Skaffa kontaktlinser

Bukefalos 30 år!

Jag har månadslinser, mjuka men jag tar ut var kväll.

Använder mest linser på sommaren då ena ögat är lite special på. (gjort flera operationer pga diabetes tidigare) så har lite känsliga. Mina månadslinser räcker ibland längre och ibland kortare.

Betalar ca 300,- för 3 månader hos optiker

Ja som rubriken lyder, jag är på gång att försöka med linser då jag både är "ålderssynt" och numera har astigmatism. I dagsläget har jag progressiva glasögon men har märkt att jag behöver uppgradera dom för synen har ändrats lite så jag blir nästan yr i vissa vinklar. Utan glasögon och med blurrig syn finns inte tillstymmelse till yrsel så det beror på glasögonen. Jag bestämde mig för att prova linser så, vilka linser använder bukes linsbärare och vad ska jag ha eller inte ha? Jag vill ju inte kasta pengarna i sjön.

Jag har månadslinser. Är 63 år så jag har åldersförändringar, närsynt och har kraftig astigmatist. Är också op för gråstarr i båda ögonen.

Jag har sedan jag började besväras av ålderförändringar, haft monovisionlinser. Jag har alltså en lins för nära seende (läsavstånd) och en lins för långt seende. Den senare används på mitt dominanta öga (det hjälper optikern till med att reda ut). Jag har testat progressiva linser, men just monovision funkade mycket bättre på mina ögon.

Jag har också progressiva glasögon att använda när jag inte vill använda linserna, men eftersom jag har månadslinser och går på linskoll hos optikern var 6:e månad, så köpte jag de billigaste glasögonen jag kunde hitta på Specsavers, men som jag ändå trivs i. De jag har nu köpte jag i november och landade på 1700 kr inkl antireflexbehandlat glas.

Fördelen med månadslinser är just kontrollerna var 6:e månad. Ett tag behövde styrkan justeras just var 6:e månad och efter senaste gråstarrsoperationen fick jag prova ut flera olika linser innan det blev bra.

Jag har dessutom fått ut ett par terminalglasögon via min arbetsgivare (jobbar framför datorn hela dagen) och dessa glasögon är utprovade med linserna i ögonen. För den enda nackdelen med monovision är att på avståndet som bildskärmen befinner sig - där ser man dåligt. Men med terminalglasögon funkar det superbra.

Mina egna progressiva glasögon är anpassade utifrån ett vanligt liv så de funkar bra med mobil, datorarbete, köra bil etc. Så om jag inte kan eller orkar ha linserna i någon dag så är det inga problem.

/Lizzie

Jag använder endagslinser ibland vid särskilda tillfällen.
Jag är närsynt och astigmatisk.
Men eftersom att jag ser väldigt bra att läsa utan vare sig glasögon eller linser, så blir det mycket på och av med både glasögon och linser.

När jag använde linser varje dag, hela dagarna, så hade jag månadslinser. Men eftersom att det nu blir så få dagar i månaden är endagslinser inte dyrare. Jag funderar dock på att skaffa linser som kan sitta i över t.ex. en helg på äventyr för att slippa fippla med ögonen när jag hellre vill göra annat.

Jag har månadslinser. Är 63 år så jag har åldersförändringar, närsynt och har kraftig astigmatist. Är också op för gråstarr i båda ögonen.

Jag har sedan jag började besväras av ålderförändringar, haft monovisionlinser. Jag har alltså en lins för nära seende (läsavstånd) och en lins för långt seende. Den senare används på mitt dominanta öga (det hjälper optikern till med att reda ut). Jag har testat progressiva linser, men just monovision funkade mycket bättre på mina ögon.

Jag har också progressiva glasögon att använda när jag inte vill använda linserna, men eftersom jag har månadslinser och går på linskoll hos optikern var 6:e månad, så köpte jag de billigaste glasögonen jag kunde hitta på Specsavers, men som jag ändå trivs i. De jag har nu köpte jag i november och landade på 1700 kr inkl antireflexbehandlat glas.

Fördelen med månadslinser är just kontrollerna var 6:e månad. Ett tag behövde styrkan justeras just var 6:e månad och efter senaste gråstarrsoperationen fick jag prova ut flera olika linser innan det blev bra.

Jag har dessutom fått ut ett par terminalglasögon via min arbetsgivare (jobbar framför datorn hela dagen) och dessa glasögon är utprovade med linserna i ögonen. För den enda nackdelen med monovision är att på avståndet som bildskärmen befinner sig - där ser man dåligt. Men med terminalglasögon funkar det superbra.

Mina egna progressiva glasögon är anpassade utifrån ett vanligt liv så de funkar bra med mobil, datorarbete, köra bil etc. Så om jag inte kan eller orkar ha linserna i någon dag så är det inga problem.

/Lizzie
Det är lite så jag tänkt mig, monovisionlinser för "vanlig vardagssyn" och läsglasögon-terminalglasögon när det handlar om småpill typ kretskort och elektronik där kretsarna är som dammkorn i storlek och framför datorn, det är så jag har nu. Jag har tänkt börja med linser och ha dom här gamla glasögonen som reserv till att börja med samt ett par nya terminalglasögon när jag har linserna, då har jag en uppsättning som funkar "sådär" om jag behöver vara utan linser nån dag.

Jag har månadslinser som jag har i dygnet runt. Mina ögon mår mycket bättre på dom än endagslinser. Men jag har fått testa igenom ganska många sorter innan jag hittade några som inte störde alls.

Sådär ja, då har jag varit hos optikern och skulle hämta ut mina linser men när dom blev insatta såg jag faktiskt lite sämre med dom än glasögonen men det kan ju vara en tillvänjningssak men hanterandet av dom fixade jag inte, eftersom jag har "smedhänder" och alltså tjock hud på fingertopparna har jag inte den fingertoppskänsla som behövs för att kunna hantera linserna så det blir nya brillor istället. Hon som provade ut linserna sa att linser är definitivt inte för alla och hon har själv testat men skippat linserna och kör med glasögon istället så nu tänker jag inte fundera mer på detta, synundersökningen behövde göras iallafall för synen har ändrats sen jag köpte dom nuvarande glasögonen. 25% rabatt fick jag iallafall eftersom jag inte är nån "krångelkund" och det tackar jag för.:)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar