Skaffa förstahund, tips!

melvin

Trådstartare
min familj är på gång att skaffa vår första hund, vi har tänkt oss en labrador, golden eller liknande. Så nu vill jag har tips på allt från himmel och jord, vad ska man tänka på med sin valp, finns det några vanliga problem ni kan ge tips om hur man löser osv, släng hit allt ni kan komma på! :laugh:

Sv: Skaffa förstahund, tips!

Att tänka på: vara riktigt noga när det kommer till val av ras och uppfödare. Var hellre noggrann och låt det ta tid, än att köpa "första bästa" bara för att den råkar finnas i närheten och vara söt. (alla hundar, framförallt valpar, ÄR söta och även om man råkar bli kär i en hund man inte tänkt ha så kan det absolut bli roligare och trevligare att låta bli att köpa den hunden för att köpa något mer genomtänkt)

En valpkurs kan vara jättebra, men kan också vara mindre bra. Gå gärna valpkurs men kolla vad instruktören tänker kring hundträning. Verkar den ha konstiga värderingar eller konstig hundsyn är det kanske inte helt lämpligt att gå för just den tränaren.

Tiden är det vanligaste problemet. Man kan INTE räkna med att en valp eller unghund kan vara ensam länge. En hund ska inte heller som vuxen sitta hemma ensam en hel dag. Jobbar man för mycket så finns det dagmatte och hunddagis (och säkert en mängd andra alternativ). Kolla upp sådant innan ni bokar valp.

Instämmer!
Se oxå till att ha ihopsparad semester/komp så någon är hemma första tiden med valpen, ta gärna ut ledigheten om lopp om ni är två vuxna i hushållet.

Det finns stora skillnader inom rasen hos både labrador och golden och det är värt att sätta sig in i dessa. Båda har förgrenat sig mot sportlabbe/jaktgolden och mot utställningslabbe-/golden och där mellan finns olika varianter. Ibland är skillnaden så stor att man knappt tror det är samma ras. Inte många tror på mig när jag säger att jag har en golden - "näää det är en tollare". :grin: (Fast då vet man nog inte hur en tollare ser ut heller...)

Den variant som är avlad på jakt är generellt sett mer aktiv och alert, i vissa fall riktigt krävande.

Mitt första råd är köp en REGISTRERAD I SKK hos en seriös uppfödare. Då får du sällan problem om det skulle uppstå problem. En uppfödare är för det mesta mån om sina valpköpare. Tala om för uppfödaren vad du ska använda hunden till. Vill du enbart ha en sällskapshund så är det förmodligen ingen uppfödare som skulle sälja den piggaste valpen till er. Utan ni får den mer lugna.
Då du pratar om labbe o golden så skulle jag inte välja åt jakthållet på någon av raserna då dom ofta kräver lite mer i form av aktivering o motion. Som skogstrollet redan har skrivit.

Gå inte bara en valpkurs utan även en allmänlydnadskurs med hunden.

Se till att ni kan vara hemma så länge som möjligt på heltid med valpen. Gärna flera månader. Sen skulle jag se till att ha hundvakt i några månader till innan jag började lämna den ensam flera timmar. Visst med ensamträning korta perioder.

Men det viktigaste innan valpen är köpt. Välj en renrasig registrerad hos SKK. Kostar några kronor mer men man har ofta lite mer hjälp då.

Mitt första råd är köp en REGISTRERAD I SKK hos en seriös uppfödare. Då får du sällan problem om det skulle uppstå problem. En uppfödare är för det mesta mån om sina valpköpare.

Gör dock inte det vanliga misstaget att tro att allt är guld och gröna skogar bara för att valparna är renrasiga och registrerade i SKK. Det finns även oseriösa SKK-anslutna uppfödare som inte prioriterar t.ex. hälsa och mentalitet eller ibland helt enkelt saknar kunskap. Även SKK-ansluta uppfödare ska du vara lite kritiskt till, tveka inte att ställa en massa frågor osv - på så vis visar du också att du är en seriös valpköpare.
Att du är mån om att få en hund med goda anlag för bra mentalitet och bra hälsa förutom en vacker utsida. :)

Gör dock inte det vanliga misstaget att tro att allt är guld och gröna skogar bara för att valparna är renrasiga och registrerade i SKK. Det finns även oseriösa SKK-anslutna uppfödare som inte prioriterar t.ex. hälsa och mentalitet eller ibland helt enkelt saknar kunskap. Även SKK-ansluta uppfödare ska du vara lite kritiskt till, tveka inte att ställa en massa frågor osv - på så vis visar du också att du är en seriös valpköpare.
Att du är mån om att få en hund med goda anlag för bra mentalitet och bra hälsa förutom en vacker utsida. :)
:bow::bow:
Visst är det så, men fördelen med reggade hundars avkomma är att de kan kontrolleras till viss del på hund/avelsdata, dessutom kan man ta reda på o fråga om uppfödaren följer rasklubbens avelsrekommendationer eller bara uppfyller minimikrav för att få registrera sina valpar.

:)
:bow::bow:
Visst är det så, men fördelen med reggade hundars avkomma är att de kan kontrolleras till viss del på hund/avelsdata, dessutom kan man ta reda på o fråga om uppfödaren följer rasklubbens avelsrekommendationer eller bara uppfyller minimikrav för att få registrera sina valpar.
Jag tycker att golden är lugnare än labrador.Golden finns både som utställningshund och jaktvariant.Kolla att hunden är renrasig också.

En sak som jag tycker är viktig att diskutera innan hunden är i hemmet, är "hur vill vi ha det"? Ska de få vara i soffan/sängen o s v. Vem tar mogon-, middag-, eftermiddag-, kvälls- och nattpromenaden? Inget extra godis, eller äta vid bordet? Det är viktigt att alla i familjen gör lika och har samma regler.
Vad har ni för bil? Får den plats även som vuxen? En labbe eller golden kräver i princip en combi.
Kolla försäkringar, vilka olika villkor finns det?

:)Jag tycker att golden är lugnare än labrador.Golden finns både som utställningshund och jaktvariant.Kolla att hunden är renrasig också.

Är hunden reggad i SKK så är den renrasig.
Att köpa sk renrasiga hundar som inte är reggade rekommenderas inte!

Liknande trådar

Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: SaraMara
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 546
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 482
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 531
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Torrfoderdjungeln..
  • Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m