Skaffa marsvin - utbruten

Jo, marsvinsprat är riktigt gulligt :)
Det allra roligaste ändå tycker jag är att se deras entusiasm när det vankas grönsaker. Jag säger alltid "hej, små vännerna" när jag kommer med maten, och den repliken gör att de kommer springande mot mig, precis som små hundar.

Ja våra har redan lärt sig att jag är matmamma och så fort jag pratar med dom så hoppas dom på något gott :D
 
Smarta små djur :) Och väldigt matmotiverade, helt klart.

Mina pipisar har nu för vana att vissla för fullt när 1) jag kommer hem 2) jag går och hämtar kaffe eller vatten under arbetsdagen hemma och 3) så fort de hör att jag är ute i trädgården med grässaxen. Så jag har väl skämt bort dem rejält med nyklippt gräs i buren flera gånger om dagen. Matmamma var ordet :o Dock håller de vikten jämnt och fint.
 
Mina pipisar har nu för vana att vissla för fullt när 1) jag kommer hem 2) jag går och hämtar kaffe eller vatten under arbetsdagen hemma och 3) så fort de hör att jag är ute i trädgården med grässaxen. Så jag har väl skämt bort dem rejält med nyklippt gräs i buren flera gånger om dagen. Matmamma var ordet :o Dock håller de vikten jämnt och fint.
Killarna har dresserat dig väl :) Underbart, och precis så som det ska vara.
 
Jag har precis serverat mina marsvin frukost, och som vanligt hälsar de måltiden med en otrolig entusiasm. Hos lilla flocken (en kastrerad hane och fem honor) blir det total kaos när de alla kommer springande och flyger upp på tiggpinnen för att få först. Hos pojkparen är det lite lugnare, för de är bara två i varje låda och kan inte trängas fullt lika mycket.

Nu mumsas det överallt och tystnaden sänker sig över huset :)
 
Senast ändrad:
Hallå, ge mig först! Tre av flickorna illustrerar typisk trängsel på pinnen.
Karin-Selma-Luna.JPG
 
Så söta :love:
Vad har du för aktivitetsgrejer/leksaker till dem? Mina killar är nämligen inte så roade av något annat än 1) äta gräs i trädgården och 2) sitta i knät och bli klappade 3) knalla runt i soffan bakom och över oss, och det känns som en rätt farlig lekplats. Jag har försökt släppa ut dem i köket så de får springa runt lite, men de säger bara "and now what?" och sitter stilla i väntan på att bli upplockade. Mina gamla marsvin hade jag lösa i köket nästan jämt, och de tyckte det var skoj att kila runt nos i svans på varandra. Jag vill inte att killarna bara blir sitta stilla i bur-djur.
 
Så söta :love:
Vad har du för aktivitetsgrejer/leksaker till dem? Mina killar är nämligen inte så roade av något annat än 1) äta gräs i trädgården och 2) sitta i knät och bli klappade 3) knalla runt i soffan bakom och över oss, och det känns som en rätt farlig lekplats. Jag har försökt släppa ut dem i köket så de får springa runt lite, men de säger bara "and now what?" och sitter stilla i väntan på att bli upplockade. Mina gamla marsvin hade jag lösa i köket nästan jämt, och de tyckte det var skoj att kila runt nos i svans på varandra. Jag vill inte att killarna bara blir sitta stilla i bur-djur.
Tack :heart
Den leksak som gått bäst hem är en aktivitetsboll för kanin. En sådan man kan stoppa pellets i, och så behöver de knuffa på den för att pelletsen ska ramla ut. Det är en perfekt sysselsättning för ett köksgolv, där det finns gott om utrymme att knuffa runt den. De kan behöva lite hjälp i början med att fatta hur den fungerar, men när de väl har fattat så kan det gå undan rejält. Och det kan vara klokt att ge dem varsin för att minska risken för tjafs.

Oxbow essentials har en riktigt bra marsvinspellets, med rätt proportioner mellan ingredienserna (fibrer, fett, protein, kalcium-fosfor-kvot) som dessutom är i tillräckligt små pelletsar för att passa i en boll.

Just mat är nog en nödvändig ingrediens för att (åtminstone mina) marsvin ska tycka det är kul att motionera.

Mina brukar få med sig sina plastpallar när de är ute på golvet. En alltför öppen yta kan göra dem osäkra, speciellt om de inte är vana vid golvtid. Har man många pallar så kan man ställa ut dem med mellanrum, och marsvinen kan springa emellan. De får också med sig en rejäl hög med hö, och ibland några grenar att gnaga på. Sälg är favoriten.
 
Tack :heart
Den leksak som gått bäst hem är en aktivitetsboll för kanin. En sådan man kan stoppa pellets i, och så behöver de knuffa på den för att pelletsen ska ramla ut. Det är en perfekt sysselsättning för ett köksgolv, där det finns gott om utrymme att knuffa runt den. De kan behöva lite hjälp i början med att fatta hur den fungerar, men när de väl har fattat så kan det gå undan rejält. Och det kan vara klokt att ge dem varsin för att minska risken för tjafs.

Oxbow essentials har en riktigt bra marsvinspellets, med rätt proportioner mellan ingredienserna (fibrer, fett, protein, kalcium-fosfor-kvot) som dessutom är i tillräckligt små pelletsar för att passa i en boll.

Just mat är nog en nödvändig ingrediens för att (åtminstone mina) marsvin ska tycka det är kul att motionera.

Mina brukar få med sig sina plastpallar när de är ute på golvet. En alltför öppen yta kan göra dem osäkra, speciellt om de inte är vana vid golvtid. Har man många pallar så kan man ställa ut dem med mellanrum, och marsvinen kan springa emellan. De får också med sig en rejäl hög med hö, och ibland några grenar att gnaga på. Sälg är favoriten.
Tack för tips! :bow: Ja, Julapallarna är killarnas favvo så de har varit med i köket! Jag får kolla efter aktivitetsboll när jag är i zooaffären nästa gång.

Och skönt att höra att det inte bara är mina killar som är lite matfixerade :)
 
Tack för tips! :bow: Ja, Julapallarna är killarnas favvo så de har varit med i köket! Jag får kolla efter aktivitetsboll när jag är i zooaffären nästa gång.

Och skönt att höra att det inte bara är mina killar som är lite matfixerade :)
Att vara matfixerad är definitivt fullt normalt! Jag läste någonstans för länge sedan att marsvin är gjorda för att tugga 20 av dygnets 24 timmar, och det stämmer rätt bra, tycker jag.
 
Jag kapar tråden lite här..

Jag är så sugen på att ha djur efter att ha varit utan egna djur i tio år nu. Helst hade jag velat ha hund, men det är svårt när jag är borta på jobb hela dagarna + pendling. Katter har jag svårt för. Funderade på kanin, vi hade utekaniner när jag var liten, men det känns inte rätt. Min bror föreslog marsvin och efter googling så är jag typ kär - jag vill ha marsvin. Men jag har knappt haft någon kontakt med marsvin alls så vet inte så mycket om dem, men är uppvuxen med hästar, hundar, katter och kaniner så jag är i allra högsta grad djurvan. Jag skulle kunna få plats med en bur på ca 120x60 där man skulle kunna göra en övervåning på en del av det och tänker mig att man kan ha en hage inne som är kopplad till buren där de kan vara när jag är hemma, funkar det? Eller är det för lite ytor? Jag tänker mig två stycken. Ser gärna lite bilder på hemmabyggen (kollat tidigare trådar, men de flesta bilderna syns inte pga gamla) så man kan få lite idéer för de köpevarianterna känns inte så roliga 🙂 och tar tacksam emot lite do’s and don’ts när det gäller marsvin.

Jag har köpt alla mina tre från uppfödare direkt. Hittat de via annonser på Facebook, Blocket samt mailat olika uppfödare via SMFs hemsida.
Alla har varit lite äldre men runt 6 månader-1 år.
Vad gäller bur så älskar jag C&C cages, som blir mer som en hage än en bur och går att bygga och modifiera som man vill. Vill man ha lock så går det att bygga ett med hjälp av delarna.
Jag har en med en övervåning och ramp, de älskar att springa upp och ned för rampen samt sova under taket som blir av övervåningen. Jag köpte min via en sida i UK: kaveecage.co.uk och det var snabb och smidig leverans och inte dyrare än att köpa en vanlig stor bur i butik.
Hade för övrigt inte heller några erfarenheter alls av marsvin eller andra ”burdjur” men läste på mycket :)
 
Jag har köpt alla mina tre från uppfödare direkt. Hittat de via annonser på Facebook, Blocket samt mailat olika uppfödare via SMFs hemsida.
Alla har varit lite äldre men runt 6 månader-1 år.
Vad gäller bur så älskar jag C&C cages, som blir mer som en hage än en bur och går att bygga och modifiera som man vill. Vill man ha lock så går det att bygga ett med hjälp av delarna.
Jag har en med en övervåning och ramp, de älskar att springa upp och ned för rampen samt sova under taket som blir av övervåningen. Jag köpte min via en sida i UK: kaveecage.co.uk och det var snabb och smidig leverans och inte dyrare än att köpa en vanlig stor bur i butik.
Hade för övrigt inte heller några erfarenheter alls av marsvin eller andra ”burdjur” men läste på mycket :)

C&C cages verkar populära när man googlar. Bra att veta att det gick bra att beställa. Just nu vågar jag nog inte beställa från UK, men det kanske ser bättre ut längre fram. De ser ju himla smidiga och fina ut 🙂

Va bra att man kan köpa lite äldre från uppfödare oxå. Trodde det bara var små bebisar som gällde där. Ska kolla upp det.

Tack för ditt svar! 🙂
 
C&C cages verkar populära när man googlar. Bra att veta att det gick bra att beställa. Just nu vågar jag nog inte beställa från UK, men det kanske ser bättre ut längre fram. De ser ju himla smidiga och fina ut 🙂

Va bra att man kan köpa lite äldre från uppfödare oxå. Trodde det bara var små bebisar som gällde där. Ska kolla upp det.

Tack för ditt svar! 🙂
Finns något liknande på Amazon.de heter Songmics (sök på C&C Cage) som levereras från Tyskland ifall du vågar beställa härifrån.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 510
Däggdjur Hej alla marsvinsälskare! Jag funderar på att skaffa marsvin igen men har lite funderingar om det. Jag har haft 5 marsvin förut...
Svar
0
· Visningar
1 181
Senast: mikaelat
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Senast: Lotus
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 360
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp