Bukefalos 28 år!

Skall, hur lär man?

Sv: Skall, hur lär man?

Är den matglad? Gillar ett speciellt godis mer än annat? Har hunden lätt att skalla?

Man kan göra på olika sätt. Ett av dem är att passa på att berömma när hunden skäller.
Ett annat är att trigga dem med mat eller godis till de säger ett enda litet ljud i början. Massor med beröm, till slut kommer det ett riktigt skall. När det har kommit ett skall så fortsätter du att uppmuntra tills det kommer 2 och så vidare. Tänk sen på att du måste även lära hunden att tystna när du säger tyst eller annat valfritt ord. Ordet skall eller handtecken lägger du in när hunden har sagt någonting åtta/tio gånger på raken. Då har den förstått vad du menar och då lägger man till kommandot, vilket betyder att man kräver lite mer.
Ett tredje sätt är att trigga på samma sätt med den leksak de gillar allra mest.
Använd gärna klicker när du tränar.
 
Sv: Skall, hur lär man?

Lärde min hund skall igår faktis! Började med att leka med henne då piper hon till ibland då fick hon godis, sen busade jag och sa skall hela tiden och tillslut förstod hon att skall hade något att göra med att hon skulle låta. De va lite svårt för henne att förstå först då hon just lärt sig att man inte får skälla när det pingar på dörren å så. Men det gick ändå ganska fort för henne att förstå men det beror ju på hur lätt hunden har för att skälla också. Min pratkvarn pratar gärna....
 
Sv: Skall, hur lär man?

Så gjorde jag med och det funka super bra!:laugh:
 
Sv: Skall, hur lär man?

Jag lärde min genom att trigga fram det i lek. Jag lekte med en leksak som han älskar och höl den framför honom och så fort han lyckades ge ifrån sig ett skall så sa jag direkt " Skall-bra". Fungerade även med "godis".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 109
Senast: DeCloe
·
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Hundträning Har en 4 månaders valp här. Han vaktar ibland när han hör någon i trappen och på barnskrik samt andra ljud som kommit utifrån. Jag vill...
Svar
7
· Visningar
1 467
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp