Skäggagam problem!

M

Maajsan91

Hejsan! Jag har precis köpt två skäggagamer. Jag undrar om de är normalt att skäggagamer ligger med munnen öppen under lång tid? :confused:

Så en till undran.. De äter knappt något om man inte matar dem. Vill säga äter inte direkt ur skålen och dricker inte heller vatten.
När jag köpte dem gav inte ägaren mig några direkta bra tips, som tex. hur ofta äter de, eller hur ofta man ska städa terrariet.

Hoppas någon kan hjälpa mig!:bump:
 
Sv: Skäggagam problem!

Om de ligger med munnen öppen under lång tid skulle jag tolka det som att det var för varmt i terrariet. Berätta om terrariet. Ventilation, varmaste platsen i grader, kallaste platsen i grader osv.

Dricker de om du sprayar dom? Vad har du testat mata med?
 
Sv: Skäggagam problem!

Det är 30 grader varmt på den lokala solplatsen och 27,8 grader i luften. Läste på en sida igår att de ska vara tydligen 35 grader för att de ska kunna smälta maten annars äter de inte.
Så jag tror de inte är för varmt då. :confused:

Jag sprayar på dem och runt om i terrariet dagligen. De dricker inte då.
Jag matar dem med alla möjliga frukter, förutom citrus frukter som tydligen ska vara dåligt.
Majs ska de gilla bäst sa deras förra ägare men de äter inte de alls.
 
Sv: Skäggagam problem!

Nu kan jag inget om skäggagam men det låter skumt att bara mata med frukt ??

När min familj för flera år sen tog över en grön leguan så fick vi veta att leguanen åt 1/2 riven morot på 2-3 dagar. Okunniga så tog vi över henne, men när vi sedan efter inskaffande googlade på grön leguan så kom det fram att dom skulle äta torrfoder, grönsaker, frukt osv.

Borde det inte vara samma sak för skäggagamer ?
 
Sv: Skäggagam problem!

Skäggagamer äter förutom även grönsaker OCH levande inseker, typ syrsor, gräshoppor, maskar osv.
Hur ser de ut i och runt munnen, inte svampiga eller fnasiga?
 
Sv: Skäggagam problem!

Dom ska inte få mat varje dag utan kanske mer varannan dag om dom inte äter då heller så avstå två dagar eller något liknande och testa sen igen ifall dom äter.Dom ska ha både frukter/sallad och insekter som lever.
Spray ska man göra varje dag och även byta deras vatten.
 
Sv: Skäggagam problem!

Leguan och skäggagam är ju väldigt olika ödlor och eftersom det mesta i skötseln skiljer sig så tror jag att även maten gör det.. Men det måste ju finnas massor av hemsidor med skötselråd som ts kan läsa?:)
 
Sv: Skäggagam problem!

De får inte bara frukt..
Syrsor, pellets och morötter får de också
 
Sv: Skäggagam problem!

Munnen ser helt okej ut! Inga tecken på någon sjukdom eller något liknande.
 
Sv: Skäggagam problem!

Jag tänkte mest på en varierad kost utöver frukt .

Och jaa, jag är medveten om att dom är 2 väldigt olika ödlor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 281
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 270
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp