Skaffa egen häst!

O

Orion87

Hej är ny här, men tror att jag har lagt tråden rätt!

Jag har funderat på att skaffa häst, men vet inte om jag kan tillräckligt mycket, så man kan ju höra vad ni tycker:)

Jag har inte ridigt på ridskola på snart 3 år pga studier, men nu vill jag börja rida igen, men problemet är att det inte finns någon ridskola som jag vill rida på, för jag tycker inte om deras rid metoder, sågahästen i munen, använd spö och vara 10-14 st som rider i varje grupp typ den ridningen. Och ridskolan jag red på är nerlagt, där var vi som max 5 st som red..

Jag har ridigt 3 terminer på ridskolan, men vad man lär sig på ridskolorna är ju olika. Så jag skriver vad jag kan: Rida hästen i alla gångarter självklart, bakdelsvändning, framdelsvändning, skänkelvikning, tempoväxlingar, få endel hästar att gå på tygel, beror på vilken häst man rider, lite hoppning och mycket balans och styrövningar mm. Fick också lära mig lite NH.

Det är mer skötseln jag är orolig för, typ om hästen skulle bli halt eller sjuk. Jag ska självklart stalla in hästen i ett stall med kunnig personal, som man kan få hjälp av. Och jag ska även åka på några ridläger innan också.

Man vad tycker ni? Och vad kunde ni när ni skaffade er först häst? :bump:

Hoppas jag får lite bra svar:p
 
Sv: Skaffa egen häst!

Jag tycker det låter som om du skulle klara av det! Och det är ju jättebra om man är lite osäker att ha bra och kunnig personal runt omkring som kan hjälpa dej om det skulle hända något eller att du behöver hjälp med något men att du är osäker på vad du ska göra. Sen tycker jag inte att den första hästen man skaffar ska vara för svår, utan köp en trygg och säker häst i början.. :D

Lycka till!
 
Sv: Skaffa egen häst!

Jag skulle inte köpa egen häst om jag var du och inte hade någon jag kände väl som stod bakom mig. Är man okunnig och behöver mycket hjälp så kostar det eller så tröttnar folk i ett inackorderingsstall. Varför inte börja med att vara medryttare så får du en inblick i hur det är att ha häst.

Tillägg:
När jag skaffade häst hade jag ridit i många år, både på ridskola och som medryttare och haft stort ansvar och vart med om de vanligaste skadorna och en del ovanliga. Ändå kände jag att jag behövde ha ett stöd bakom mig, det är ju jag som ska fatta alla beslut som påverkar min häst och det är ett stort ansvar.
 
Sv: Skaffa egen häst!

Jag tycker att du ska köra på och skaffa en häst. :)
Det vill säga; OM du har kunniga personer som du litar på som kan hjälpa dig, och då ska du verkligen känna dom ordentligt så att du kan lita på dom. :)

Ridningen kan du lära dig på hästen med hjälp från de runt omkring dig och lite känsla, men köp i så fall en trygg häst som kan mer än du ;)

Till syvende och sist är det du som måste bestämma det, känner du dig redo för att skaffa häst? Om inte så vänta.

Ett alternativ är ju att bli medryttare.:)
 
Sv: Skaffa egen häst!

Jo .. Men har man kunniga som är villiga att hjälpa till så ser jag ingen anledning till varför hon inte skulle kunna ha en egen häst. Hon har ju ändå en del kunskap, och med rätt hjälp och träning så blir det ju bara ännu bättre. Sen beror det ju också på vad man vill få ut av sin ridning.. Ska man bara ha den till mysiga turer i skogen och lättare ridning så är ju det än annan sak än om man ska tävla och ha en tävlingshäst, men det är ju självklart att hästen ska tas om hand på samma sätt ändå.. Men jag tror att hon klarar med lite hjälp från andra att ha egen häst. Sen bara för att man har ridit ett antal år betyder ju det inte att man inte kan så mycket, man kan ha lärt sig jättemycket under dom åren så att man egentligen har mer kunskap om hästar och ridning än hur länge man har ridit. Så jag tycker inte bara att man ska utgå ifrån hur länge man har ridit, utan även vad personen har kunskap om.

Sen som första häst kan man ju skaffa en lite äldre tryggare häst som man kan fortsätta att lära sig på. En läromästare helt enkelt.
 
Sv: Skaffa egen häst!

Ja, det är just det att man blir helt beroende av andra. TS gör självklart som hon vill, jag gav bara min syn på det hela. Jag har aldrig sagt att det har att göra med hur många år man har ridit, det handlar om vad man har vart med om. Hon har dock endast ridit i tre terminer och slutade för tre år sedan. Att då börja med att köpa egen häst skulle inte finnas på min världskarta. Att rida på ridskola lär en att rida, inte speciellt mycket om skötsel (mer än absoluta grunden), sår och skador. Hon säger dessutom själv att det är skötseln hon är orolig för. Jag skulle inte utsätta ett djur för min okunskap om jag var så orutinerad.

Får jag fråga hur gammal du är?
 
Sv: Skaffa egen häst!

Själv var jag fodervärd åt en kallblodstravare när jag var 21, före det hade jag ridit på ridskola till och från sedan 12-års ålder. Var "hästlös" under ganska många år innan jag och fem andra "tjejer" fick ett erbjudande om att hyra en gemensam häst, vilken vi delade på efter hur mycket var och en ville rida. Jag började läsa och ta reda på saker och ting om hur andra gör och vad andra tycker om hästskötsel, vård osv. När barnen vuxit upp och också ville rida var de i olika omgångar fodervärdar och medryttare, tills vi hittade en d-ponny (17 år) som jag köpte för fem år sedan. Hade den hästen i kollektivstall, och stallägaren ställde upp och vägledde oss i alla möjliga situationer. Ett år senare köpte jag ett halvblod (19 år) som stod i samma stall. Jag har dessutom haft min kusin i samma stall, hon har också sysslat mycket med hästar till och från under sin uppväxt + att hennes barn också red och hade ponny samtidigt som våra barn.
Det som gjort att jag "vågat" skaffa två egna hästar är det nätverk av hästkunniga människor som jag lärt känna under årens lopp, samt att jag lärt mig en hel del själv under tiden jag varit fodervärd och medryttare.
Helt klart är jag en sådan person som ju äldre jag blir oroar mig mer för att något "ska hända", både när barnen rider, när jag själv rider och att hästarna ska bli sjuka. Vi har haft en allvarlig sparkskada på ponnyn = 3 dagar på Strömsholm + kolik på halvblodet = räckte med veterinärbesök i stallet, samt lite mindre åkommor som trampskador, hovböld etc. men ju mer jag läser och lär mig av andra desto mer säker känner jag mig som hästägare!
Nu har jag och min kusin blivit så "modiga" att vi tillsammans byggt ett litet stall till våra 4 hästar!
Om möjligt, börja med att vara medryttare eller delfodervärd, var inte rädd för att fråga andra om du själv känner dig osäker, "skaffa" en bra hovslagare, veterinär och tränare som du litar på, ta reda på fakta och köp bra böcker om hästrelaterade frågor, det är mina tips! Lycka till!
 
Sv: Skaffa egen häst!

Jag tycker att tre terminer på ridskola generellt sett är alldeles för lite för att skaffa häst.

Därför håller jag med dem som råder dig att försöka bli medryttare först, gärna i ett större privatstall. Då kan du följa hästägandet på nära håll och få en bättre uppfattning om vad det kostar i pengar, tid och arbetsinsats. Då kan du också få möjligheten att rida privatlektioner på hästen för någon tränare som du tycker om. Man lär sig också mycket av att vara i ett stort stall, man får se olika typer av hanteringsproblem, skador, et c.

Visst kan det gå bra att skaffa egen häst även om man bara ridit i tre terminer, förutsatt att man har bra hjälp. Men frågan är: är man verkligen kapabel att bedöma vad som är bra hjälp när man har ridit så lite?


/Svea - glädjedödaren ;)
 
Sv: Skaffa egen häst!

Hej är ny här, men tror att jag har lagt tråden rätt!

Jag har funderat på att skaffa häst, men vet inte om jag kan tillräckligt mycket, så man kan ju höra vad ni tycker:)

Jag har inte ridigt på ridskola på snart 3 år pga studier, men nu vill jag börja rida igen, men problemet är att det inte finns någon ridskola som jag vill rida på, för jag tycker inte om deras rid metoder, sågahästen i munen, använd spö och vara 10-14 st som rider i varje grupp typ den ridningen. Och ridskolan jag red på är nerlagt, där var vi som max 5 st som red..

Jag har ridigt 3 terminer på ridskolan, men vad man lär sig på ridskolorna är ju olika. Så jag skriver vad jag kan: Rida hästen i alla gångarter självklart, bakdelsvändning, framdelsvändning, skänkelvikning, tempoväxlingar, få endel hästar att gå på tygel, beror på vilken häst man rider, lite hoppning och mycket balans och styrövningar mm. Fick också lära mig lite NH.

Det är mer skötseln jag är orolig för, typ om hästen skulle bli halt eller sjuk. Jag ska självklart stalla in hästen i ett stall med kunnig personal, som man kan få hjälp av. Och jag ska även åka på några ridläger innan också.

Man vad tycker ni? Och vad kunde ni när ni skaffade er först häst? :bump:

Hoppas jag får lite bra svar:p


Jag hör till dom som inte tycker att det är så viktigt att kunna bakdelsvändningar när man skaffar häst......det är långt mycket viktigare enl mig att ha haft "skit under naglarna" och skött hästar.

När jag nu skaffade häst kunde jag inte lika mycket ridning som du men däremot hade jag hängt i stallet i många, många timmar och veckor och månader när jag var yngre och kunde mycket om hur åtminstone "normala" hästar beter sig och hur man ska uppträda när man umgås med dom. Jag tycker faktiskt att det är A och O, det handlar om hästens väl och ve och din egen säkerhet. Det som ju skiljer en häst ifrån andra sällskapsdjur är att hästen väger en halv ton, och man har så små marginaler att göra fel. Det räcker inte att säga att man kan ta in den i ett stall där man får mycket hjälp, tycker jag....man står ju där ändå med ansvaret, man ska fatta besluten själv.

Du skriver ingenting om du har haft sköthästar el dyl? Har du mockat, borstat, bytt täcke, lett ut o in ifrån hagen, fångat en häst som inte vill bli fångad, lugnat en häst som är rädd?

Du ska veta att jag tycker att mycket hästfolk har väldigt trånga korridorer när det gäller hästar och tycker att man ska ha ridit i 500 år och haft 18,000 hästar på foder innan man köper osv, det tycker inte jag för att det finns alltid kunniga hovslagare och kompisar att fråga, men däremot tycker jag, som jag beskrev, att man ska kunna umgås med hästar för det är en praktisk erfarenhet som man inte kan fråga sig till.

Håller med andra, bli medryttare för då får du lära dig mycket och har inte det slutgiltiga ansvaret ännu.

Lycka till! :banana:
 
Sv: Skaffa egen häst!

Hej! Förstår precis dina tankar. Jag skaffade själv min första häst för 4 månader sedan. Jag har mycket hästfolk omkring mig , stall på samma gård jag bor. Annars hade jag aldrig gjort det.

Min erfarenhet av hästar är ridskola som liten, slutade väl rida i 12 årsåldern och började rida för två år sedan igen (är nu 28) när jag flyttade dit jag bor nu där alla håller på mer eller mindre med häst. Började då med att rida en annans häst som var cool. Sedan flyttade hon och därför köpte jag en egen.

Jag håller med om att det är smart att köpa en äldre ,erfaren häst som är trygg. Ångrar mig lite ibland då jag Köpte en 8 åring. Han är cool oftast och lätt i all hantering. Men jag kan känna i ridningen att ibland är det den blinde som leder den blinde. Jag är ju ingen superryttare precis och vi kan lika mycket ungefär, jag och hästen.

Men det är mycket roligt att sköta och pyssla tycker jag. Funkar det ekonomiska och kemin mellan en själv och hästen så blir det lättare tror jag.

Lycka till!!;)
 
Sv: Skaffa egen häst!

Hej. När jag köpte min första häst hade jag ridit ungefär lika länge som du och kunskapen var nog snarlik. Och precis som du kände jag också att jag var ute på "djupt"vatten :crazy: när det gällde sjukdomar, skötsel etc.

Men jag hade en väninna som var min "hästguru"! :) Hon hade kunskapen och förståndet som jag själv ännu inte hade och hon hjälpte mig jättemycket. Jag hade nog inte riktigt vågat skaffa häst i det läget annars.

Försök hitta någon sådan person som är villig att hjälpa och råda dig och som du tycker har en bra grundsyn på hästar.

Sen det där att stå i ett stall med hästkunnigt folk - ja det kan vara bra förstås men en sak ska du veta: det finns inget folk som är så "besserwissiga" som hästfolket :D :angel: Frågar du 10 olika personer om något du undrar över så kan du mycket väl få 10 olika svar :D

Så välj ut någon som får bli din mentor för man kan omöjligt rätta sig efter alla. Och speciellt om du är nybörjare så är det lätt att det blir skvaller och skitsnack om ditt sätt att sköta hästen. (Fast å andra sidan så brukar det hända ändå :p )
 
Sv: Skaffa egen häst!

Jag har inte haft sköthäst, men jag har praktiserat 2 veckor på det stall där jag red innan, det var då jag blev helt såld på ridning:love:
Annars hade jag bara ridigt med en kompis på hennes isläningar och hjälpt till lite med dom, så jag har ju tagit hand om hästar, med mockning och annan skötsel.

Det är så svårt att hitta en häst att vara medryttare till, bor i en liten håla:smirk:
Har fundera på att kanske börja rida någon annanstans, men det är ju några mil till närmsta ridskola:(

:bump:
 
Sv: Skaffa egen häst!

Jag har inte haft sköthäst, men jag har praktiserat 2 veckor på det stall där jag red innan, det var då jag blev helt såld på ridning:love:
Annars hade jag bara ridigt med en kompis på hennes isläningar och hjälpt till lite med dom, så jag har ju tagit hand om hästar, med mockning och annan skötsel.

Det är så svårt att hitta en häst att vara medryttare till, bor i en liten håla:smirk:
Har fundera på att kanske börja rida någon annanstans, men det är ju några mil till närmsta ridskola:(

:bump:

Kanske börja med att annonsera o skriva att du vill vara medryttare? Det kanske sitter någon som inte vet hur dom ska hitta en medryttare för att dom bor i en liten håla......:smirk:

Finns det något stall, typ travstall, som du kan praktisera på? Jag tycker 2 veckor är lite.

Det är bara du som vet hur det känns i maggropen, det är säkert många som skulle ha sagt åt mig att inte skaffa häst......det viktiga är att man är ödmjuk inför sina kunskapsluckor, vågar läsa på, våga fråga, våga tänka efter....och om du bestämmer dig för att skaffa häst, köp inte "för mycket häst", köp en som är gentleman-läromästartypen och snäll i ALL hantering, du kan byta upp dig sen om du vill.
 
Sv: Skaffa egen häst!

Kanske börja med att annonsera o skriva att du vill vara medryttare? Det kanske sitter någon som inte vet hur dom ska hitta en medryttare för att dom bor i en liten håla......:smirk:

Finns det något stall, typ travstall, som du kan praktisera på? Jag tycker 2 veckor är lite.

Det är bara du som vet hur det känns i maggropen, det är säkert många som skulle ha sagt åt mig att inte skaffa häst......det viktiga är att man är ödmjuk inför sina kunskapsluckor, vågar läsa på, våga fråga, våga tänka efter....och om du bestämmer dig för att skaffa häst, köp inte "för mycket häst", köp en som är gentleman-läromästartypen och snäll i ALL hantering, du kan byta upp dig sen om du vill.

Ja jag ska kanske sätta ut någon annons och se om det är någon som behöver lite hjälp:)

Jag ska i alla fall åka på några ridläger sen i vår och då kanske man lär sig mycket om skötsel och sånt som man är lite osäker på och så får jag se hur det blir med häst efter det. För jag ska inte rusa och köpa häst det första jag gör utan jag vill vara säker på att jag klarar av att ta hand om en häst på rätt sätt:bump:

Takc för synpunkterna och råden från alla:banana:
 
Sv: Skaffa egen häst!

Det är klart du kan skaffa en egen häst!

Men: Kolla efter ett stall först och prata med människorna där så du är säker på att de är villiga att hjälpa dig aktivt och inte bara rycka in om det skule gå åt skogen.

Och: köp rätt typ av häst! Köp en erfaren välriden häst som du kan ha roligt med och inte bara tampas med problem som kan uppstå med fel häst till din kunskapsnivå. Rid för tränare! Det kommer göra att du utvecklas väldigt fort och har en lärorik period framför dig.

När du går och tittar på hästen är det jätteviktigt att du har kunnigt folk med dig. Det är inte bara ridningen som ska fungerna, utan du har undersökningsplikt så du verkligen har koll på vad du köper. veterinärundersök självklart. Med någon som är duktig på hästar har du större chans att få med dig en fin häst som är lämplig för dig.

Självklart vore det bäst att vara medrytare/skötare/fodervärd först.
 
Sv: Skaffa egen häst!

Ja jag ska kanske sätta ut någon annons och se om det är någon som behöver lite hjälp:)

Jag ska i alla fall åka på några ridläger sen i vår och då kanske man lär sig mycket om skötsel och sånt som man är lite osäker på och så får jag se hur det blir med häst efter det. För jag ska inte rusa och köpa häst det första jag gör utan jag vill vara säker på att jag klarar av att ta hand om en häst på rätt sätt:bump:

superklokt :bow: :bow:
 
Sv: Skaffa egen häst!

Har ridit i öhm.. vad blir det snart 17 år? och haft egna hästar i 6-7 år av dom år av dom. Jag kan för det första än idag inte göra en korrekt framdelsvändning :D

Jag undrar då, hur gammal är du?
var är dina föräldrar?
hur finansieras hela detta kalas?
Var skulle du ha hästen?
Vem skulle ta huvudansvaret ( du som inte har den teoretiska eller praktiska kunskapen kan dessvärre inte göra det, du får hitta liksom en "godman" som garanterar hästens välmående )


Jag köpte min första häst när jag då hade ridit i 11-12 år, däribland ridskola under hela tiden, medryttarhäst, sköthästar, red en unghäst under två år osv.... trots detta var jag som en analfabet när jag väl skaffade mig min första häst. Fick otroligt mycket hjälp av föräldrar och människor i stallet som jag stog i, men det var ändå ansträngande....

tjao... jag skulle säga nej, inte dags än för dig att köpa häst... dessvärre
 
Sv: Skaffa egen häst!

Klokt svar! Men då hon sa att hon bor på landet där det inte är särskilt hästtätt eller finns någon lämplig ridskola kan det vara svårt att hitta en lämplig häst att utvecklas vidare på. Förutsatt att det finns ett kollektiv/inackorderingsstall med folk som är beredda att aktivt hjälpa henne tror jag att det skulle kunna gå bra med en egen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp