Skänkel utan hand...

"Vem i hela världen tycker att det är bra när en häst går med högt huvud och sänkt rygg??? "

Tyvärr, måste jag säga eftersom jag själv tillhör klubben, är det inte helt ovanligt att det uppskattas när det gäller islänningar, i alla fall så länge det leder till att de sprattlar mycket med frambenen.

Ta en titt i vilket nummer som helst av tidningen Islandshästen så får ni se en del hemskheter, tex på hingstannonser och bilder på saluhästar. Uppenbarligen tycker folk att det är bra bilder, annars skulle de inte ta med dem i annonsen. Med tävlingsbilder är det ju en annan sak, man kan ju ha råkat bli knäppt i ett olyckligt ögonblick.
 
Nää, det där ser ju inte bra ut?!
Någonstans så har jag "snappat upp" att så där skall det inte se ut?!
 
Tja, det där med lättheten - Racinet är ju väldigt mycket för lätthet, och jag tror - utan att ha sett just denna häst in action, att den har mycket just lätthet. Däremot -tror jag också - gör Racinets metod att hästarna blir mer spända än vad just jag tycker om att se. Jag vill se mer kadens och uttryck. /T_B
 
Just nu håller jag på att lägga krut på Herbermanns bok. Två gånger hittills så har han skrivit, att hästen ALDRIG ska ridas bakom lod. Samma skrivs av andra klassiska instruktörer.

Jag har också två texter hemma som jag fått mailade till mig från en kvinna i England. Två inlägg av ansedda tränare som har fått rida hästar som varit tränade djupa och runda.
Den som är intresserad, skicka mig ett pm så kan jag maila över texterna.

En sak jag inte kan förstå med att rida hästen så djupt. Varför vilja att den håller in huvudet med nedre halsmuskulaturen och varför vilja dra ut ovansida halsmuskulatur och ligament så mycket.
 
Tycker mig se ibland att många förväxlar schwungfullhet med spänd häst, det kan ju vara likadant här. Är fortfarande salig efter Hubertus S. ritt, som jag ångrar att jag inte spelade in, tyckte att han red bättre än både Anky och elev, definitivt bättre än elev iaf.
 
Jaa.. Det var ju det jag sa? Eller du kanske bara lånade min knapp?

Med att konceptet kanske var bra så syftade jag på skänkel eller hand, inte på ankys ridsätt!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
814
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 377
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp