Skall bygga hage, tips!

Sv: Skall bygga hage, tips!

*råka bli två*

Senast ändrad av en moderator:

Beyliitah skrev:
är plast bättre än trä? vilket är snyggast? vilket är billigast?

Jag tycker plats är bättre än trä. Hur än det är så ruttnar trä upp så småningom. Dessa plaststolpar är helt runda och ihåliga, kanske 10 cm diameter. Jag dunkade ner en stolpe i en sten och den knölade till sej men det var bara att slå lite försiktigt med hammare så rätade den till sej. Hagen vart ursnygg :love: ska bli kul att få släppa dit pållen :rofl:

Länken till sidan och bilder (tyvärr dålig bild)
http://www.returprofil.se/

Hur fick du i isolatorerna? Borrade du hål eller fanns det hål. Jag har funderat på plaststolpar men fått för mig att det är jobbigt med isolatorerna.

Vilken affär är billigast om man skall köpa många stolpar och mkt rep?

hej!
jag ska bygga en enkel hage, ska ta ut hästen nån vecka till sommarstugan, nått tips? hade bara tänkt att slå ner nåra stolpar och ta nån stark tråd runt? Behöver jag ha el? svara i pm eller vad det heter, har precis blivit medlem så jag vet inte riktigt hur detta funkar :b

Även om du bara ska ha hästen där en vecka så ska man ha ett seriöst staket, speciellt om h'ästen ska vara i ett område den inte känner till och med nya kompisar.

El är att föredra, stark tråd låter inget vidare...

Enklaste lösningen är vita plaststrolåpar som brukar användas för t ex sjukhagar och om man vill vara seriös så använder man trästolp i hörnena. Till detta använder man med fördel elband, ca 20 mm och spänner i två - tre höjder beroende på vad man har för häst, detta kan sedan drivas med ett litet aggregat och bilbatteri. Glöm inte att jorda!

Varför lägga grinden på marken, man håller väl hästen/hästarna i ena handen och grinden i andra, tar dem genom grinden, vänder hästarna så att de står med näsan mot grinden och stänger efter sig?

Hur bred öppning du vill ha är ju individuellt, jag har nog 3-4 meter max, sommarhagen har ca 2 meter, det känns lite trångt.

Personligen tycker jag att trästaket är snyggast, men det är väldigt mycket dyrare än el.

Har man aggregat som går på batteri så får man vara medveten om att de ska laddas - helst innan de dör helt. De är tunga att bära om man inte kan komma fram med bilen precis brevid så att man kan lyfta det rätt in. När man laddar har man ingen el i staketet om man inte har två batterier.

Fasta nätet är mycket smidigare, men så måste man komma ihåg att starta/stänga av i stallet t ex. Funkar väl bäst om man har stall/hus väldigt nära hagen.

Använder du rep så tänk på att sätta skarvbleck som skär av repet om hästarna skulle fastna, det har hänt att hästar har häng sig och dött i repen. Banden går av vid belastning, hur hög belöastning som behövs innan de ger sig står på rullen. Jag har i alla fall 85 kg som brottsstyrka på mina band, 12 eller 20 mm, minns ej.

Och glöm inte jorda!

Har man aggregat som går på batteri så får man vara medveten om att de ska laddas - helst innan de dör helt. De är tunga att bära om man inte kan komma fram med bilen precis brevid så att man kan lyfta det rätt in. När man laddar har man ingen el i staketet om man inte har två batterier.

Nja, själva aggregatet väger ju inte mycket, 1 kg kanske (jag lyfte vårt igår). Batteriet är inte heller jättetungt, jag bär det fram och tillbaka genom byn när vi byter batteri. Så det är inte SÅ himla meckigt, men klart mycket smidigare om man kan gå på elnätet istället.

Lite tankar från mej som kämpat med hagar 11 år...

Har trästolpar från granngården, inte dyra, runt 20kr/st.Håller om man inte har hästar som tar sats & springer genom stängslet, annars går de av.

Funderar nu alltså på kraftigare stolpar från granngården, runt 30 kr/st, men är nog värt det hellre än att försöka laga hagar med avbrytna stolpar när det är 50 cm snö & tjäle i marken:devil:

Angående eltråd så har jag just nu kraftiga rep, 3-5 mm(?? vet inte exakt), & jag ser en fördel, de går inte att spränga.
Nackdelar då, jo, när hästarna ändå kutar ut från hagen så åker istället stolpar & isolatorer, för ut springer hästarna ändå.
Dessutom måste man alltid gå runt & rensa dessa kraftiga trådar på snö varje gång det snöar eller när det är tösnö då de annars hänger i marken eller närapå.

Polytråd med 33 kg brottstyrka går av när hästar springer igenom, stolpar & isolatorer sitter kvar, tråden är lätt att byta ut, samlas inte så mkt snö så de alltid hänger vid marken, är dessutom mkt lätta.
& det oranga ser väl hästen mer på vintern när allt annat är vitt här.
Billigt oxå.

Inte för stora avstånd mellan stolparna, grannen rekommenderade 8 m, dumt nog lyssnade jag & nu måste man ut & sträcka tråd varje vecka, ska sätta upp stolpar mellan dessa stolpar i sommar om det inte blir så att vi säljer gården & köper en annan i en annan kommun(problem med alltmöjligt i Bodens kommun, tex el & snöröjning*suck*).
Alltså, ca 4 m om man inte vill gå & rätta till eltrådarna jämt.

El.
(Min valack springer ändå igenom & knäcker plankorna på mitten i trästaket om han vill igenom:angel: )
Alla aggregat vi haft har funkat, men tänk på jordningen, det är viktigast!
Läs hur många m eller km aggregatets kapacitet klarar.

*kl*

Köp "Stängselboken" som är utgiven av Jordbruksverket. Där står allt du behöver veta för att bygga ett snyggt, säkert och funktionellt stängsel.

När jag bygger hage så är det främst stolp och isolatorer som det läggs krut på. Rejäla, tryckimprignerade stolpar, sedan glasfiber-stolp emellan. Bra, ordentligt isolerade isolatorer som är lätta att sätta på stolpen, och som håller fast tråden ordentligt. Rejäla grindbeslag och handtag. Jag kör med vanligt elband, 12 mm. Man kan få tag på hyfsat billig tråd/band, som håller en bra kvalitet ändå.

Finns möjligheten så är alltid ett nätdrivet aggregat att föredra före ett batteridrivet. Mindre jobb och underhåll. Nu kommer det att bli nya regler kring spänningen och antalet joule i aggregaten som säljs i Sverige, men man bör komma upp i några joule för att få bra effekt.

Du kan PM.a mig om du vill ha tips på bra återförsäljare för elstängsel på nätet.

Lycka till!

Nja, själva aggregatet väger ju inte mycket, 1 kg kanske (jag lyfte vårt igår). Batteriet är inte heller jättetungt, jag bär det fram och tillbaka genom byn när vi byter batteri. Så det är inte SÅ himla meckigt, men klart mycket smidigare om man kan gå på elnätet istället.

Ursäkta jag som uttryckte mig klumpigt!
Jag driver själv min hage med aggregat för batteri plus batteri. Håller med om att aggregatet inte väger mycket. Vad batteriet väger beror på vad man har för batteri. Just nu har jag batteri till MC, tror att det väger knappt två kilo, håller i en vecka innan det måste laddas igen (tar tre timmar), men vanligast är nog att använda bilbatteri och de är betydligt tyngre, speciellt de som inte har handtag är otympliga att flytta runt.

Vi har ett specialbatteri, som i o f s är lite tyngre än ett vanligt batteri, men håller dygnet runt i två månader. Då är vi noga med att inget ligger till tråden och stör...

Finurligt är att det är ett bra handtag på batteriet och att det alltså är lätt att bära.

Sant! Latvarianten är ett lättare batteri :D Vill/vågar inte ha dyrare/bättre batterier eftersom allt blir stulet i det här området, har till och med vart med om att en bit av staketet har vart stulet en gång, snyggt plockat mellan grindstolpe och skarv förvånande nog. Detta dagen efter biljakt två km från Hells Angels klubbhus. Känns väl spännande ibland...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 367
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 002
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 271
Senast: Fiorano
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka