Skaffa diskmaskin - hur gör man?

Ullmerkott

Trådstartare
Jag har börjat ledsna på diskbergen som ständigt ackumuleras i mitt kök. Då självdisciplin inte verkar finnas till salu någonstans har jag istället siktat in mig på en diskmaskin.
Här infinner sig nu problemet - jag har noll koll på vad som krävs. Kallvattenanslutning med fungerande ballofix har jag lyckats läsa mig till på nätet, men hur vet man om man har det?

Så här ser det ut under diskhon:
Tekniknoob_soker_hjalp_Kan_man_montera_en_diskmaskin_pa_detta.jpg

Vad säger Buke?

:confused: :confused: :confused:
Diskmaskin behöver kallt vatten och avlopp. bägge delar finns under en normal diskbänk.
"ballofix" är bara en sorts "kran".

Bestäm var diskmaskinen ska stå.
Ta bort eventuellt bänkskåp.
Tillkalla en rörmokare.
Köp maskin.
Klart

Jag visade bilden för diskmaskinssäljare på större elektronikkedja, de vågade inte säga om det tredje kopparröret var kallvatten eller något annat. Men det är med största sannolikhet det alltså?
Däremot sa de att det var viktigt att man kunde stänga av vattnet, hur vet man om man kan göra det? Jag har rätt dålig koll på sånt här känner jag.. :o

Ballofix är den där silvriga saken som sitter på de två andra rören och det som skrivet innan en typ av kran. Den är antingen av eller på och det kan behövas skruvmejsel för att vrida på den.
Avstängning av vattnet till diskmaskinen brukar man ha uppe på kranen till diskbänken. Det sitter en brytare på den som går precis som ballofixen är av eller på. Har du inte det är det enklast att byta kranarna till en som har.
Men eftersom det verkar vara draget för diskmaskin redan i ditt kök så har du troligen också "rätt" kran där uppe.
Sedan sitter det pluggade uttag på avloppet och det till något av dessa som avloppet från diskmaskinen kopplas.

Jag visade bilden för diskmaskinssäljare på större elektronikkedja, de vågade inte säga om det tredje kopparröret var kallvatten eller något annat. Men det är med största sannolikhet det alltså?
Däremot sa de att det var viktigt att man kunde stänga av vattnet, hur vet man om man kan göra det? Jag har rätt dålig koll på sånt här känner jag.. :o

Särbon har en avstängningskran på blandaren. Man måste också ha ett skydd under maskinen om det skulle bli läckage (googla typ diskmaskinsskydd eller läckageskydd).

Skulle jag installera en diskmaskin skulle jag också ha ett larm som larmar vid läckage. Jag har varit med om en sanering pga vattenskada och det räcker.

Det sitter en mojäng på kranen som går att vrida 90 grader, ja. :up:
Planen är att låta säljaren köra hem och installera maskinen, och den stora frågan är väl egentligen om det finns något för en rörmokare att göra innan. Men då borde det alltså bara vara att köra på? Behöver man köpa till en ballofix för det tredje röret också, eller räcker det med att använda mojängen på kranen om man behöver stänga av?

Buke är guld värt förresten:love:

A. Särbon har en avstängningskran på blandaren. Man måste också ha ett skydd under maskinen om det skulle bli läckage (googla typ diskmaskinsskydd eller läckageskydd).

B. Skulle jag installera en diskmaskin skulle jag också ha ett larm som larmar vid läckage. Jag har varit med om en sanering pga vattenskada och det räcker.
A: Avstängningen är en normal kran för hushåll med diskmaskin. Standardgrej med andra ord. Diskmaskiner säljs inte utan skyddsplåt numera. Det följer med maskinen.

B: Läckagelarm är antagligen tyst och larmar bara när det redan är blött? Jag fick med några sådana i form av textilremsor med manick från försäkringsbolaget. Rätt värdelösa? I alla fall min modell.
Akut vattenskada förebygger man bäst med hjälp av ett "vattenlås", en vattenfelsbrytare. Dvs en manick med rörelsedetektor som stänger av vattnet i huset automatiskt när ingen rör sig där. Stoppar effektivt även droppande kranar.

Det sitter en mojäng på kranen som går att vrida 90 grader, ja. :up:
Planen är att låta säljaren köra hem och installera maskinen, och den stora frågan är väl egentligen om det finns något för en rörmokare att göra innan. Men då borde det alltså bara vara att köra på? Behöver man köpa till en ballofix för det tredje röret också, eller räcker det med att använda mojängen på kranen om man behöver stänga av?

Buke är guld värt förresten:love:
Var ska du ha maskinen? Uppepå diskbänken eller under?

Ska du ha den på bänken behövs det ett hål. För vattenledningen och ner till avloppet. Ska du ha den på golvet så behöver slangarna från maskinen räcka till vattenledning och avlopp.

Skulle det vara så att du behöver mer grejor så säger firman till när de kör hem maskinen och det är bara att kalla dit en röris som fixar det sista :up:

A: Avstängningen är en normal kran för hushåll med diskmaskin. Standardgrej med andra ord. Diskmaskiner säljs inte utan skyddsplåt numera. Det följer med maskinen.

B: Läckagelarm är antagligen tyst och larmar bara när det redan är blött? Jag fick med några sådana i form av textilremsor med manick från försäkringsbolaget. Rätt värdelösa? I alla fall min modell.
Akut vattenskada förebygger man bäst med hjälp av ett "vattenlås", en vattenfelsbrytare. Dvs en manick med rörelsedetektor som stänger av vattnet i huset automatiskt när ingen rör sig där. Stoppar effektivt även droppande kranar.

Det finns larm som varnar för vatten (alltså direkt när läckan uppstår) på liknande sätt som en brandvarnare (ljudsignal men inte mer). De mer avancerade som du beskriver kan också kopplas till ett ev hemlarm så man får ett sms om det är läckage.

Var ska du ha maskinen? Uppepå diskbänken eller under?

Ska du ha den på bänken behövs det ett hål. För vattenledningen och ner till avloppet. Ska du ha den på golvet så behöver slangarna från maskinen räcka till vattenledning och avlopp.

Skulle det vara så att du behöver mer grejor så säger firman till när de kör hem maskinen och det är bara att kalla dit en röris som fixar det sista :up:
Under bänken. Det finns redan ett färdigt hål till det tilltänkta utrymmet som syns nere till vänster i bilden. Så förmodligen är det väl bara att tuta och köra!:)

Allt är förberett och klart för en diskmaskin. Till och med elen är fixad!

Fast alltså du klarar av att sätta in den själv med så du klarar dig nog galant utan någon installationshjälp.

Det är lätt att koppla in en diskmaskin.

Fast det är betydligt enklare att bara titta på när någon annan gör det :angel:

Allt är förberett och klart för en diskmaskin. Till och med elen är fixad!

Fast alltså du klarar av att sätta in den själv med så du klarar dig nog galant utan någon installationshjälp.

Det är lätt att koppla in en diskmaskin.

Fast det är betydligt enklare att bara titta på när någon annan gör det :angel:
När jag köpt maskiner så har det ingått i hemkörningspriset att den som kör hem maskinen även installerar den!

@tanten vart har du köpt diskmaskin? Vi är på jakt efter en ny, men har varken fått med läckageskydd eller installation de tidigare gångerna vi köpt utan fått betala sånt utöver så det kan vara bra att ta med i beräkningen.

@tanten vart har du köpt diskmaskin? Vi är på jakt efter en ny, men har varken fått med läckageskydd eller installation de tidigare gångerna vi köpt utan fått betala sånt utöver så det kan vara bra att ta med i beräkningen.

Elon har väl installation inkluderat i priset? Nix, det hade de inte, men det går att köpa till när man handlar maskinen. Har för mig att även Elgiganten har det upplägget. Japp, 449 kr tar Elgiganten om man har befintliga uttag.

Diskmaskiner och tvättmaskin på olika ställen. När man beställde hemkörning ingick installation samtliga gånger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka