Skaffa egen häst!

Sv: Skaffa egen häst!

âr det så ont om hästar där, så är det väl svårt att hitta någon att ha som stöd alltid, dvs någon som ''kan ta huvudansvaret''.. och det är vad jag iaf anser ska krävas för att en egen häst ska vara en god ide i det här fallet; någon erfaren som liksom står i bakgrunden hela tiden, och som gör det villigt. :)
 
Sv: Skaffa egen häst!

Om du bestämmer dig för att köpa en häst så köp "rätt" häst, och med rätt häst menar jag en läromästare, kanske lite äldre + att du innan du köper den måste se till att du har någon kunnig person i närheten som kan hjälpa dig när det uppstår problem (för det kommer det göra förr eller senare). Se också till att det finns en bra tränare som kan hjälpa dig med din ridning. Jag tror att det kommer gå bra för dig när du väl bestämmer dig!

Lycka till!
 
Sv: Skaffa egen häst!

När jag började rida som ung tonåring ( 100 år sedan) så kunde jag ingenting om hästar. Då blev jag medryttare på en häst vars ägare inte brydde sig speciellt om honom. Det slutade med att jag rände där nästan 7 dagar i veckan året runt och jag kallade honom för min häst.
Det jag vill komma till är att man faktist kan mer än man tror, bara man har sunt förnuft. Det finns jättemycket bra böcker och läsa när man är osäker och ska du stå stallad i ett stall där det finns några med bra hästkunskaper så då har du inget att oroa dig för!
Glöm inte att ta med dig någon riktigt hästkunnig bara när du ska köpa pollen, så du inte blir lurad. Fråga om du kan få ha hästen på prov en månad innan du bestämmer dig för att köpa den, så du vet att du inte köper "grisen i säcken" och att pollen inte har dolda fel.

Kör på bara och ha förnuftet med dig!
Jag tror på dig!
:rofl:
 
Sv: Skaffa egen häst!

Om du känner att du vill skaffa en häst anser jag att du har två saker att välja på:

1. Hitta en bra tränare och var beredd på att kalla på veterinären för småsaker...

2. Installera hästen i ett stall där ägarna själva har häst, är erkänt duktiga och finns tillhands på gården, då kan du alltid fråga och dom kan kolla din häst varje dag.

Visst, man kan mer än man tror, men man inser också inte hur LITE man kan innan man lär sig det...

Köp en trevlig, lugn, rejäl häst SOM NÅGON KUNNIG HAR VARIT MED OCH TITTAT PÅ!
 
Sv: Skaffa egen häst!

Om du vill ha en egen häst tycker jag att det kan vara ganska klokt att antingen börja att vara medryttare eller skaffa en lugn och trygg fodervärdshäst! En häst på foder är inte riktigt lika bindande som att köpa en egen men dock nära därpå. Annars tycker jag att du verkar ha en bra inställning det där med att du ska ha den i ett stall med erfarna hästmänniskor som kan hjälpa dig!
Hade själv 2 hästar på foder innan jag skaffade min egna för 4 år sedan.

Lycka till!
 
Sv: Skaffa egen häst!

Kör hårt säger jag :D Har du folk som kan hjälpa dig (det är guld värt, dessutom kan även den mest erfarne ryttare/kusk behöva det då man själv bara kan stänga av och få totalpanik om det händet något) så bör du kunna skaffa häst :) Annars kan du alltid få be att ha hästen på prov, funkar det inte, så funkar det inte. Funkar det, ja, grattis isf :)
 
Sv: Skaffa egen häst!

Har ridit i öhm.. vad blir det snart 17 år? och haft egna hästar i 6-7 år av dom år av dom. Jag kan för det första än idag inte göra en korrekt framdelsvändning :D

Jag undrar då, hur gammal är du?
var är dina föräldrar?
hur finansieras hela detta kalas?
Var skulle du ha hästen?
Vem skulle ta huvudansvaret ( du som inte har den teoretiska eller praktiska kunskapen kan dessvärre inte göra det, du får hitta liksom en "godman" som garanterar hästens välmående )


Jag köpte min första häst när jag då hade ridit i 11-12 år, däribland ridskola under hela tiden, medryttarhäst, sköthästar, red en unghäst under två år osv.... trots detta var jag som en analfabet när jag väl skaffade mig min första häst. Fick otroligt mycket hjälp av föräldrar och människor i stallet som jag stog i, men det var ändå ansträngande....

tjao... jag skulle säga nej, inte dags än för dig att köpa häst... dessvärre

Bra svar!
Undrar också dessa saker. Är det du som skall ha fulla ansvaret om hästen blir sjuk/halt m.m? Hur gammal är du? Har du hästkunniga föräldrar? Var ska hästen stå?

Jag tycker att 3 terminer på ridskola är på tok för lite, för att kunna klara en egen häst..! Och speciellt efter ett längre avbrott från ridningen! Du säger ju själv att du är lite tveksam till skötseln runt ikring, hur du skulle klara det osv.
Jag tycker att du skall leta redan på någon snäll, trevlig medryttar häst först, innan du ens tänker tanken egen häst.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 152
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp