Kastration ( utbruten ur Dags att skaffa hund?

@Grazing så här skriver SKK om kastreing. Bla att andra hundar kan reagera negativt på kastrat.
Visa bifogad fil 136541
Det är dessutom en nackdel eftersom man riskerar att avla fram hundar med FÖR stark könsdrift. En hund ska fungera normalt utan att man behöver kastrera den, men om den stora populationen är kastrerad vet man inte vad för slags könsdrift man avlar på.
 
Så funkar ju aveln på både häst och katt, så jag har svårt att se att just det skulle vara ett tungt vägande argument. Har man en linje som är väldigt viktig att bevara försöker man hålla fler fertila som back up, men i regel är det ofta slitsamt för både hankatt/hingst och ägare så man får tänka ordentligt före helt enkelt.
Skillnaden är väl den att hundar inte är fullt lika styrda av sina hormoner, i Sverige var det ju till och med olagligt att kastrera hundar utan medicinska skäl fram till 1989 om jag inte minns fel.
 
Har dock sett hanhundar jucka på andra okastrerade hanhundar också, och tikar som juckar på andra hundar. Det är inget som är speciellt för kastrerade. Min hund juckar på andra okastrerade hundar ibland trots att han är kastrerad. Tror juckandet handlar om mer än något sexuellt.

Och ja, att dom kan lukta mindre absolut, men att andra hundar skulle vara vansinnigt arga och aggressiva mot dom för att dom luktar mindre är inte någonting som händer häromkring iallafall.
Min kastrerade labbe luktade tydligen löptik i höglöp, vissa hanhundar var hemska. Någon hane som aldrig hade velat bada kastade sig ut i vågorna för att få vara nära. Helt tossiga blev de. Kelpiesarna luktar nog fortfarande hanhundar? Det är bara unghundar som vill/vågar klättra och inte värre än de brukar göra. Verkar vara ett lotteri det där. Å andra sidan är det ju inget problem med konstig lukt om man inte har som krav att hunden ska kunna umgås med andra främmande hundar.
 
Jag vet en hund som hatade terriers. Alla terriers i alla storlekar. Ägaren hade ingen aning om varför då hunden inte hade nån dålig erfarenhet av terriers. Däremot älskade den rottweilers!
Min ena kelpie hatar rottweilers. Både som intakt och nu som kastrat. Samojeder ligger också risigt till. Båda raserna hatas oavsett kön och ålder, och utan dåliga erfarenheter. Han är normalt sett en socialt skicklig hund, dominant men inte "dum". Men just de här raserna blir han väldigt upprörd av?
 
Min ena kelpie hatar rottweilers. Både som intakt och nu som kastrat. Samojeder ligger också risigt till. Båda raserna hatas oavsett kön och ålder, och utan dåliga erfarenheter. Han är normalt sett en socialt skicklig hund, dominant men inte "dum". Men just de här raserna blir han väldigt upprörd av?
Så konstigt det där. Min förra hund hatade svarta labradorer. Labbar i alla andra färger var ok, svarta hundar av alla andra raser var ok. Men svarta labbar behövde skällas ut??? Tror aldrig han ens interagerade med en svart labrador innan han fick för sig att de var satan… :cautious: Lite OT iofs
 
Mina hundar klarar inte av mopsar och frallor. Men det är förståeligt eftersom de låter så förskräckligt och sen är helt platta i ansiktet. Hundarna reagerar som om det är ett annat djur än hund dom möter.

Kan det vara svårt för dem att läsa deras ansiktsuttryck och därför obehagligt?
 
Mina hundar klarar inte av mopsar och frallor. Men det är förståeligt eftersom de låter så förskräckligt och sen är helt platta i ansiktet. Hundarna reagerar som om det är ett annat djur än hund dom möter.
Mm, har hört mopsägare tala om "trubbnosvaccinering" som en naturlig grej. Dvs att andra hundar kan behöva vänja in sig på trubbnosarna för att fatta att det också är hundar. Jag tyckte det kändes så enormt sorgligt att höra.
 
Mina hundar klarar inte av mopsar och frallor. Men det är förståeligt eftersom de låter så förskräckligt och sen är helt platta i ansiktet. Hundarna reagerar som om det är ett annat djur än hund dom möter.
Mina blir också helt vansinniga på Frallor och andra små hundar som inte har ett ansikte.
 
Mopsarna hos kenneln vi bodde granne med förr lät mer när de andades in än när de skällde. "Snark slafs rossel baff- snark slafs rossel baff!" Våra rörde inte en min när de andra hundarna for längs staketet och vrålade men de var extremt konfunderade över mopsarna. Jag har full förståelse.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 788
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 478
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 872
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 121
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp