlaget kan föra med sig är en massa stickelhår."

Jag undrade om stickelhår på kotorna räknades dit.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Jag har ett halvblodssto som är en sån minimal sabino som du beskriver. Hon har en liten flikig stjärn och flikiga kotor, är stickelhårig på sommaren och har ett svart bakben som blir vitt mellan ballarna och kotan. På vintern har hon vita hår på överläppen. Hon är efter en välkänd sabinoförvärvare (Ceylon) och hade en mamma som jag bara sett foto på men som hade samma minimala stjärn plus en uppåtrinnande strumpa.
Unge 1 hade stora vita tecken som far sin med strimbläs och tre snoppar.
Unge 2 efter hingst med sabinoanlag fick en flikig stjuten stjärn, en vit överläpp och en vit fläck mellan näsborrarna som sen växte ihop till ett, plus en vit halvstrumpa.
Unge 3 är på min avatar efter hingst med liten rund stjärn och hon fick samma vita tecken på benen som sin pappa.

Jag trodde att unge 2 skulle ha stor bläs, strumpor över knäna och kanske bukfläck i och med att anlaget fanns hos båda föräldrarna, men så blev det inte alls. Gemensamt för alla tre ungarna är att deras tecken börjat ändra sig någon månad efter att de fötts.
Sabino är roligt, hästarna ser ju inte likadana ut hela tiden;)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Via skrev lite tidigare i posten

Jag undrade om stickelhår på kotorna räknades dit.

Det enkla svaret på den frågan är: Jag har ingen aning! :D
Jag kollade i Bo Furugrens "Hästens färger", och så här skriver han:

" Ibland förekommer vita hår inströdda bland de färgade i ett mindre antal än vad som är fallet med skimlarna. Sådana hår kallas stickelhår.
Dessa kan finnas över hela kroppen eller vara begränsade till en eller flera kroppsdelar. Ansamlingen av stickelhår inom ett sådant begränsat område kan vara så stor att ytan ser grå eller nästan vit ut.
Arvsgången för stickelhårighet är fortfarande oklar. Eventuellt stickelhårighet anges inte heller alltid i stamböcker och därför duger inte stamboksmaterial som underlag för forskning. Det är också möjligt att det finns olika typer av stickelhårighet
 

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 188
Senast: MaRomer
·
Avel Nu har jag inga planer på att betäcka inom överskådlig framtid men man vet ju aldrig. Är det bra att visa sitt sto först? Premiering...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 501
Senast: Lavinia
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp