skaffa en hund till- avundsjuka hos första hunden?!

L

LAPTOP

hej. jag måste bara ställa en fråga till alla er som har mer än en hund. Jag har en tik som är 3 år o hon formligen avgudar mig. Jag funderar på att skaffa en till av samma ras o en tik då förstås, men jag är rädd för att den jag redan har blir helt knäckt när hon inte är ensam med matte längre. Vad tror ni? Är jag löjlig eller ? :confused:
 
Oftast fungerar det väldigt bra när hund nr 2 introduceras i familjen, men man får ha i beräkning att det kan gå väldigt fel. Men det gäller att visa för den första hunden att den fortfarande är nr 1 i familjen. Att man inte glömmer bort den bara för att den får delad uppmäksamhet
 
hej!

Min tik var 8,5 år när vi skaffade en till hund. Jag tänkte i samma banor som dig och funderade på hur det skulle gå.

"Gammeln har "varit med" om många hundar och valpar i sina dar, eftersom hon alltid är med mig överallt. Våran umgängeskrets är dessutom VÄLDIGT hundtät, om man säger så.

Nåja, sagt och gjort. Valpen kom hem, och det har alldrig varit något som helst problem!

Det jag ångrar i dagsläget, då jag ser hur beroende dom blivit av varann, är att jag inte skaffade en till hund medans "gammeln" fortfarande var i toppform. Det är helt underbart att se när dom använder varann som huvudkudde!
 
Jag har samma problem som dig.
Vi tog en omplacerings hund på prov
för att se om vår 3-åriga tik skulle
bli glad av sällskap. Det fungerade
inte alls. Hon är väldigt svartsjuk på
både människor och andra djur, men dem
morrar hon inte på utan blir bara stressad
och springer gnällandes runt med något i munnen
(border collie gener).
Det skulle kanske fungera bättre om vi skaffade
en valp som gav sig, men nu får hon vara ensam
hund, eftersom vi inte vill skaffa en till för
"vår" skull utan även för hennes.
 
Vi skaffade en till hund av samma ras till vår 4-åriga labbehane. 4-åringen är en speciell hund, omplacering från hundskolan i Sollefteå och hade en hel del i bagaget när vi fick honom vid 10 mån. Han kan / vågar inte leka med andra hundar ute och är lite rädd av sig. men vi tänkte att han skulle må bra av en hund till. Och det gick jättebra!! Han avgudar "lillebror" som är underbar, lugn gul labbehane. Han är den enda hunden som han vågar leka med ute etc. Jag ångrar att vi inte skaffade en hund till tidigare. Men det är precis som nån skrev, jätteviktigt att den gamla hunden inte känner sig utanför när det nya lilla knytet kommer. Jag försöker dela upp min tid mellan dem 50 -50 och jag tycker det funkar bra. Det enda som är jobbigt är att gå ut med två hundar samtidigt...
 
Om du är ledare i din flock (du & din hund) brukar det inte vara något som helst problem att introducera en ny hund. Se bara till att "gamlingen" har sina privilegier, dvs du hälsar först på henne, ger henne maten först, låter henne ligga närmast etc. Det största felet som brukar göras är att man behandlar bägge exakt lika. Vi människor vill ha millimeterrättvisa, hundar mår bäst om de vet sin plats i flocken. Detta gäller ÄVEN hund nr. två.

Om din gamla tik skulle visa tecken på svartsjuka så svara omedelbart med att "förskjuta" henne 5-10 min, för att sedan åter låta henne få inta sin position som 1:a hund. Upprepa vid behov.

Det går säkert utmärkt med en hund till.
 
Eftersom alla har varit så positiva så ser jag det som min uppgift att upplysa dig om att kan bli riktigt besvärligt. Många hundar gillar inte alls att få en ny flockmedlem. De kan vara riktigt bestialiska och elaka mot valpen. Det brukar gå över efter en tid. Vissa hundar blir även deppiga när en ny medlem introduceras. :crazy: Även detta går över...

Nu skriver jag inte detta för att jag tycker att du inte skall skaffa dig en hund till utan för att det är bra att veta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 812
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp