Kastration ( utbruten ur Dags att skaffa hund?

Jag upplever med min kastrerade hane att väldigt många andra hundar vill bråka med honom. Han själv är helt ointresserad av andra hundar, håller låg profil och kollar åt ett annat håll. Ändå ska andra ge sig på honom, en gång till och med en ung tik. Kan ju dock inte säga att det beror på kastreringen eller har någon annan anledning, men har även hört från andra håll att kastrerade hanar kan bli mindre omtyckta av andra hundar.
 
Jag upplever med min kastrerade hane att väldigt många andra hundar vill bråka med honom. Han själv är helt ointresserad av andra hundar, håller låg profil och kollar åt ett annat håll. Ändå ska andra ge sig på honom, en gång till och med en ung tik. Kan ju dock inte säga att det beror på kastreringen eller har någon annan anledning, men har även hört från andra håll att kastrerade hanar kan bli mindre omtyckta av andra hundar.
Min vän har en kastrerad hane och den ska alla hundar jucka på, hon försökte gå till en hundrastgård förr men han blev gruppvåldtagen så det fungerade inte.
 
Jag upplever med min kastrerade hane att väldigt många andra hundar vill bråka med honom. Han själv är helt ointresserad av andra hundar, håller låg profil och kollar åt ett annat håll. Ändå ska andra ge sig på honom, en gång till och med en ung tik. Kan ju dock inte säga att det beror på kastreringen eller har någon annan anledning, men har även hört från andra håll att kastrerade hanar kan bli mindre omtyckta av andra hundar.
Min första hund hatade kastrerade hundar det bara lös hat ur ögonen när hon kände lukten av en kastrat och ännu värre om en kom i närheten av henne då var hon redo att slåss.
 
Jag har en hane och aldrig ens tänkt tanken att kastrera honom.
Varför är det så vanligt att kastrera?
En kombination av att veterinärer idag pratar sig varma för detta redan när man är där med sin valp och att många idag av någon anledning är väldigt influerade över hur man gör i t ex USA, där den genomsnittlige hundägaren inte ens har en bråkdel av den hundkunskap som den genomsnittlige hundägaren i Sverige har. Att folk sedan jämför hundar med katter och hästar (där kastrering är vanligt), visar egentligen bara på att man inte förstår skillnaden mellan dessa djur och att vi håller dem på olika sätt.
 
Jag har en hane och aldrig ens tänkt tanken att kastrera honom.
Varför är det så vanligt att kastrera?
När jag är på klinik med mina hundar så blir jag alltid frågad om jag inte vill kastrera dem. Visst, mina är blandraser så det kanske spelar in, vad vet jag. Men jag har fått frågan så många gånger att jag nu har ett standardiserat svar redo, "Jag är etolog". För det är det de direkt har accepterat att nä, här kommer vi inte lyckas få igenom en kastrering. Innan jag säger den meningen så är det lite fram och tillbaka med fördelar med kastrering. Men så fort jag har sagt den meningen så är det liksom, jaha och full respekt för mitt beslut.

Kommer man då som okunnig och inte vet något och veterinären säger "Hunden mår bäst av att vara kastrerad" så är det klart att man tror på det. Och i vissa fall stämmer det säkert.

Men i Sverige har vi inte direkt problem med okynnesparningar, så jag förstår inte detta argumenterande om att kastrering är bäst och det enda sättet att se till att hundarna inte gör fler hundar.
 
En kombination av att veterinärer idag pratar sig varma för detta redan när man är där med sin valp och att många idag av någon anledning är väldigt influerade över hur man gör i t ex USA, där den genomsnittlige hundägaren inte ens har en bråkdel av den hundkunskap som den genomsnittlige hundägaren i Sverige har. Att folk sedan jämför hundar med katter och hästar (där kastrering är vanligt), visar egentligen bara på att man inte förstår skillnaden mellan dessa djur och att vi håller dem på olika sätt.
Okej jag har personligen aldrig träffat en sån veterinär men det kanske är när man själv tar upp frågan om kastrering =)
 
När jag är på klinik med mina hundar så blir jag alltid frågad om jag inte vill kastrera dem. Visst, mina är blandraser så det kanske spelar in, vad vet jag. Men jag har fått frågan så många gånger att jag nu har ett standardiserat svar redo, "Jag är etolog". För det är det de direkt har accepterat att nä, här kommer vi inte lyckas få igenom en kastrering. Innan jag säger den meningen så är det lite fram och tillbaka med fördelar med kastrering. Men så fort jag har sagt den meningen så är det liksom, jaha och full respekt för mitt beslut.

Kommer man då som okunnig och inte vet något och veterinären säger "Hunden mår bäst av att vara kastrerad" så är det klart att man tror på det. Och i vissa fall stämmer det säkert.

Men i Sverige har vi inte direkt problem med okynnesparningar, så jag förstår inte detta argumenterande om att kastrering är bäst och det enda sättet att se till att hundarna inte gör fler hundar.
Oj det har jag aldrig varit med om.
 
När jag är på klinik med mina hundar så blir jag alltid frågad om jag inte vill kastrera dem. Visst, mina är blandraser så det kanske spelar in, vad vet jag. Men jag har fått frågan så många gånger att jag nu har ett standardiserat svar redo, "Jag är etolog". För det är det de direkt har accepterat att nä, här kommer vi inte lyckas få igenom en kastrering. Innan jag säger den meningen så är det lite fram och tillbaka med fördelar med kastrering. Men så fort jag har sagt den meningen så är det liksom, jaha och full respekt för mitt beslut.

Kommer man då som okunnig och inte vet något och veterinären säger "Hunden mår bäst av att vara kastrerad" så är det klart att man tror på det. Och i vissa fall stämmer det säkert.

Men i Sverige har vi inte direkt problem med okynnesparningar, så jag förstår inte detta argumenterande om att kastrering är bäst och det enda sättet att se till att hundarna inte gör fler hundar.
Har aldrig varit med om det. Inte ens vid prostataproblem propsade de på kastrering.
 
I USA verkar man ha uppfattningen att om man inte kastrerar sin hund så kommer de producera valpar hejvilt på löpande band och aldrig kunna leka med andra hundar. Jag vet inte hur det skulle se ut i praktiken men det är vad jag fick höra när jag ifrågasatte att en niomånaders tikvalp skulle kastreras i en facebookgrupp för (disapproving) corgis. Jag fick veta i ett DM från admin att det är något kan gör om man är en seriös hundägare och att jag INTE var det för att mina hanar var intakta. Sen blev jag bannad från gruppen. 😬
 
I USA verkar man ha uppfattningen att om man inte kastrerar sin hund så kommer de producera valpar hejvilt på löpande band och aldrig kunna leka med andra hundar. Jag vet inte hur det skulle se ut i praktiken men det är vad jag fick höra när jag ifrågasatte att en niomånaders tikvalp skulle kastreras i en facebookgrupp för (disapproving) corgis. Jag fick veta i ett DM från admin att det är något kan gör om man är en seriös hundägare och att jag INTE var det för att mina hanar var intakta. Sen blev jag bannad från gruppen. 😬
Hur funkar aveln där då om alla kastrerar? är det några särskilda som väljs ut till avelsdjur redan i valpåldern?
 
Har aldrig varit med om det. Inte ens vid prostataproblem propsade de på kastrering.
Oj det har jag aldrig varit med om.
Skönt! Jag har varit med om det 3-4 gånger. Mycket märkligt att behöva försvara att ha en intakt hund.
I USA verkar man ha uppfattningen att om man inte kastrerar sin hund så kommer de producera valpar hejvilt på löpande band och aldrig kunna leka med andra hundar. Jag vet inte hur det skulle se ut i praktiken men det är vad jag fick höra när jag ifrågasatte att en niomånaders tikvalp skulle kastreras i en facebookgrupp för (disapproving) corgis. Jag fick veta i ett DM från admin att det är något kan gör om man är en seriös hundägare och att jag INTE var det för att mina hanar var intakta. Sen blev jag bannad från gruppen. 😬
Ang det fetade. Mina hundar leker ALDRIG med andra hundar. Inte för att de är arga eller vad som helst som folk inbillar sig skulle kunna botas med kastrering, utan för att de helt enkelt saknar intresset för det. Jag förstår inte riktigt den här åsikten om att hundar har behov av att leka med andra hundar utanför flocken? De är mycket lekfulla med oss, och leker ibland med varandra, främst när de är understimulerade deluxe (som nu när både jag och sambon har varit sjuka). Men kleti och pleti har de inget intresse i alls.

Ja visst är det märkligt med sådan skillnad mellan länder. De verkar liksom inte alls tro att det går att ha intakta hundar.

Hur funkar aveln där då om alla kastrerar? är det några särskilda som väljs ut till avelsdjur redan i valpåldern?
I USA ses man som dum i huvudet om man köper från uppfödare. Man ska adoptera hundar som behöver hem, inte köpa.
 
Skönt! Jag har varit med om det 3-4 gånger. Mycket märkligt att behöva försvara att ha en intakt hund.

Ang det fetade. Mina hundar leker ALDRIG med andra hundar. Inte för att de är arga eller vad som helst som folk inbillar sig skulle kunna botas med kastrering, utan för att de helt enkelt saknar intresset för det. Jag förstår inte riktigt den här åsikten om att hundar har behov av att leka med andra hundar utanför flocken? De är mycket lekfulla med oss, och leker ibland med varandra, främst när de är understimulerade deluxe (som nu när både jag och sambon har varit sjuka). Men kleti och pleti har de inget intresse i alls.

Ja visst är det märkligt med sådan skillnad mellan länder. De verkar liksom inte alls tro att det går att ha intakta hundar.


I USA ses man som dum i huvudet om man köper från uppfödare. Man ska adoptera hundar som behöver hem, inte köpa.
Min hund har ett par kompisar han gillar att leka med, ett par tikar och nån kastrerad hane, men det är en handfull. Han är inte intresserad av att leka med alla han ser och jag har inget direkt intresse av att gå till exempelvis en rastgård och låta honom leka med nån random hund där som jag inte vet nåt om hur den är. Leker han med tikar är det under uppsikt och inte under höglöp direkt, men i USA verkar just det här med rastgård i grupp vara Det Enda Rätta och det var tydligen synd om min hund som inte fick uppleva det… Helt annat synsätt.
 
Jag upplever med min kastrerade hane att väldigt många andra hundar vill bråka med honom. Han själv är helt ointresserad av andra hundar, håller låg profil och kollar åt ett annat håll. Ändå ska andra ge sig på honom, en gång till och med en ung tik. Kan ju dock inte säga att det beror på kastreringen eller har någon annan anledning, men har även hört från andra håll att kastrerade hanar kan bli mindre omtyckta av andra hundar.
Har nog inte med kastrationen att göra, min hund går ihop med verkligen varenda hund och vi träffar otroligt många olika hundar då var och varannan person har hund här omkring. Alla kastrerade hundar jag har mött och känner går faktiskt super med andra hundar. Även dom som varit aggressiva vid möten med andra hundar har fungerat fint med andra hundar efter kastration.

Folk verkar skylla precis alla problem en hund kan få på kastration.
 
I USA har dom haft problem med överpopulation av oönskade katter och hundar så som jag förstått det, och kanske fortfarande har i viss utsträckning. Lösningen blev kastrering eller vasektomi. Många oönskade katter och hundar som hamnar i shelters blir avlivade. Jag tror kastrering är mer vanligt på shelters innan hundarna blir utadopterade, det är iallafall där jag sett det ske som standard. Jag tror långt ifrån alla "vanliga" hundägare i USA kastrerar dock.
 
Hur funkar aveln där då om alla kastrerar? är det några särskilda som väljs ut till avelsdjur redan i valpåldern?

Så funkar ju aveln på både häst och katt, så jag har svårt att se att just det skulle vara ett tungt vägande argument. Har man en linje som är väldigt viktig att bevara försöker man hålla fler fertila som back up, men i regel är det ofta slitsamt för både hankatt/hingst och ägare så man får tänka ordentligt före helt enkelt.
 
Att kastrerade hundar tappar könslukten så de blir svåridenifierade är väl vida känt numera? När jag kastrerade min hane fick jag informationen att han kunde förväxlas med tik av veterinär.
Att hanar juckar på kastrater mm är sånt som kan hända. Det är inget svepskäl som man har hittat på.
 
Hur funkar aveln där då om alla kastrerar? är det några särskilda som väljs ut till avelsdjur redan i valpåldern?
Kort svar: Ja, typ. När man köper valp från uppfödare i USA kan man välja att köpa dem med ”full registration” eller ”limited registration” - den sistnämnda innebär att inga valpar kan reggas från just den hunden. Det är bara uppfödaren som kan välja eller ändra registrering för en viss hund, även om den är såld och vuxen. Pratade en gång med en person som inte fick avla på sin hund trots att han var bra, för uppfödaren hade gått bort så ingen kunde omregga honom. Knas.

Fullreggade valpar är ofta dyrare - 5000 till 10 000 kr extra är inte ovanligt. Valpköpare som inte har planer på att avla/ställa ut (endast fullreg kan tävla på officiella utställningar) kommer alltså oftast nöja sig med limited registration. Det är också ganska vanligt att uppfödare sätter kastreringskrav på valpar som säljs som husdjur, att ägaren måste kastrera hunden innan en viss ålder.

Det finns också uppfödare som säljer alla valpar med limited registration, och sedan tar bort begränsningen om hunden visar sig vara lovande för avel. Vet inte hur vanligt det är.
 
Att kastrerade hundar tappar könslukten så de blir svåridenifierade är väl vida känt numera? När jag kastrerade min hane fick jag informationen att han kunde förväxlas med tik av veterinär.
Att hanar juckar på kastrater mm är sånt som kan hända. Det är inget svepskäl som man har hittat på.
Har dock sett hanhundar jucka på andra okastrerade hanhundar också, och tikar som juckar på andra hundar. Det är inget som är speciellt för kastrerade. Min hund juckar på andra okastrerade hundar ibland trots att han är kastrerad. Tror juckandet handlar om mer än något sexuellt.

Och ja, att dom kan lukta mindre absolut, men att andra hundar skulle vara vansinnigt arga och aggressiva mot dom för att dom luktar mindre är inte någonting som händer häromkring iallafall.
 
Har dock sett hanhundar jucka på andra okastrerade hanhundar också, och tikar som juckar på andra hundar. Det är inget som är speciellt för kastrerade. Min hund juckar på andra ibland trots att han är kastrerad. Tror juckandet handlar om mer än något sexuellt.

Och ja, att dom kan lukta mindre absolut, men att hundar skulle vara vansinnigt arga och aggressiva mot dom för att dom luktar mindre är inte någonting som händer häromkring iallafall.
Min blev kastrat sent i livet och det blev skillnad på hur hundar han redan kände reagerade före och efter.
Om veterinärer och studier påtalar att detta är ett faktum så tror jag på det. Varför skulle de hitta på något sådant?

Klart inte alla blir vansinniga. Ingen har heller påstått det. Men hundar som har problem med osäkerhet eller könsbunden aggressivitet kan absolut bli det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 788
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 478
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 873
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 138
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp