Bukefalos 28 år!

Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

En medelstor lättlärd ras. Vem vill inte ha en sådan? Vad är medelstor? För mig är en tex BC en stor hund :-) Så det blir ju liksom vad man gör det till när man läser om dem!!

Min minsta BC, en tik vägde 13 kilo, fullvuxen i normalt hull. Min största hane var 28 kg i sin glans dagar, inte tillstymmelse till underhudsfett där inte.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Tidsmässigt så går det inte jämföra häst och hund. Har en ständig diskussion med en kollega som envist säger att min häst måste ta mer tid än min hund. Att ha häst måste ju vara jättejobbigt tidsmässigt enligt henne (hon har varken häst eller hund;)).

Spelar ingen roll hur jag än förklarar att min häst kan ta allt från 30 minuter till 4-5 timmar beroende på vad jag gör. Men när det är klart är det klart liksom, jag behöver inte engagera mig mer i det för dagen.

Min hund däremot tar kanske sammanslaget 3-4 timmar (promenadtid och aktiveringar) men skillnaden är att dessa timmar är spridda över hela dagen och tiden däremellan måste jag också engagera mig i hundens välbefinnande.

Min hund (ännu valp på 8 månader) är max ensam 4 timmar och det förekommer ca 2-3 dagar i veckan att han är det. Annars är han med mig eller min man på jobbet.

Jag har en förmån att inte jobba under perioden dec-feb så då passade vi på att skaffa valpen. Det är vår tredje hund (dom andra är änglahundar nu) och jag har under dessa lediga månader lagt ner oerhört mycket tid för ensamträning, rumsrenhet vardagslydnad osv för att få en bra grund innan jag började jobba igen. Ärligt talat vet jag inte hur andra gör när dom skaffar valp. Dom tar ju så mycket tid i början!! Bara rumsrenheten är som ett marathon i början, ut in, ut in, näää nu hann han kissa inne i varjefall :banghead:

Jag vill inte lämna till hundvakt ännu (har våra föräldrar som gärna ställer upp)för han är just nu inne i en tonårs/spökperiod och jag är rädd att det hanteras fel eller på olika sätt vilket gör att det blir kaos i huvudet på honom med olika hanteringsätt.
Så just nu är vi väldigt låsta och vi planerar inga semesterresor i år som han inte kan följa med på.

Vår vardag ser ut ungefär så här:

7:00 Promenad ca 45 min. Går vi i skogen blir det några uppletande av föremål, lite lydnadsövningar.

Följer sedan med mig till jobbet alt. är hemma själv 4 timmar till husse kommer.

Lunchpromenad ca 30 min.

ca 16:30 Promenad med aktiveringar (spår, uppletande, lydnad) ca 1 timme.

Följer sen ibland med till stallet alt är hemma med husse.
Följer han med till stallet kan han vara lös i stallet men sticker gärna ut i hagen för att äta bajs. Där är så blött och lerigt att jag helst undviker det. Har dessutom en unghäst som inte är bekväm med att han smiter in där så det funkar inte riktigt än att ha honom lös på stallplanen. Ska dottern rida blir det att jag promenerar med honom under tiden.

ca 20:30 promenad ca 30 min. (om han inte varit med och fått promenad i stallet)

22:00 kvällskissa i trädgården.

Helgerna är vi ute i skogen ibland i flera timmar. Lägger spår har med fika osv:)

Sen är det ju kurser som tillkommer också.

Att skaffa hund är ett åtagande och en livsstil under ganska många år framöver. Men det är kul, vansinnigt roligt!:D Men man ska verkligen tänka sig för mer än en gång.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

En medelstor lättlärd ras. Vem vill inte ha en sådan? Vad är medelstor? För mig är en tex BC en stor hund :-) Så det blir ju liksom vad man gör det till när man läser om dem!!

Det beror också på vart man läser. Går man in på rasklubben och läser så bör man bli avskräckt om man tänkt sig en hobbyhund. NSG.no har en superb text ang införskaffandet av just bc:

"Anskaffelse av border collie
Å skaffe seg en border collie er nok litt anderledes enn ved mange andre raser. Det er idag den soleklart mest brukte og avlede gjeterhunden i Norge og ellers i verden. Den er ikke bare i teorien en «gjeterhund», men også i praksis. Den er bondens førstevalg når han trenger en kamerat i sitt arbeid med småfe.
[...]
Border colliens intelligens er viden kjent, og også dens atletiske egenskaper, men det aller viktigste er og blir hvordan den jobber med dyr som kan gjetes. I over 100 år har selektiv avl på spesielle egenskaper formet den hunden vi har idag. Det spesielle sammenlignet med andre raser er åpenbart, den har ingen rasestandard på utseende. I allefall ikke i de kretser som har med ekte border collie å gjøre.

En border collies rasestandard kan defineres utifra hvordan den jobber som gjeterhund, ikke hvordan den ser ut! Den har ALDRI blitt avlet på utseende!

Korthår, langhår, svart/hvit, tricolor, blå, brun, høy, lav osv. spiller ingen rolle, så lenge den kan utføre jobben på en effektiv måte.

En ekte border collie er alltid avlet med gjeteregenskapene som førsteprioritet. Hunder avlet mot andre mål kan kanskje ligne, men er ingen ekte border collie. Det er ellers bare trist å se hvordan utstillingsvariantene av rasen ser ut i andre land. Vi har i Norge idag strenge regler for å kunne stille ut en borcer collie. Man må ha gjennomført to gjeterhundprøver med minimum 90 poeng(av 100). Det betyr i praksis at det er lite utstilling, da de som oppnår slike poengsummer som oftest er mer opptatt av hundens egenskaper enn utseende.

Mange vil kanskje tenke at en border collie er et perfekt kjæledyr, men det er de som regel ikke. De er heller ikke «født» lydige som mange tror. De lærer seg like fort uvaner som det de skulle ha lært. Dessuten er de små aktive terrorister, dvs. de kan være det.

[...]

En god oppdretter reklamerer aldri med andre egenskaper enn gjeteregenskaper, og aldri, aldri, aldri skal man la seg lokke med «gode familiehunder», «gode agilityhunder», «gode lydighetshunder» osv. Annonser som beskriver hunder med lite gjeterinnstinkt som noe positivt, skal man sky som pesten.

[...]

Til syvende og sist er det opp til valpekjøper å avgjøre hva h*n stiller som krav. Men man skal huske på, at hvis man ønsker en ekte border collie, så må man kjøpe fra oppdrettere av gjeterhunder. Gjør man ikke det, bidrar man til å opprettholde en valpeindustri som er direkte ødeleggende for rasen. Man bør ikke gå langt for å finne gode eksempler på hva som har skjedd når man har glemt hva man skal avle på. Selv om man skal bruke hunden til andre grener som agility, lydighet, bruks og annet, skal man huske på at det er den selektive avelen gjennom 100 år på gjeteregenskaper som har gjort border collien til det multitalentet den er idag. "
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Svarar utifrån min egna erfarenhet och har bara läst de första men svarar ändå :)

Hur mycket tid ork och pengar måste man ha för en hund?
Jag har alltid gillat hundar och motionerar (springer, går) ganska mycket själv i veckorna.

Jag betalar iof inte min hund själv (bor hemma och är 16år) men vi har Ekanuba som hundfoder och det kostar 650kr (något sådant) och då räcker den kanske 2/3 av månaden. Så nästan 800-900kr på mat lägger vi ut på henne i månaden. Min hund har däremot "bara" haft ögoninflammation en gång och öroninflammation en gång och det är inga dyra veterinärkostnader men man måste vara beredd att kunna lägga ut några tusen till på veterinär varje månad.
Orken är väll inte sådär jättejobbig enligt mig, man går på morgonen (vid 8-10), sen lite senare (vid 4-6) och sen en kvällsrunda brukar det bli. Jag går 10-30minuters rundor på morgonen och kvällen och en långrunda på 1-3 timmar mitt på dagen. Det räcker för min hund. Vi tränar inget extra eller så hemma, men sen är det ju kloklippning en gång var 14onde dag men med en snäll hund tar det 5min. Sen friserar jag min hund själv (framben, bakben, under magen, rumpan och tassarna) och det tar ungefär 3 timmar sammanlagt (ca 30min per tillfälle orkar hunden stå still). Men det är ju frivilligt om man vill klippa hunden. Men annars är det inte speciellt jobbigt enligt mig att ha hund.

Har alltid haft djur, har för tillfället två hästar och har sedan tidigare haft/har flera katter.
Hästar och katter kan inte jämföras med hund.

Hur skiljer sig en hund mot dessa djur? Tar hunden lika mycket tid och ork som en till häst ungefär?
En häst sköter man om och tar hand om i kanske 2-3 timmar (med ridning inberäknad) per dag och sen är den "ur vägen", en katt rensar man bara lådan till och kanske myser lite med. En hund måste du gå ut med minst 3ggr per dag, du kan inte lämna den hur länge som helst och du kan absolut inte åka någonstans där man är borta i mer än 8 timmar utan att ha någon som passar den eller går ut med den om hunden inte följer med. Men mest orkmässigt är nog häst och hund lika jobbigt, det är fysiskt krävande men på en hund är det vid mer tillfällen på dagen än en häst. Det tar mer tid med en hund än med en häst.

Hur fungerar vardagen med hund för er, brukar den följa med till stallet, är den hemma på dagarna när ni jobbar, följer den med på ridturerna?
När jag hade häst så följde min hund alltid med till stallet, nu var vi bara två personer där (vi inackorderade oss hos en kompis) så jag kunde stänga hela stallet och ha henne lös därinne. Men det är nog många stall som inte gillar att man tar med egen hund. Min mamma är sjukskriven och jag går inte i skolan så vi är hemma hela dagarna, men i vanliga fall är hon hemma när mamma jobbar och jag går i skolan. Utan problem. Min hund stängde jag in i en box där jag red då jag hade ett Fullblod (f.d galoppör) som var livrädd för allt. Hade hunden då t.ex rört sig eller ja, bara stått still så hade hon skrämt vettet ut honom i paddocken haha! Så hon var i en box, första gångerna så skällde hon men hon lärde sig snabbt!

Har ni även någon erfarenhet av Bordercollies?
Inte renrasiga men de är nog inga bra hundar att ha med hästar. De kommer försöka valla hästarna och det är stor risk att de får sig en spark då. Skulle inte heller rekommendera dem som förstahund!
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Om hunden inte kommer ut mellan 8 och 16 så följer du inte ens minimikraven... Hunden ska rastas mist var 6:e timme dagtid och det är 8 timmar mellan kl 8 och kl 16. Om hunden inte kommer ut förrän kl 18 så blir det hela 10 timmar. Hoppas att du har skrivit fel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 888
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 029
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 800
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp