Skänkel utan hand...

Jag har fått lära mig att det är samma sak som att spänna bågen, man ska ha hästen just emellan skänkeln och handen. Om man inte har det kan du inte samla hästen. Det känns som detta uttryck inte litar på hästens egen förmåga att röra sig korrekt med ryttare, bara vi visar den vägen.
 
Jovisst, jag liksom de flesta andra har ingen aning om hur det såg ut sekunden före och efter. För mig känns det spänt och oharmoniskt när jag tittar på bilden. Och halsen ser rätt trist ut.
Men jag förvånas ofta över att instruktörer sätter ut bilder på sig själva som inte visar riktigt bra ridning. Men som alltid så har jag kanske för höga krav på vad som är riktigt bra riding och förväntar mig att en duktig instruktör ska ha öga och välja bra bilder till sina böcker/hemsidor.
Om instruktören inte kan välja bra bilder hur ska jag då veta att han eller hon kan undervisa mig på bästa möjliga sätt. Det är ju ändå personens ögon jag är ute efter. Kontentan av detta svamliga inlägg är att jag har sett bättre bilder på piaffer, med mycket mer lätthet.
 
Man blir ju bara lite fundersam, när man inte vet något om saken? Jag kan söka på Anky´s namn, men låt mig bara fråga så här: Den här kritiken mot hennes träningsmetoder, innebär den också kritik mot "Bauchers princip"?
 
Det finns olika mått, som alltid.
Det nån menar är bra tex. högt huvud sänkt rygg kan för nån annan vara illa.
Säg istället för mycket hand och för mycket skänkel är knas.
Ingen häst är så dum att han jobbar som f-n av sig själv. För att få dom till vad som synes vara utan skänkel, tex. arbete på lång tygel så har hästen skolats till arbetet tidigare. Säkert har nån gått bakom och drivit med röst eller annat.
Ridning utan skänkel är ridning i sadeln, man flyttar dit energin. För att det ska fungera så måste huvudet vara eftergiven. Då kan det se ut som utan och skänkel. Men är egentligen ett resultat av skolning.
Vad som finns i verkligheten är att lära dom olika hjälperna var och en för sig själv. Då kan man sitta och jobba huvudet utan skänkel. Man kan lära hästen sidvärts arbete utan att ta i tygeln. Sen när varje beståndsdel är på plats så kombinerar man dom. Och förhoppningsvis är hjälperna osynliga.
Vid en g-piruett så är det många saker som ska sammanfalla för rörelsens fortskridande. Ställning, färdriktning, balans, energi osv. Ju mindre signalerna är dessto finnare är det. Men man kan aldrig komma ifrån att det finns samverkande hjälper. Hur små dom än är. Annat är lögn. Dvs. om rörelsen görs när ryttaren vill, görs den som en vändning i panik för att fly från den mötande björnen så sker den utan hand och skänkel :)
 
Hoppsan, tycker du lika i grundläggande som tränare du kritiserar gör. Det visste jag inte, bäst du ser upp så det inte blir för likt. ;)
 
Jaha, så du är helt emot det här med "Bauchers princip"?
Har jag tolkat dig rätt då?
Jag måste ändå få fråga, vem det är som tycker att det är bra med högt huvud och sänkt rygg? Viken diciplin förordar detta? "Ingen häst är så dum att han jobbar av sig själv" säger du. Det kanske är sant? Men jag tror nog att med den grundinställningen, så får du aldrig veta, om det finns andra sanningar också?
 
Jag är inte utförligt insatt i Bauchers princip, men jag har ridit en kurs för ovan nämnda Julio Borba, och det han lär ut skiljer sig definitivt från det jag sett av den utbildningteknik som Grünsven och Jensen använder. Termen "hand utan skänkel, skänkel utan hand" går ju att tolka och använda på flera olika sätt.

Det är främst deras teknik "deep and round" som kritiseras, och det är främst där det är stora meningsskiljaktigheter om dess påverkan på hästen.
 
Vem i hela världen tycker att det är bra när en häst går med högt huvud och sänkt rygg??? :confused:

Kan nog visst tänka mig att hästen vill göra det lätt för sig. Men en häst som är riktig stark i rygg och bakben väljer kanske att lägga mer vikt på bakbenen än en oskolad unghäst. Rätta mig om jag har fel.

/"Nybörjaren"
 
Har alltid kört som Baucher fast jag inte ens visste om att hade funnits, alltså enligt den andra principen. Men har inte läst den :) Tyckte inte om hans skänkel användning i den första. Finns utgiven på engelska, Allens förlag.
 
(lånar knapp)

Är det någon som kan ge en "liten" kort beskrivning av
"Bauchers princip"?
 
Kyras ABC går ungefär i korthet ur på att lära hästen förstå de grundläggande hjälperna. Tygel, skänkel, vikt. Först när hästen fattat (galoppen :smirk:) så kopplar man ihop de.

Hon kör väl som Anky i det avseendet iaf.
 
Mår illa av den länken :crazy:

Men konceptet är kanske bra? Vet inte riktigt.. Men generellt så ska man väl bara ge en hjälp och få svar på den innan man lägger till flera? Ex ber man hästen böja sig ska man inte behöva hålla div andra kroppsdelar på plats för tat den ska böja sig osv..
 
Nöjd? Vilken normal häst går med hakan i bringan?

Iofs så inser jag oxå att det är ett bra sätt att ta uppmärksamheten ifrån den, den ser ju inget annat..
 
Jag menar att bara det att stämma av framåt och stopp för skänkel/hand inte är hela saken. En häst som inte går fram är hopplös att rida, måste få till framåtbjudningen innan man går vidare./T_B
 
"DESCENTE DE MAIN, DESCENTE DE JAMBES, DESCENTE DE MAIN ET DE JAMBES"
"Cherchons, autant que possible, les moyens de combiner l'action des mains et des jambes, afin que leur entente parfaite atteigne un but précis et évite ce travail sans fin que produisent leurs fautes réciproques. Pour bien déterminer le rôle de la main et des jambes, nous allons les faire agir isolément. Puis, pour constater leur judicieux emploi, nous verrons si le cheval a été parfaitement équilibré, en lui faisant continuer des movements réguliers, sans l'aide de la main et des jambes."
"RELEASE OF THE HAND, RELEASE OF THE LEGS, RELEASE OF THE HAND AND OF THE LEGS"
"Look, as much as possible, for the means to combine the action of the hands and of the legs, so that their perfect coordination reaches a specific goal and deters from this endless work that their reciprocal mistakes produce. To determine properly the role of the hand and of the legs, we are going to use them separately. Then, to put in evidence their appropriate action, we shall see if the horse is perfectly balanced, by having him continue the regular movements, without the assistance of the hands and the legs."
Från - 12te upplagan, övers av Michel Kaplan./T_B
 

Liknande trådar

Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
814
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 377
Senast: animalasia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp