Skällande hundar

Kazaam

Trådstartare
Vi har två valpar nu, en whippetkille på 3 mån och en chihuahua på 4 mån. Den lilla Chihuahuan är lite osäker med andra människor, men i övrigt en tuff liten krabat som är med oss på allt. Whippeten är nr 3 av rasen i vårt hus, och han är en mkt trygg och kavat liten kille.
Vi bor i villaområde med stor inhängnad tomt. Hundarna är ute mkt nu på sommaren, dörren står öppen så de kan gå som de vill. Lille chihuahuan skäller på ALLT som rör sig utanför tomten. ALLT. Och han skäller inte lite, utan verkligen bjäbbar på som en tok och vi kan inte bryta honom såvida vi inte tar honom och bär in honom i huset (vilket vi har gjort flera ggr...)
Han bryr sig inte om vattenspruta, oväntade ljud för att bryta osv - han skäller vidare.
Grejen är att nu har även whippetkillen börjat skälla när folk går förbi. Det gör ju inte de andra whipparna kan jag säga, det är liksom inte en whippetgrej att sitta o skälla på gården... Medan chihuahuan sitter mitt på gården eller på trappen och skäller (av osäkerhet antar jag) så tycker whippen mer att det verkar vara en kuil grej, så han har börjat springa fram till staketet och vrålskälla...

Vi har aldrig haft problemet förut, och jag vet inte riktigit hur jag ska lösa det. Vad har ni för tips??
Vi måste ha hjälp, det funkar inte nu!! :(

Sv: Skällande hundar

Jag är ju alls ingen hundexpert, men om vavvan är osäker och skäller pga det kan man ju förstå att han inte slutar för att ni korrigerar..?

Han klarar väl inte att vara ute själv, tror att han måste vakta osv. Visst var det sånt vavvorna användes till ursprungligen? Att vakta?

Vår hund kan ibland vara skällig på det viset, att han känner att han måste larma. Vi har då försökt berömma, gå och titta/visa honom att vi hört/sett/kontrollerat och konstaterat att det inte var någon fara. Han har blivit mycket bättre, om det är vår "metod" eller ej kan jag inte svära på, då vi är lite amatör-hundägare :angel:

Jag hade inte låtit hundarna vara ute själva om det inte fungerade, till att börja med. Om chihuahuan är osäker så banna den inte för att den skäller. Avled istället.

Hundar är skäller i princip omedvetet, de tänker inte "här står jag och gapar", varför det är svårt att korrigera. Då måste du först göra hunden medveten om att den skäller. Annars har den ingen aning om varför du sprutar vatten på den.

Kan du inte skärma av så hunden inte kommer åt framsidan?
Annars så kan man lära hunden att göra något annat när det kommer folk utanför gården.

Koppla hunden, ta med den till framsidan där den står och skäller och så fort den får syn på något "skällbart" belönar du hunden som var så duktig som hittade "vad det nu var".
Sen rusar ni tillsammans tillbaka in i huset, eller till angiven plats. På denna plats vankas det alltid godis, men bara om man sett nått viktigt som ska "rapporteras".
I början är det viktigt att det är extra smaskens, tex kattmat eller skinka som vankas på den bestämda platsen.

Med konsekvens och en förstärkare värd namnet, något extra smaskigt, så får du en hund som kommer rusandes för att "rapportera" och få godis, istället för en som står och gapar.

TACK för det tipset, det var ju kanonbra!!!! :bow:
Ska absolut testa det!!

Förmodligen är det helt rätt att han inte fattar att han står där och gafflar, att det är irriterande och fel. Jag har ingen erfarenhet av den här sortens problem tidigare, så jag har aldrig funderat över hur man ska tackla det. Men ditt förslag är ju lysande!! :bow:

Hundarna är SÄLLAN ute ensamma på gården ska jag säga. Vi är med ute i stort sett alltid, det är inte så att vi släpper ut dom o stänger dörren.
Det kanske lät som att stackarn är helt ensam o övergiven där ute, men han kan sitta vid mina fötter och börja skälla hysteriskt över att någon passerar. Om jag då försöker distrahera honom så ska han alltid ha "sista ordet" och skäller några gånger till, bara för att han ska (känns det som - hundar kan förmodligen inte alls tänka så).

Men vi ska testa med beröm o godis på annat ställe, det låter som sagt kanonbra!!! :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 068
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 458
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka