Skål - klinga med glasen?

Såklart du inte ska sluta klirra! Man ska ju göra det i livet som man mår bra av. Det finns så mycket regler och etikett som de flesta människorna inte har en aning om men som ändå lyckas leva bra liv fulla med utveckling och upplevelser utan att konformeras in i någon värld vi inte längre lever i. Och vill vi verkligen leva efter alla de där begränsningarna i livet? I så fall skulle vi fortfarande bara ha klänning och rida i damsadel liksom. Utveckling och modernisering is da shit när det väl gäller. Faktiskt.

Jag blir så less på folk som tjatar på sin barn att man inte får ha armbågarna på bordet som om att det skulle vara någonting vi i modern tid skulle lida av. Anledningen till att man inte fick ha armbågarna på bordet förr i tiden var för att vid stora, fina middagar i kungens slott satt man så tätt ihop att om någon breddade sig mer än nödvändigt skulle folket inte få plats. Med armbågarna på bordet blir man ju bredare och tar upp mer plats. Men i det moderna köket med extremt stora matbord är det liksom ingen fara. Ska vi gå tillbaka till etikett och hyfs så skulle armbågsfolket aldrig ha matbordet i köket, eftersom man ju självklart åt i matsalen. Bara fattiga åt i köket eftersom platsen inte fanns för en matsal. Så sitter man i köket och äter har man ändå ingen rätt att klaga på armbågarna på bordet för man är liksom passé det där med stil och klass ändå. ;)

Skåla på med klirr och njut av att skratta och ha kul tillsammans i goda vänners lag! :D Den som levt ett lyckligt liv vinner ändå i längden, oavsett om man höll i foten på vinglaset eller höll i kupan.
Du har helt rätt! Ska njuta av min armbågsmiddag med klirrande glas ikväll :D
 
Jag kan tycka att vid "välkomstskål" kan passa att klinga, beroende på hur många man är.
Oftast så står man ju upp och dricker lite skumpa.

Annars så har vi en skåltradition på min mammas sida, dricker man öl (vi dricker framförallt öl) så kan man säga skål utan att andra ska höja glaset eller liknande, mitt i en måltid eller så. Man förväntas dock svara med ett "skål" själv utan att höja glaset.
 
Enda gången vi FÖRSIKTIGT kan skåla med glasen mot varandras är de (sorgligt få..) gånger jag och maken äter "ordentligt" på tu man hand.
Annars gör man det inte. Man höjer glaset, tittar på varandra och sätter ned glaset igen när den som utbringat skålen sätter ned sitt.

Tycker det är bra att etikettsregler finns, en baskunskap när man är ute bland folk man inte känner. Det finns ett vedertaget sätt att göra saker att falla tillbaka på. Och känner man till reglerna vet man hur och när det är ok att bryta dem ;) Jag tycker det hör till allmänbildning att kunna sitta genom en mer formell sittning utan att känna att man gör bort sig. Det ger en grundtrygghet att klara sig i andra sociala sammanhang än sina närmaste.
Så kan man göra PRECIS som man känner för i mer intima sällskap!
 
Här hänger vi gärna på den ena och har armen framför oss, och äter med den andra. Då blir det automatiskt att man tittar ned i tallriken. :)
Jag köper det inte riktigt. Är själv fullt kapabel att både ha armbågen på bordet, se på människor, äta och föra samtal mellan tuggorna.
Sedan har var familj sina regler förstås, jag tycker bara att motiveringen är helsnurrig!
 
Om jag klirrar beror på avstånd. Sitter vi tillräckligt nära, så klirrar vi. Det blir lite högtidligt, lite "extra"!

Mvh klirrade med sambon idag då han serverade ostron till förrätt :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 904
Senast: Whoever
·
Katthälsa Chloe äter väldigt fort och det händer att hon spyr upp all mat inom några minuter. Jag har tittat lite på skålar som ska hindra...
Svar
18
· Visningar
1 382
Senast: Asko
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp