Skaffa hund

L

Lilith

jaa.... Jag hade tänkt skaffa hund när jag flyttar hemifrån, som blir om kanske 2 år. Men jag vet vad jag ska ha :confused: Har hund just nu och haft tidigare (+"hundfolk" till föräldrar) så jag har lite hundvana i allafall.
Funderar på att skaffa mig en blandras (dels för att man kan få riktiga toppen-vovvar, dels för att de inte kostar 10.000 att införskaffa) Vilka blandningar brukar bli bra?

Jag har tänkt mig ha en medel eller stor hund som vill vara i skogen, att träna lydnad/sök eller kanske agility med. En aktiv hund, stabil mentalt.

Jag kommer antagligen bo i lägenhet, iof nära till skog, men hunden ska ju "få plats"!

Förslag?
 
KAN bli bra ja men tänk om den inte blir det då?
Man kan inte säga att vissa blandningar rent generellt blir bra eftersom halva kullen kan bli skit, 1/4 bra och 1/4 sådär. Har du otur så får du en av skithundarna.
Klart renrasiga kan bli skit de med men där har du oddsen på din sida och du kan med lätthet hitta en ras som passa just dig. Tar du en blandras får du en hund där du inte har en aning om vilken av raserna den fått sitt ifrån.

Varför inte redan nu börja leta efter en lämplig renras och börja spara redan nu?
Sparar du t ex 400 kr i månaden så har du ju 10.000 om två år.
 
Tycker absolut att du ska rikta in dig på att skaffa en renrasig hund - då har du mycket större chans att veta vad du får... en blandras kan bli lite hur som helst. I ditt inlägg syftar du lite på bl a storleken på hunden och den går t ex aldrig att förutspå på en blandras. Mentaliteten är ännu svårare - för att inte säga omöjlig att tro något om innan hunden vuxit upp. Du påpekar att det kostar mycket pengar att köpa en renrasig hund - om du tycker det är ett problem så ska du verkligen överväga om du inte ska vänta ännu längre tills du fått bättre ekonomi - inköpskostnaden är bara en liten del av vad det kostar att ha hund. Mat, försäkringar och veterinär är stora utgifter. Blir hunden sjuk och du dessutom inte har den försäkrad kan det handla om mycket stora belopp.

Innan jag tycker att jag kan råda dig till någon särskild ras tycker jag att du måste precisera mer exakt vad du vill ha ut av din hund - ska du jobba med den eller mest bara gå ut på små promenader och ha det mysigt... pälsvård eller inte??

Det är bra att du börjar planera långt i förväg. Låna gärna böcker på biblioteket och läs allt du kommer över!! :) Lycka till!
 
blandisar är nestan aldrig bra,då dom har instinkt från bådA håll.
jag räkomanderar dig att köpa en renrasig,då har du garantier som du inte ville haft på en blandis.
skall du bo i lägenhet borde du ha en liten eller medelstor hund som är rätt lugn i sinnet och även ha dom önskene som du vil ha i den.
Shelti rasen är en kanonhund,även bra i agility.vet om en bra uppfödare om du vill fölgaupp lite och se om det kan vara rasen för just dig.
kom ihåg også att en hund kräver mycke tid,du kan inte jobba långa skift om du den skall va hemma,och som valp måste du vara der mycke mycke mer.tänk även på om du skall resa eller vara borta,måste du ha nån som ställer upp med hunden,eller om du tar den med dig.och det kostar att ha hund.försäkring,foder,vaksinasjoner,avvmasking,leksaker,godis,utrusting,mm.
men en hund ger så mycke også.
lycka till med ditt val.
 
skaffa en labradoooor! :love: jättebra första hund, vacker, lagom stor och den har humor! kan det bli bättre? vill du spara pengar till en "skadebuffert" istället för att köpa en dyr hund kan du kolla efter omplaceringar. var dock noga med att ta reda på anledningen till att dom inte kan ha kvar hunden längre! eller kanske en fodertik från en uppfödare (kolla upp så att de kan ha hunden när den har valpat...)? eller om du inte ska avla eller ställa ut finns det "fula" hundar som kanske är lite billigare. jag köpte min för 3000, han har bra föräldrar men det var en "olycka" att han och hans syskon blev till. deras linjer passade inte alls ihop så valparna blev inte utställningsvackra
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp