Skälig tid för hämtning?

Mli

Trådstartare
Jag har för snart två månader sedan sålt en hästvagn till en människa uppåt landet. Hon hade svårt för att hämta den direkt men skulle fixa transport. Hon har betalt hela beloppet, inte bara handpenning. Hon tog alla mina kontaktuppgifter och skulle ge till transportören. Jag har inte hört av henne sedan dess.
Just nu så är det inget större problem i det hela, jag har sagt till henne att vagnen står här på gården, dock utomhus. Den står inte direkt i vägen heller så det gör inget att den står kvar. Mitt bekymmer är att min gamla dator har gått sönder och jag lyckades inte rädda dokumentet med hennes telefonnummer, så jag kan inte ringa och höra hur det går med transporten. Hon heter dessutom ett vanligt namn och bor i en stor stad. Jag läste i köplagen (jag sålde som privatperson till privatperson) och där tolkar jag det hela som hämtningsköp, dvs att risken för varan sker när vagnen hämtas av transportören.

Nog för att jag sa att den kan stå här tills hon har hittat en transport, men det måste ju ändå finnas någon rimlighet i det hela. Om jag lyckas att leta reda på henne (kanske kan spåra via det konto hon satte in pengar på?) så borde man väl kunna skicka en rek. uppmaning till att hämta transporten och ange ett visst datum när risken för vagnen går över på henne?

Som sagt, nu är det inget större bekymmer, men jag har ingen lust att stå för en risk allt för länge.

Sv: Skälig tid för hämtning?

Ni har väl gjort ett ägarbyte? Isf kan du ju enkelt få tag på henne via fordonsregistret. :idea:

Ni har väl gjort ett ägarbyte? Isf kan du ju enkelt få tag på henne via fordonsregistret. :idea:

Tror inte att det är en hästtransport, utan en vagn som man kör häst med. Jag har inte mina såna reggade iaf;)

Får du tag på uppgifterna till henne så skulle jag slå fast ett datum i närtid när du anser att vagnen senast ska vara hämtad och att risken då går över på henne (den juridiska hållbarheten är jag dock tveksam till). Å andra sidan så är det kanske att väcka den björn som sover för det fall att hon inte är medveten om när risken går över på henne.

Det jag även skulle göra, som jag tror är det enda som kan få riktig fart på henne, är att påtala att du vill ha hyra härefter. Då tror jag vagnen blir hämtad inom kort. :devil:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
182
· Visningar
23 571
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 816
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 655
Senast: Korven
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka