Skänka större summa till djur organisation?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot pengarna utan ett väldigt krångel med papper hit och dit och avdrag på ditten och datten dvs pengarna kommer kunna tas emot men dras av på den vanliga inkomsten :)
Jag kommer göra jobbet mest för att jag vill och är intresserad av det och tänker att jag vill skänka summan oavkortat till en djur organisation.

Vad har ni för tips? Vilka är seriösa och kan göra mest skillnad för minst pengar?
Tänker på alltifrån elefanter i Thailand till att kastrera gathundar alla förslag är välkomna :)
Jag skänker till lokala katthem bland annat så det är mitt tips att hitta något lokal kämpe.
 
Jag skulle nog skicka pengarna till något som ger våldutsatta kvinnor att komma till hem där de kan ta med sina djur. Att kvinnor stannar kvar hos män som är farliga för att de inte kan ta med sina djur är välkänt, men inte en fråga som prioriteras.
 
Jag skulle nog skicka pengarna till något som ger våldutsatta kvinnor att komma till hem där de kan ta med sina djur. Att kvinnor stannar kvar hos män som är farliga för att de inte kan ta med sina djur är välkänt, men inte en fråga som prioriteras.
Där finns ju även Voov, som nämnts tidigare i tråden. De hjälper till att hitta plats för djuren.

någon annan viltvårdarorganisation
Här kan man hitta viltvårdare: https://www.kfv-riks.se/
 
Jag hade sett upp lite med Hundar Utan Hem som rekommenderats, då de importerar hundar till Sverige.
Något sådant är jag inte intresserad av :)
Tänkte mer kastrering eller avlivning av skadade hundar på plats isåfall men hela den branschen känns opålitlig.

Hundar Utan Hem är en seriös ideell organisation som drivs av kunniga anställda - många med gedigna utbildningar inom hund - och engagerade volontärer. Att sammanfatta det de pysslar med som ”import” av hundar eller en ”bransch” är missvisande.
De omplacerar djurhemshundar från bl.a. Irland till hem i Sverige, och detta efter att hundarna veterinärbesiktats, vaccinerats, chippats och i de flesta fall kastrerats. Hundarna kommer först till Sverige när det finns ett matchande hem eller jourhem. HuH har även gjort stora insatser för både djur och människor i Ukraina, och de bidrar till opinionsbildande arbete för att motverka bl.a. oseriös avel och valpfabriker. Det finns ingen vinstdrivande aktör i något led varken inom Hundar utan Hem eller hos de djurhem de samarbetar med.

Man måste självfallet inte tycka om dem, men det känns oärligt resp. oinformerat att avfärda dem som i inläggen ovan. Rekommenderar att man besöker hemsidan och bildar sig en egen uppfattning. De är väldigt transparenta med alla aspekter av organisationen och arbetet.

Detta var mitt årliga inlägg på Buke. ❤️ till de bra aspekterna, vi ses 2025 till de aspekter som gör att det är då vi ses.
 
Hundar Utan Hem är en seriös ideell organisation som drivs av kunniga anställda - många med gedigna utbildningar inom hund - och engagerade volontärer. Att sammanfatta det de pysslar med som ”import” av hundar eller en ”bransch” är missvisande.
De omplacerar djurhemshundar från bl.a. Irland till hem i Sverige, och detta efter att hundarna veterinärbesiktats, vaccinerats, chippats och i de flesta fall kastrerats. Hundarna kommer först till Sverige när det finns ett matchande hem eller jourhem. HuH har även gjort stora insatser för både djur och människor i Ukraina, och de bidrar till opinionsbildande arbete för att motverka bl.a. oseriös avel och valpfabriker. Det finns ingen vinstdrivande aktör i något led varken inom Hundar utan Hem eller hos de djurhem de samarbetar med.

Man måste självfallet inte tycka om dem, men det känns oärligt resp. oinformerat att avfärda dem som i inläggen ovan. Rekommenderar att man besöker hemsidan och bildar sig en egen uppfattning. De är väldigt transparenta med alla aspekter av organisationen och arbetet.

Detta var mitt årliga inlägg på Buke. ❤️ till de bra aspekterna, vi ses 2025 till de aspekter som gör att det är då vi ses.

Jag personligen gillar inte organisationer som importerar hemlösa hundar. Men car och en bestämmer ju självt vart ens pengar ska gå...
 
Ingen har nämnt att man borde ge till en organisation med 90-konto. (Ett par av de redan nämnda organisationerna har 90-konto)

Jag har börjat fundera på vilken kvalitetsstämpel ett 90-konto egentligen är nuförtiden. På deras hemsida är formuleringarna väldigt luddiga.
 
Hundar Utan Hem är en seriös ideell organisation som drivs av kunniga anställda - många med gedigna utbildningar inom hund - och engagerade volontärer. Att sammanfatta det de pysslar med som ”import” av hundar eller en ”bransch” är missvisande.
De omplacerar djurhemshundar från bl.a. Irland till hem i Sverige, och detta efter att hundarna veterinärbesiktats, vaccinerats, chippats och i de flesta fall kastrerats. Hundarna kommer först till Sverige när det finns ett matchande hem eller jourhem. HuH har även gjort stora insatser för både djur och människor i Ukraina, och de bidrar till opinionsbildande arbete för att motverka bl.a. oseriös avel och valpfabriker. Det finns ingen vinstdrivande aktör i något led varken inom Hundar utan Hem eller hos de djurhem de samarbetar med.

Man måste självfallet inte tycka om dem, men det känns oärligt resp. oinformerat att avfärda dem som i inläggen ovan. Rekommenderar att man besöker hemsidan och bildar sig en egen uppfattning. De är väldigt transparenta med alla aspekter av organisationen och arbetet.

Detta var mitt årliga inlägg på Buke. ❤️ till de bra aspekterna, vi ses 2025 till de aspekter som gör att det är då vi ses.
Problemet är att hur välvilliga och seriösa de än är, så handlar det om en organisation där människor som inte känner (kanske aldrig ens har träffat) djurindividerna ska omplacera dem till familjer som de aldrig har träffat. Djurindividerna har många gånger aldrig befunnit sig i ett hem tidigare utan kommer från ett pound och är svårt traumatiserade, och familjerna har ingen aning om vad de faktiskt kommer ha i kopplet och hur det kommer att kännas, utan chansar baserat på främmande människors beskrivningar och några bilder. Det är inte precis upplagt för att bli bra, och blir det dåligt så tar organisationerna inget ansvar för det.

Det är helt fantastiskt att de hjälper gatuhundar och är aktiva i Ukraina. Det är inte heller något fel på gatuhundar, jag har ju en liggande i soffan bredvid mig as we speak som är en högt älskad familjemedlem och inte ett dugg mindre värd som individ än den tjusiga vita herdehund som vi var nära att få hem istället. Men det här med att sälja gatuhundar som något slags postordervaror… det köper jag inte. Det systemet är inte tillräckligt bra. Det är upplagt för mycket onödigt lidande.
 
Ingen har nämnt att man borde ge till en organisation med 90-konto. (Ett par av de redan nämnda organisationerna har 90-konto)

Jag har börjat fundera på vilken kvalitetsstämpel ett 90-konto egentligen är nuförtiden. På deras hemsida är formuleringarna väldigt luddiga.
Det betyder tyvärr inte mycket, ska man skänka pengar till ideella organisationer så skulle jag råda att kolla upp bokföring och kolla upp styrelsen och personerna där, det är så lätt att fuska och ta pengarna själva.
 
Ingen har nämnt att man borde ge till en organisation med 90-konto. (Ett par av de redan nämnda organisationerna har 90-konto)

Jag har börjat fundera på vilken kvalitetsstämpel ett 90-konto egentligen är nuförtiden. På deras hemsida är formuleringarna väldigt luddiga.

Det betyder tyvärr inte mycket, ska man skänka pengar till ideella organisationer så skulle jag råda att kolla upp bokföring och kolla upp styrelsen och personerna där, det är så lätt att fuska och ta pengarna själva.
Jag skänkte själv till ett 90-konto förrförra året, en större summa som jag hade skrapat ihop genom att sälja saker just i syfte att skänka pengar inför jul. Lokal välgörenhet med tidigare gott rykte. En månad efteråt kom det fram att organisationen satt i system att ”fuska bort” stora andelar av pengarna. Så jäkla tråkigt faktiskt.
 
Jag skänkte själv till ett 90-konto förrförra året, en större summa som jag hade skrapat ihop genom att sälja saker just i syfte att skänka pengar inför jul. Lokal välgörenhet med tidigare gott rykte. En månad efteråt kom det fram att organisationen satt i system att ”fuska bort” stora andelar av pengarna. Så jäkla tråkigt faktiskt.
Så otroligt tråkigt men jag är inte förvånad alls, när det gäller ideella organisationer så är det tyvärr inte sällan det är en pengagirig person bakom som har som plan att sno åt sig mycket själv. Man får vara försiktig.
 
Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot pengarna utan ett väldigt krångel med papper hit och dit och avdrag på ditten och datten dvs pengarna kommer kunna tas emot men dras av på den vanliga inkomsten :)
Jag kommer göra jobbet mest för att jag vill och är intresserad av det och tänker att jag vill skänka summan oavkortat till en djur organisation.

Vad har ni för tips? Vilka är seriösa och kan göra mest skillnad för minst pengar?
Tänker på alltifrån elefanter i Thailand till att kastrera gathundar alla förslag är välkomna :)
Om du gör ett jobb, avlönat eller inte måste du ta upp det med försäkringskassan och få ett okej av dem innan du börjar jobba. Risken är annars överhängande att du blir av med ersättningen och du kan också bli återbetalningsskyldig och dömd för bedrägeri.
Betalningen är alltså inte problemet utan att du arbetar trots att du får ersättning för att du inte kan arbeta.
 
Hundar Utan Hem är en seriös ideell organisation som drivs av kunniga anställda - många med gedigna utbildningar inom hund - och engagerade volontärer. Att sammanfatta det de pysslar med som ”import” av hundar eller en ”bransch” är missvisande.
De omplacerar djurhemshundar från bl.a. Irland till hem i Sverige, och detta efter att hundarna veterinärbesiktats, vaccinerats, chippats och i de flesta fall kastrerats. Hundarna kommer först till Sverige när det finns ett matchande hem eller jourhem. HuH har även gjort stora insatser för både djur och människor i Ukraina, och de bidrar till opinionsbildande arbete för att motverka bl.a. oseriös avel och valpfabriker. Det finns ingen vinstdrivande aktör i något led varken inom Hundar utan Hem eller hos de djurhem de samarbetar med.

Man måste självfallet inte tycka om dem, men det känns oärligt resp. oinformerat att avfärda dem som i inläggen ovan. Rekommenderar att man besöker hemsidan och bildar sig en egen uppfattning. De är väldigt transparenta med alla aspekter av organisationen och arbetet.

Detta var mitt årliga inlägg på Buke. ❤️ till de bra aspekterna, vi ses 2025 till de aspekter som gör att det är då vi ses.
Dom gör inte direkt ett lysande jobb med dom inhemska omplaceringarna heller. Vill aldrig ha ngt med dom att göra igen.
 
Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot pengarna utan ett väldigt krångel med papper hit och dit och avdrag på ditten och datten dvs pengarna kommer kunna tas emot men dras av på den vanliga inkomsten :)
Jag kommer göra jobbet mest för att jag vill och är intresserad av det och tänker att jag vill skänka summan oavkortat till en djur organisation.

Vad har ni för tips? Vilka är seriösa och kan göra mest skillnad för minst pengar?
Tänker på alltifrån elefanter i Thailand till att kastrera gathundar alla förslag är välkomna :)
https://www.facebook.com/profile.php?id=100080632682114
De som kör i Ukraina för att rädda hästar, flytta dem till säkrare områden mm.
Fd ridandepolisen Ulla-Karin Carlsson Lindqvist har varit med några svängar som chaufför.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008456657583
 
Hundar Utan Hem är en seriös ideell organisation som drivs av kunniga anställda - många med gedigna utbildningar inom hund - och engagerade volontärer. Att sammanfatta det de pysslar med som ”import” av hundar eller en ”bransch” är missvisande.
De omplacerar djurhemshundar från bl.a. Irland till hem i Sverige, och detta efter att hundarna veterinärbesiktats, vaccinerats, chippats och i de flesta fall kastrerats. Hundarna kommer först till Sverige när det finns ett matchande hem eller jourhem. HuH har även gjort stora insatser för både djur och människor i Ukraina, och de bidrar till opinionsbildande arbete för att motverka bl.a. oseriös avel och valpfabriker. Det finns ingen vinstdrivande aktör i något led varken inom Hundar utan Hem eller hos de djurhem de samarbetar med.

Man måste självfallet inte tycka om dem, men det känns oärligt resp. oinformerat att avfärda dem som i inläggen ovan. Rekommenderar att man besöker hemsidan och bildar sig en egen uppfattning. De är väldigt transparenta med alla aspekter av organisationen och arbetet.

Detta var mitt årliga inlägg på Buke. ❤️ till de bra aspekterna, vi ses 2025 till de aspekter som gör att det är då vi ses.
Vad de har för utbildningar spelar ingen roll för min del, de importerar fortfarande rescues till Sverige istället för att enbart hjälpa hundarna på plats. Det jag skrev var varken felaktigt eller hindrar någon ifrån att besöka hemsidan och titta närmare på saken.

De allra flesta organisationer som importerar hundar gör det först när de är vaccinerade, chippade och kastrerade och först när det finns hem som väntar, det är ändå inte en metod jag tror på. Det blir ofta fel på plats.
 
En organisation som hjälper människor och servicehundar på något sätt? Vet att det kostar i runda slänga 50-100 000 att utbilda en servicehund så ett bidrag där vore kanske en idé.

Eller hundstallet, vi har gott om omplaceringshundar i Sverige, tycker inte vi behöver bidra till organisationer som importerar fler rescues, när man kan kontakta hundstallet istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp