Bukefalos 28 år!

Skällig nattetid

Karamell

Trådstartare
Har en unghund som dagtid är rätt cool. Hon vaktar lagom inne skäller när det är något tex knackar på dörren. Men när jag slår mig ner i soffan på kvällen får hon plötsligt ett "jobb" hon skäller och springer för ljud på tv & allt möjligt hon hör.
På nätterna skäller & springer hon flera gånger, för jag vet inte riktigt.
Behöver verkligen tips på hur jag ska få henne att framför allt sova på nätterna :cautious: jag är trött :confused:
 
En hund som börjar vakta när jag slappnar av hade jag nog helt enkelt platsat, direkt och konsekvent, vid varje antydan att ränna runt och hålla koll. Ge henne en plats undan från dörrar och fönster och skicka dit henne varenda gång hon gruffar (eller letar efter något att gruffa mot), direkt, och låt henne ligga där en 10-15 minuter innan hon får röra sig igen. (Du kan ju också platsa henne längre tid, men jag hade föredragit att få nya chanser att träna hem kopplingen för henne - bättre på kvällen än på natten. ;))
 
En 7 månaders stötande & spårade jakthund. Flera dagliga promenader av olika längd & viltspår någon gång per vecka. Lite lydnad som sitt ligg stanna varje dag.
 
Tonårshyss.... vilken galenpanna! :cautious: :)

Förlåt att jag ler lite, men plötsligt blev jag lättad. Inte bara min unghund är en knäppis, alltså.. :D

Jag hade kopplat henne vid sängen. Hon kan ligga där och snusa med dig, men när hon reser sig upp och börjar vandra så känner du det i kopplet och kan kalla tillbaka henne.

Vår unghund har i perioder varit busig och rastlös på kvällarna och det enda som hjälpt har varit det lilla kopplet. Han har fått ligga snällt vid soffan och koppla av.

Nu är det bättre, men han kommer på nya saker istället. :angel:
 
En 7 månaders stötande & spårade jakthund. Flera dagliga promenader av olika längd & viltspår någon gång per vecka. Lite lydnad som sitt ligg stanna varje dag.
Mer aktivitet, tankeverksamhet och utmaningar; mer spår och nosövningar och sen utveckla lydnadsövningarna och lek och tricks så hon efterhand får lära sig nya saker. Då blir hon nog cool om nätterna istället för om dagarna.
 
Tonårshyss.... vilken galenpanna! :cautious: :)

Förlåt att jag ler lite, men plötsligt blev jag lättad. Inte bara min unghund är en knäppis, alltså.. :D

Jag hade kopplat henne vid sängen. Hon kan ligga där och snusa med dig, men när hon reser sig upp och börjar vandra så känner du det i kopplet och kan kalla tillbaka henne.

Vår unghund har i perioder varit busig och rastlös på kvällarna och det enda som hjälpt har varit det lilla kopplet. Han har fått ligga snällt vid soffan och koppla av.

Nu är det bättre, men han kommer på nya saker istället. :angel:

Att jag inte tänkt på det smarta o enkla med ett koppel :D har börjat träna henne på att hon ska kunna vara i bur utan att "avlida" men med koppel kan vi träna på en sak i taget :)

Mer aktivitet, tankeverksamhet och utmaningar; mer spår och nosövningar och sen utveckla lydnadsövningarna och lek och tricks så hon efterhand får lära sig nya saker. Då blir hon nog cool om nätterna istället för om dagarna.
Mer spår tycker jag är svårt. Men mer nosövningar kan vi ju lägga till :) ser fram emot höstens lydnadskurs så jag får mer idéer till träningssaker :) den mesta tiden på dygnet är vi tillsammans men jag får se till att det blir lite mer "jobb/tankar" under tex stalltiden så hon får tänka mer.
 
ser fram emot höstens lydnadskurs så jag får mer idéer till träningssaker
Det finns andra som är mer hemma på jakthundar här, som säkert kan tipsa dig om lämpliga aktiviteter. Men godissök är ju lätt att ordna om hon gillar det. Efterhand som det blir för enkelt så utökar du ytan hon söker på, glesare mellan godisarna och svårare gömställen. Du kan ju även gömma godis i kartonger/toarullar som du klämmer ihop ändarna på om hon gillar att öppna paket. Uppletande där du gömmer en sak hon ska leta rätt på är också kul. Svårigheten kan där ökas efterhand med svårare gömställen och att hon ska vänta tills du skickar henne och sen lämna grejerna till dig fint. Det finns massor med lekar och tricks ni kan göra också. Ute kan ni hoppa upp på grejer och balansera och klättra. Träna sitt och stanna på en stubbe och sen inkallning. Leka lite agility i skogen.

Kolla runt i trådarna här vad andra gör med sina valpar/unghundar. Bra med kurs. Sitt och ligg blir ju tråkigt och kräver inget av henne när hon lärt sig det, man måste se till att hunden hela tiden får utvecklas och lära sig nya grejer och öka svårigheterna. Roligare för både dig och hunden. Så sover ni gott båda två sen. :)
 
Ja en del av det gör vi ju redan på promenader o liknande men hon vill nog ha mer av allt. Mitt lilla ungdomsmonster :heart
 
Har en AST tik på 8 månader men som också är löjligt pigg och alert på kväll/nattetid.
Ser alltid till att hon är ordentligt rastad och aktiverad innan "läggdags" och begränsar utrymmet i huset.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 185
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 638
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp