Skänkel utan hand...

P

Pippi

Läser just i en artikel i Hästfynd om Julio Borba, beridare vid Portugisiska Ridskolan. Han säger så här: - Jag rider enligt Bauchers princip: skänkel utan hand, hand utan skänkel. Det är mest logiskt för hästen. Vad säger ni om det? Är det någon som känner till Bauchers princip?
 
Jag vart lite nyfiken själv, så jag sökte lite på google,
fick fram följande saker som var (häst)relaterade till Baucher:

http://www.klassisk-ridkonst.com/dressage/dressage_swe.htm
(citat av Baucher. Kanske dock står mer om honom på sidan
om Klassik ridkonst?)
http://www.enjoyride.nu/dokument/inbjudna.htm (Står endast
om tränare hos MÅ: BRA RIDCENTER, står att Cricco har
influenser från Baucher-metoden.)
http://www.geocities.com/soilekokko/Rasafranzen1.html
(har inte läst igenom allt än..)

:)
 
Har precis tittat på en video av en annan känd instruktör. Han säger att genom att kombinera hjälperna kan man maskera de fel man gör med hand respektive ben.

Tror att man brukar syfta till den franska skolan i detta, Baucher var ju fransman. Han blev ju vettig efter att han fick en kristallkrona i huvudet. Jag har läst en hel del utlåtanden om Phillippe Karls videoband, onekligen intressant teknik. Men som man ser ofta idag så leder handridning väldigt lätt till för mycket användande av hand.

Tränaren vars band jag tittade på menar att det var när vi behövde många beridna soldater som den nyanserade ridningen försvann och man började rida med kombinderade hjälper. Många ickebegåvade ryttare fanns och på något sätt måste ju även de kunna ta sig fram till häst.

Att överlag testa att rida sin häst med bara handen tror jag är nyttigt. Om dess egna framåtbjudning inte räcker till och den stannar när man bara rider med handen så använder man definitivt för mycket hand.
 
Bra! Skall kolla på dom sen när jag har tid. Om inte du gör en sammanfattning, när du har läst?
 
Åhh, tänk om det var fler som kunde få kristallkronor i huvudet!

Det är nog sant att det är lätt att använda för mycket hand.
Det är nog lätt att använda för mycket av allting?!
För mig så låter det väldigt vettigt, det här med en hjälp i taget?
 
Jag tror definitivt att vi överöser hästen med en massa hjälper alldeles i onödan. Det som fick mig att fundera var att vi nog, utan att veta om det, använder en massa kompensationshjälper. Att vi botar symtom istället för orsak.
Jag läste två artiklar av Deb Bennett som även de fick mig att tänka till just om detta med kompensationshjälper. Man håller upp hästen med olika små saker där man egentligen ska få hästen att hålla upp sig själv.
 
Nu vill jag inte starta bildkrigstråd, men piaffen ser lite lustig ut. En sådan variant har jag nog inte sett förr.
 
Varför uttala sig så? Barnsligt! :crazy: Jag försöker själv träna efter principen skänkel utan hand och vice versa och det fungerar ypperligt för mig.
 
Uttrycket "mellan hand och skänkel" kommer ju från att man har hästens bogar mellan "händerna" och hästens bakdel mellan skänklarna. Det är inte, som många idag tror (eller som det betyder idag?), att man har hand och skänkel sammankopplade.
 
Ja då får det vara barnsligt henne tål jag inte och att dra in henne i en diskussion där det mer eller mindre gäller "barock" och säga att hon rider på samma sätt får mig at må illa.
 
Varför då? Är det den välkända avundjukan som gör sig påmind?
 
Varför tål du henne inte? Är det en personlig bekantskap eller?
 
Undrar jag också... Hur kan man kalla en människa som man förmodligen aldrig har träffat för "kossa"? Jag respekterar Anky och hon är förmodligen en av världens bästa dressyrryttare genom tiderna, dessutom en erkänt duktig tränare.
 
Tror du slår huvudet på spiken där (men måtte du inte få en kristallkrona i skallen ;) ) ... Just dagens betydelse är nog mellan ryttarens sammankopplade hjälper.
 
Anky van Grünsven må vara världens skickligaste dressyrryttare om man dömer utifrån resultaten på tävlingsbanorna. Men det här forumet är tänkt att ta upp de klassiska teknikerna och dess utövare. Mycket kan sägas om Anky, men hon tillhör inte de klassiska tränarna. Den träningsteknik hon och Sjef arbetar med är något de själva arbetat fram, de anser såvitt jag vet att det de gör är nytänkande. Vi har haft ett flertal diskussioner rörande denna träningsmetod - låt oss slippa en till. Vill ni veta vad som sagts så sök på Ankys namn så hittar ni nog flera trådar om ämnet.

Spider, du vet bättre! Du gillar henne inte, vi vet det. Det ger inte dig rätt att slänga glåpord över henne på ett forum. Hur skulle du reagera om någon kastade ur sig liknande ord om tränare vi respekterar och beundrar?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
814
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 378
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp