Bukefalos 28 år!

Skänka enskild egendom

Texaz

Trådstartare
Står i begrepp att överlåta gården till min son, och vill att den ska stanna i familjen. Hur kan jag säkra det?
Han kommer att gifta sig nästa sommar, och jagv undrar då hur det ställer sig om jag tidigare överlåter den som enskild egendom, gäller det även efter giftermål, eller riskerar jag att den vid ev skilsmässa hamnar i bodelningen?
 
Står i begrepp att överlåta gården till min son, och vill att den ska stanna i familjen. Hur kan jag säkra det?
Han kommer att gifta sig nästa sommar, och jagv undrar då hur det ställer sig om jag tidigare överlåter den som enskild egendom, gäller det även efter giftermål, eller riskerar jag att den vid ev skilsmässa hamnar i bodelningen?
Nej enskild egendom skyddar just vid skilsmässa 😊👍
 
Står i begrepp att överlåta gården till min son, och vill att den ska stanna i familjen. Hur kan jag säkra det?
Han kommer att gifta sig nästa sommar, och jagv undrar då hur det ställer sig om jag tidigare överlåter den som enskild egendom, gäller det även efter giftermål, eller riskerar jag att den vid ev skilsmässa hamnar i bodelningen?

Vill du bo kvar kan man ordna även sånt:)
 
OM det nu skulle bli skilsmässa längre fram, vilket jag inte hoppas, är alltså egendomen skyddad oavsett när den överlåtes, har jag fattat det rätt då?

Be honom skriva inför giftemålet att den är enskild om du känner dig osäker. Eller vänta med gåvan till efter de gift sig.
Är hans partner vettig förstår nog hen varför du önskar att han får det på papper innan äktenskapet.
 
Står i begrepp att överlåta gården till min son, och vill att den ska stanna i familjen. Hur kan jag säkra det?
Han kommer att gifta sig nästa sommar, och jagv undrar då hur det ställer sig om jag tidigare överlåter den som enskild egendom, gäller det även efter giftermål, eller riskerar jag att den vid ev skilsmässa hamnar i bodelningen?
Jag som varit gift med en man med enskild egendom vet att den inte ingår i något gemensamt alls. Den är bara den enskildes. Det är liksom själva vitsen med "enskild egendom".
 
Nu hänger jag inte med. Kan du förklara?
Om man inte separerar den enskilda egendomen så att den är tydligt identifierbar så kan den blandas bort och "försvinna" typ pengar som inte sitter på ett konto skilt från andra pengar. Var det då de enskilda eller de andra du tog ut när du köpte bilen? Eller om man delbetalar någon som även frun lägger pengar i.
Händer väl inte lika lätt med en fastighet. Men kanske behöver kollas om t.ex. frun lägger någon större summa i en renovering. Eller om det skulle vara så gården av någon anledning säljs i framtiden, hur man hanterar de pengarna då och på vilket sätt de används sen.
Kan inte detaljer. Vet bara att det går att göra misstag av okunskap.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 028
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Har en son som fyller 6 år i sommar som nu genomgår någon slags jobbig utvecklingsfas. Försöker vara stabil och lugn själv i alla lägen...
Svar
12
· Visningar
1 765
Senast: Heulwen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp