Kastration ( utbruten ur Dags att skaffa hund?

Skönt! Jag har varit med om det 3-4 gånger. Mycket märkligt att behöva försvara att ha en intakt hund.

Ang det fetade. Mina hundar leker ALDRIG med andra hundar. Inte för att de är arga eller vad som helst som folk inbillar sig skulle kunna botas med kastrering, utan för att de helt enkelt saknar intresset för det. Jag förstår inte riktigt den här åsikten om att hundar har behov av att leka med andra hundar utanför flocken? De är mycket lekfulla med oss, och leker ibland med varandra, främst när de är understimulerade deluxe (som nu när både jag och sambon har varit sjuka). Men kleti och pleti har de inget intresse i alls.

Ja visst är det märkligt med sådan skillnad mellan länder. De verkar liksom inte alls tro att det går att ha intakta hundar.


I USA ses man som dum i huvudet om man köper från uppfödare. Man ska adoptera hundar som behöver hem, inte köpa.
Just det adopt dont shop är det som gäller där.
Har nog inte med kastrationen att göra, min hund går ihop med verkligen varenda hund och vi träffar otroligt många olika hundar då var och varannan person har hund här omkring. Alla kastrerade hundar jag har mött och känner går faktiskt super med andra hundar. Även dom som varit aggressiva vid möten med andra hundar har fungerat fint med andra hundar efter kastration.

Folk verkar skylla precis alla problem en hund kan få på kastration.
På min tik var det åtminstone tydligt att det var just kastrerade hundar hon hatade och då alla kastrerade hundar, så något annat gemensamt än att dom saknade kulor fanns inte.
 
Jag skulle aldrig kastrera utan medicinsk orsak.
Min äldsta blev kastrerad vid 8 år pga akut pyo. Pälsen har gått från funktionell till fruktansvärd. Massor mängder ull som tovar sig. Därmed får vi ha superkoll på sommaren så hon inte får hotspots för hon älskar att bada. Tar hur lång tid som helst att torka efter bad och massor med pälsvård istället för typ kamma lite vid fällning för att undvika tovorna. Tappat muskler och svårt att bygga. Lätt inkontinens. Ändrat beteende. Skittrist!

En kompis har en bror till min och han fick också katastrofpäls och ännu mer ändrat beteende.

Jag blev frågad förra året av veterinär om jag inte funderat på kastrering av min mellantik som är fullt frisk och fungerar i alla sammanhang utan problem. Jag svarade att "varför ska jag laga något som inte är trasigt?"
Min yngsta är potentiellt ämnad för avel (vi får se hur hon artar sig som vuxen).
En tidigare tik vi hade (blandis) blev också inkontinent och fick medicineras. Hon fick någon mer sjukdom också men jag minns inte vad det var, som fick medicineras också resten av livet. Hon hade inte underull så hennes päls var ok.
Alla i min ras som jag vet om har fått katastrofpäls efter kastrering.
Vår ras har en liten population och alla friska och sunda hundar borde eg räknas som potentiella avelshundar för att bredda avelsbasen, då fungerar det inte med att många kastrerar och hur ska vi kunna utvärdera hälsa och mentalitet om hundarna kastreras i onödan?
 
Min blev kastrat sent i livet och det blev skillnad på hur hundar han redan kände reagerade före och efter.
Om veterinärer och studier påtalar att detta är ett faktum så tror jag på det. Varför skulle de hitta på något sådant?

Klart inte alla blir vansinniga. Ingen har heller påstått det. Men hundar som har problem med osäkerhet eller könsbunden aggressivitet kan absolut bli det.
Jag säger inte att dom inte kan bli osäkra eller vad dom nu blir, säger att det inte är så vanligt som folk här verkar vilja att det är.

Det är klart att hundar reagerar annorlunda på kastrerade, men inte på ett negativt sätt.
 
Stackars hund, kan inte vara lätt att gå runt hela tiden med dom starka känslorna.

Jag vet en hund som hatade terriers. Alla terriers i alla storlekar. Ägaren hade ingen aning om varför då hunden inte hade nån dålig erfarenhet av terriers. Däremot älskade den rottweilers!
 
Jag säger inte att dom inte kan bli osäkra eller vad dom nu blir, säger att det inte är så vanligt som folk här verkar vilja att det är.

Det är klart att hundar reagerar annorlunda på kastrerade, men inte på ett negativt sätt.
Men nu finns det både studier som säger detta och veterinärer som upplyser om det som en del av de bieffekter som kan medfölja. Du påstår alltså att de har fel?
Du påstår också att vi som upplevt detta också har fel?
 
Så funkar ju aveln på både häst och katt, så jag har svårt att se att just det skulle vara ett tungt vägande argument. Har man en linje som är väldigt viktig att bevara försöker man hålla fler fertila som back up, men i regel är det ofta slitsamt för både hankatt/hingst och ägare så man får tänka ordentligt före helt enkelt.

Jag kan inget om varken häst- eller kattavel så se detta som en okunnig fråga. Men är alltså ovanstående inget som får negativa konsekvenser för aveln på dessa djur? Jag har svårt att se det själv men kan som sagt inget. Annars blir det ju en märklig parallell till hundaveln tänker jag.
 
@Grazing så här skriver SKK om kastreing. Bla att andra hundar kan reagera negativt på kastrat.
IMG_6823.jpeg
 
Jag har haft en hund som hatade pudlar:)
Min förra hatade alla hundar utom just pudlar. Men det märkte vi först efter att vi fick ta bort Lillis, våran pudel som vi hade samtidigt som henne. Hon gick igång som tusan när hon såg en hund. Men om det var en pudel så blev hon tyst och lugnade sig. Det var precis som om hon förknippade dom med lillebror.
 
Jag säger inte att dom inte kan bli osäkra eller vad dom nu blir, säger att det inte är så vanligt som folk här verkar vilja att det är.

Det är klart att hundar reagerar annorlunda på kastrerade, men inte på ett negativt sätt.
Min reagerade enbart negativt på kastrater och min väns kastrerade hund blev gruppvåldtagen i hundrastgårdar :(
Min förra hatade alla hundar utom just pudlar. Men det märkte vi först efter att vi fick ta bort Lillis, våran pudel som vi hade samtidigt som henne. Hon gick igång som tusan när hon såg en hund. Men om det var en pudel så blev hon tyst och lugnade sig. Det var precis som om hon förknippade dom med lillebror.
Vad gulligt :)
 
Jag kan inget om varken häst- eller kattavel så se detta som en okunnig fråga. Men är alltså ovanstående inget som får negativa konsekvenser för aveln på dessa djur? Jag har svårt att se det själv men kan som sagt inget. Annars blir det ju en märklig parallell till hundaveln tänker jag.
Möjligtvis i små raser men i halvblodsavel absolut inte, där skulle man istället behöva selektera mycket hårdare för det är SÅ mycket skit som går i avel
 
Jag kan inget om varken häst- eller kattavel så se detta som en okunnig fråga. Men är alltså ovanstående inget som får negativa konsekvenser för aveln på dessa djur? Jag har svårt att se det själv men kan som sagt inget. Annars blir det ju en märklig parallell till hundaveln tänker jag.
Möjligtvis i små raser men i halvblodsavel absolut inte, där skulle man istället behöva selektera mycket hårdare för det är SÅ mycket skit som går i avel
I raser med stängd stambok kan det på sikt bli en ordentlig minskning av den genetiska variationen om en stor del av populationen kastreras.
Halvbloden har ju till viss del öppen stambok och får därför in nya gener.

Men raser med stängd stambok kan få problem.
 
Så funkar ju aveln på både häst och katt, så jag har svårt att se att just det skulle vara ett tungt vägande argument. Har man en linje som är väldigt viktig att bevara försöker man hålla fler fertila som back up, men i regel är det ofta slitsamt för både hankatt/hingst och ägare så man får tänka ordentligt före helt enkelt.
Det är ju betydligt jobbigare att äga intakta hästar och katter än vad det är att ha intakta hundar.
Det är ju till stor del en avelsfråga.

Och med stängd stambok får det absolut konsekvenser. Att använda fler individer ur en kull ger mer genetisk bredd än att bara använda en hund ju.

Plus då att du går miste om de hundar som kanske blev mycket bättre än vad man trodde som unga och sedan kastreras.
 
Har dock sett hanhundar jucka på andra okastrerade hanhundar också, och tikar som juckar på andra hundar. Det är inget som är speciellt för kastrerade. Min hund juckar på andra okastrerade hundar ibland trots att han är kastrerad. Tror juckandet handlar om mer än något sexuellt.

Och ja, att dom kan lukta mindre absolut, men att andra hundar skulle vara vansinnigt arga och aggressiva mot dom för att dom luktar mindre är inte någonting som händer häromkring iallafall.
Du har helt rätt, juckande är inte först och främst ett sexuellt beteende utan en överslagshandling. Juckar gör hundar av alla kön, på andra av alla kön och på kastrerade likväl som på okastrerade.
 
Det är ju betydligt jobbigare att äga intakta hästar och katter än vad det är att ha intakta hundar.
Det är ju till stor del en avelsfråga.

Och med stängd stambok får det absolut konsekvenser. Att använda fler individer ur en kull ger mer genetisk bredd än att bara använda en hund ju.

Plus då att du går miste om de hundar som kanske blev mycket bättre än vad man trodde som unga och sedan kastreras.
Har ägt ett helt gäng intakta hästar och ser inga större problem med det. Ger man dem en fungerande flock där deras naturliga beteendebehov tillfredsställs så är de ofta lätthanterade.

Det känns dumt att skylla på hästarna när det oftast är våran extremt dåliga hästhållning som är problemet.
 
När jag är på klinik med mina hundar så blir jag alltid frågad om jag inte vill kastrera dem. Visst, mina är blandraser så det kanske spelar in, vad vet jag. Men jag har fått frågan så många gånger att jag nu har ett standardiserat svar redo, "Jag är etolog". För det är det de direkt har accepterat att nä, här kommer vi inte lyckas få igenom en kastrering. Innan jag säger den meningen så är det lite fram och tillbaka med fördelar med kastrering. Men så fort jag har sagt den meningen så är det liksom, jaha och full respekt för mitt beslut.

Kommer man då som okunnig och inte vet något och veterinären säger "Hunden mår bäst av att vara kastrerad" så är det klart att man tror på det. Och i vissa fall stämmer det säkert.

Men i Sverige har vi inte direkt problem med okynnesparningar, så jag förstår inte detta argumenterande om att kastrering är bäst och det enda sättet att se till att hundarna inte gör fler hundar.
Tacksam för min klinik som angånde min förra hund konstaterade att det är väldigt skilda rön om huruvida krypta hanar bör kastreras.

Andra veterinärer har tvärsäkert sagt att han kommer med säkerhet att få cancer. Jag har bara sagt att då tar jag tag i det då....
Jag misstänker tyvärr att de försöker tjäna pengar.

På lokala kliniken känner jag flera sedan väldigt många år och de vet vem jag är och jag vet vilka de är. Glad för det.
 
Vore intressant att veta vad ni har för egna erfarenheter av kastrerade hanar, ni som skriver och gillar inlägg där det skrivs om eventuella nackdelar.

Jag har haft kastrerade hundar sedan -80-talet…. Och inte bara kastrater, även tikar och icke kastrerade hanar.
Jag har haft två, en av dom var tvunget pga sjuksom, han blev personlighetsförändrad till det sämre och inkontinent.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 788
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 478
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 873
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 138
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp