Skaftdammsugare, praktiskt?

gul_zebra

Trådstartare
Jag funderar så smått på om jag ska kika efter en skaftdammsugare framöver. Känns som att det vore smidigare än med nuvarande kluns så städningen kanske kan gå lite lättare och jag slipper snubbla över en dammsugare som dräller mitt på golvet jämt. Fick dock höra att de är klena och tunga att använda... Ni som har de, vad säger ni? Fördelar och nackdelar jämfört med en helt vanlig dammsugare?
 
Jag har en Ergorapido från Elektrolux. Fördelen är väl att den tar lite plats och är smidig att ta fram - min står i hallen, redo för användning. Men ja, den är klen, man måste suga länge på varje större gruskorn för att det ska åka upp. Dessutom är den osmidigt att komma åt med i hörn och dylikt - man kan ju inte ta bort så man bara har slangen. Förvisso kan man koppla loss en mindre "bordsdammsugare" för trånga ställen, men den har så dum utformning att man inte kommer åt ändå. Jag skulle inte köpt en igen om jag fick göra om mitt val.
 
Några av hushållen jag städar hos har sådana i de rum där de inte har heltäckningsmatta.
.... jag sopar hellre i de rummen, eller använder den vanliga dammsugaren.
 
Men fan då. Har ni köpt kassa dammsugare eller är de sådär överlag?

Har ingen bra förvaring för min, får plocka isär den för att klämma in den i en garderob, vilket såklart inte händer. Hatar allt jävla krångel och hatar dammsugarpåsar och hatar sladdjäveln och hatar att se den och ja, jag hatar den. Verkar så soft att bara dra fram en färdigladdad skaftdammsugare som lättare kan gömmas undan i ett hörn men jag har skitiga golv på nolltid och behöver en bra dammsugare :down:
 
Men fan då. Har ni köpt kassa dammsugare eller är de sådär överlag?

Har ingen bra förvaring för min, får plocka isär den för att klämma in den i en garderob, vilket såklart inte händer. Hatar allt jävla krångel och hatar dammsugarpåsar och hatar sladdjäveln och hatar att se den och ja, jag hatar den. Verkar så soft att bara dra fram en färdigladdad skaftdammsugare som lättare kan gömmas undan i ett hörn men jag har skitiga golv på nolltid och behöver en bra dammsugare :down:

En robotdammsugare då? Jag älskar vår.
 
Jag skulle kunna tänka mig en som komplement till min vanliga. Men inte bara, fast den är smidig att använda på landet när vi inte varit där, men spindlarna haft fest i hörn och fönster..
 
En robotdammsugare då? Jag älskar vår.
Har haft en. Var ett jävla elände som bara trasslade in sig i sladdar jämt. Den var dock asbillig, en sån där för några hundringar på ÖB.
Jag är jävligt sugen på en bättre robotdammsugare men de är ju så förbaskat dyra, och är de lika bra som en vanlig dammsugare ens? Jag har katter och smådjur och en massa grävarbeten och jävelskap utanför balkongen liksom, blir skitigt direkt. Skulle vara helt underbart med en robot som sköter sitt och bara behöver tömmas ibland om den faktiskt funkar.
 
Har alltid velat se en grävling så hade varit SÅ lycklig om så vore fallet! :love:

Tänk om du hade låt säga 3-4 stycken. En liten samling liksom. Tror du att det kan vara mysigt att skeda med en grävling?

För att knyta an till ämnet. Jag hade också en vision om en svinsmidig skaftdammsugare som rymdes i min lilla städskrubb och var lätt att plocka fram spontant utan sladdjävel odyl. Hade till och med tänkt starta en tråd om detta. Men nej :( mina förhoppningar grusades :(
 
Tänk om du hade låt säga 3-4 stycken. En liten samling liksom. Tror du att det kan vara mysigt att skeda med en grävling?

För att knyta an till ämnet. Jag hade också en vision om en svinsmidig skaftdammsugare som rymdes i min lilla städskrubb och var lätt att plocka fram spontant utan sladdjävel odyl. Hade till och med tänkt starta en tråd om detta. Men nej :( mina förhoppningar grusades :(
Om man har en samling på 3-4 grävlingar, varför skulle man bara skeda med en när man kan skeda med allihop? :love:

Ja den har jag kikat på så ofta! Men känns lite för bra för att vara sant? Och så är den dyr :cautious: Men de kanske blir bra i den prisklassen?

Jag har black friday och mellandagsrea i åtanke här annars. Ifaaaall nåt bra kanske blir billigt.
 
Törs inte köpa eftersom de brukar vara klena. Däremot kan jag rekommendera laddningsbar mattsopare. Väger inget, tar ingen plats, slukar grus med god aptit. Ersätter inte dammsugaren men är sjukt smidig att ha framme.
 
Vi har en Bosch på lantstället och den är imo bättre än Electrolux. Med reservation att jag inte använt en electrolux på flera år så nyare mdoeller kanske är bättre.
 
Har haft en. Var ett jävla elände som bara trasslade in sig i sladdar jämt. Den var dock asbillig, en sån där för några hundringar på ÖB.
Jag är jävligt sugen på en bättre robotdammsugare men de är ju så förbaskat dyra, och är de lika bra som en vanlig dammsugare ens? Jag har katter och smådjur och en massa grävarbeten och jävelskap utanför balkongen liksom, blir skitigt direkt. Skulle vara helt underbart med en robot som sköter sitt och bara behöver tömmas ibland om den faktiskt funkar.

Jag har en robot, en Neato D85 Botvac. Det är den som fått bäst i många tester just när man har djur. Men päls och sand tar plats, så den behöver tömmas rätt ofta. Behållaren är ju bara en bråkdel av en vanlig dammsugarpåse. Generellt är den kanon, men man måste ju se till så det inte ligger saker (sladdar, gardiner, leksaker osv) i vägen. Jag har inga sladdar på golven, så vet inte hur han (Anton) skulle klara det. Däremot är han en hejare på att försöka käka upp kattleksaker som fastnar i borsten. Då blir han sur, lägger av och hojtar att man ska rengöra hans borste.
Jag är supernöjd med min, men eftersom den har svårare att ta sig fram överallt, så är den vanlig dammsugare ett måste också. Måste dessutom ha altandörren stängd, han har några gånger verkligen satsat på att springa ut. Vilket resulterar i att han blir hängande på bläcket och tycker att man ska ta bort hindret i hans väg...
 
Jag funderar så smått på om jag ska kika efter en skaftdammsugare framöver. Känns som att det vore smidigare än med nuvarande kluns så städningen kanske kan gå lite lättare och jag slipper snubbla över en dammsugare som dräller mitt på golvet jämt. Fick dock höra att de är klena och tunga att använda... Ni som har de, vad säger ni? Fördelar och nackdelar jämfört med en helt vanlig dammsugare?
Jag har en dyson. Den är fantastisk, men ganska dyr. Suger effektivare än min vanliga, som jag aldrig tar fram :)
 
Har haft två Electrolux ultrasilencer och nån zen (dom var inte billiga) innan vi gick över till Dyson. Ångrar mig inte en sekund, har aldrig varit enklare att dammsuga. Du har ju olika ändar beroende på vad du ska dammsuga och den är absolut inte klen. Har aldrig fått rent mattor och möbler lika bra som nu(djur och småbarn). Och smidigt att bara ta från väggen och gå ut och dammsuga sätena bilen lite snabbt om det skulle behövas.
Ludnivån är ju högre men den irriterar mig inte, ultrasilencer var värre då efter en kort tids användning så stängde dom inte ordentligt så det blev ett irriterande tjutljud som jag bara inte stod ut med. Finns inte en chans att jag går tillbaka till vanlig dammsugare igen.
 
Har en Dyson 8 och det är sällan jag plockar fram den vanliga dammsugaren nu för tiden. Mattorna blir mycket renare av Dysonen än av den vanliga dammsugaren.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa en skaftdammsugare för att jag avskyr vår vanliga dammsugare! Den suger sig fast i golvet och suger i övrigt...
Svar
19
· Visningar
1 664
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 051
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Hej, allvetande buke! Har börjat fundera på att byta preventivmedel från p-piller till antingen koppar- eller hormonspiral. Dels för...
2
Svar
26
· Visningar
4 219
Senast: Sara75
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 021
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp